منطقه ناپشته کلیبر


منطقه ناپشته کلیبر  در منطقه حفاظت شده ارسباران واقع شده است .ارسباران در گذشته‌ ای نه چندان دور به محدوده وسیعی از کناره رود ارس حد فاصل جلفا تا مغان و بلندی ‌های سبلان، بزقوش و سهند اطلاق می‌ شد. این منطقه در شمال غربی استان آذربایجان شرقی میان سه رودخانه مهم “ارس” در شمال، […]

منطقه ناپشته کلیبر در منطقه حفاظت شده ارسباران واقع شده است .ارسباران در گذشته‌ ای نه چندان دور به محدوده وسیعی از کناره رود ارس حد فاصل جلفا تا مغان و بلندی ‌های سبلان، بزقوش و سهند اطلاق می‌ شد. این منطقه در شمال غربی استان آذربایجان شرقی میان سه رودخانه مهم “ارس” در شمال، ” ایلگنه‌ چای” در غرب و “کلیبرچای” در شرق واقع گردیده و از جنوب به ارتفاعات “سایگرام” متصل است.منطقه حفاظت شده ارسباران نیز در کناره‌ های جنوبی رود ارس در حوزه شهرستانهای کلیبر و ورزقان واقع شده و به عنوان ذخیره گاه بیوسفر جهانی به ثبت رسیده که از نظر پوشش گیاهی و حیات وحش بسیار ارزشمند است.

منطقه ناپشته کلیبر

ارسباران علاوه بر تنوع عظیم گیاهی، عمده‌ ترین گونه‌ های پستانداران و پرندگان حمایت شده یا کمیاب چون مارال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، کل و بز گربه وحشی وپرندگان حمایت شده ای همچون سیاه خروس، قرقاول، دراج، طرلان و سایر پرندگان شکاری و طیف وسیعی از پرندگان کوچک (پاسری فرمها) را نیز تحت حمایت خود دارد.ناپشته نیز که در این منطقه واقع شده از طبیعت زیبایی بهره مند است. ناپشته از نام روستایی در دهستان میشه ‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی گرفته شده است که در میان جنگلهای ارسباران قرار دارد. ادامه مسیر این روستا به ویرانه های کلیسای ناپشته می رسد که در میان جنگل سرسبز آرمیده است.

جنگلهای ارسباران با برخورداری از جلوه‌ های طبیعی متنوعی از صخره‌ ها، جنگل ‌ها، مراتع، رودخانه ‌ها و کشتزارها، بهشتی زیبا خلق نموده است.صحبت از دره های سبز است… بنایی رو به طبیعت بکر ارسباران که به نیایشگاه نسبت داده می شود. روستای ناپشته جایی دور از هیاهوی جاده در عمق دره ای سرسبز جا خوش کرده و خرابه های کلیسایی نیز در آن سالهاست که آرام رو به خاموشی نهاده است. طبیعت بکر و زیبای این ناحیه از ارسباران خود حکایتی دیگر است.

منطقه ناپشته کلیبر

روستای ناپشته از توابع شهرستان کلیبر در دل منطقه جنگلی واقع شده و به علت صعب العبور بودن، مسیر روستائی آن کاملا بکر و دست نخورده مانده است. در این مسیر سایه سار جنگل انبوه بسیار لذت بخش است. درختان اینجا اکثرا کوتاه هستند و بوته فراوان دارد.

جنگلهای ناپشته بعد از عبور از داخل روستا شروع شده و می توان تا دو ساعت در دل جنگل راهپیمائی کرده و از مناظر بکر خدادای استفاده نمود البته مسیر دره تا رود ارس ادامه دارد و به جاده جانانلو می رسد.

برای رفتن به این جنگل از تبریز می توان ابتدا به شهرستان اهر و سپس شهرستان کلیبر رفته و پس از عبور از جلوی قلعه بابک به روستای هجران دوست خواهیم رسید از داخل روستای هجران دوست به سمت راست تغییر مسیر داده و پس از گذر از جاده خاکی به روستای ناپشته می رسیم. این جاده روستائی جنگلی ما را از بالای کوه ۱۷۰۰ متری به داخل دره ۱۲۰۰ متری ناپشته می رساند و دارای پیچ ها و سرازیری های بسیار تند است.

در این منطقه بنا به اظهار روستائیان حیوانات زیادی از جمله گرگ، خرس، گراز و روباه زندگی می کنند.

منطقه ناپشته کلیبر

نحوه دسترسی به منطقه ناپشته کلیبر

برای رسیدن به ناپشته، اگر از سمت کلیبر وارد منطقه میشوید تقریبا ۱۴ کیلومتر مسیر تا روستای هجراندوست در پیش دارید. در طول این مسیر از کنار قلعه بابک نیز می گذرید. با رسیدن به هجراندوست فرعی ناپشته را پیش می گیرید، جاده خاکی ۶ کیلومتری در امتداد تیرهای برق است. در ابتدا جاده کمی سربالایی دارد ولی بعد از آن سرازیری و کاهش ارتفاع به داخل دره در پیش است. لیکن بهتر است در زمان بارندگی از تردد خودداری شود. با رسیدن به ناپشته قبل از اینکه به داخل روستا برسید خودرو را پارک کرده و مسیر فرعی کوچکی که قبل از روستاست را ادامه دهید. این مسیر کم کم به پاکوب تبدیل می شود و تا خرابه های کلیسا ادامه دارد. از ناپشته تا کلیسا تقریبا دو کیلومتر است که حداکثر ۴۵ دقیقه پیاده روی سبک در میان مناظر زیبا و رویایی در پیش خواهید داشت.

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

منطقه ناپشته کلیبر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته