تصویب رشته گرایش های جدید دوره دکتری مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث


تصویب رشته گرایش های جدید دوره دکتری مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث

حجت الاسلام علوی مهر از تصویب رشته گرایش های جدید دوره دکتری مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث خبر داد و گفت: متاسفانه هنوز وزارت علوم مجوز اجرایی شدن این رشته را صادر نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حسین علوی مهر» در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص تصویب رشته گرایش های جدید دوره دکتری جامعه المصطفی گفت: با گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی و احساس نیازهای جدید در حوزه های مباحث قرآنی، ضرورت تحول در رشته های علوم قرآنی امری اجتناب ناپذیر بود، حتی با تدریس رشته علوم قرآن که بخشی از الهیات معارف را شامل می شود، نمی توان جوابگوی نیازهای امروز جامعه قرآنی شد لذا به همین علت تحول در رشته ها بر اساس حوزه های دانشی ( حوزه قرآنی و حدیثی) با عنوان تحول رشته های آموزشی در جامعه المصطفی رقم خورد و بازنگری در رشته های موجود بر اساس نیازمند های روز و چشم انداز های آینده به تصویب جامعه المصطفی رسید.

دانشیار علوم قرآن و حدیث جامعه المصطفی تصریح کرد: ما برای مباحث تفسیری، دکترای تفسیر موضوعی، دکترای تفسیر تطبیقی، دکترای مترجی قرآن و دکترای قرآن عهدین را پیشنهاد دادیم ضمن اینکه دکتری تفسیر تطبیقی حدود بیش از یک دهه است که در دانشگاه های کشور(دانشگاه های جامعه المصطفی، قم وعلوم و حدیث) در حال اجرایی شدن است اما باز هم جوابگوی نیازهای قرآنی دوران معاصر ما نبود به همین دلیل رشته های فوق پیشنهاد داده شد.

وی با بیان اینکه رشته دکتری تفسیر موضوعی با سه گرایش تصویب شد افزود: این رشته ها با سه گرایش آیات اعتقادی، آیات اخلاقی و آیات الاحکام به تصویب نهایی در وزارت علوم و فناوری رسیده است، بر همین اساس عناوین، سر فصل ها و رشته های جدیدی با توجه به پیشترفت های علمی در حوزه های مختلف به تصویب نظام آموزشی جامعه المصطفی رسید.

علوی مهر با بیان اینکه هنوز وزارت علوم مجوز اجرایی شدن این رشته را صادر نکرده است تصریح کرد: امیدواریم ترم آینده مجوز اجرایی شدن آن صادر شود و ما بتوانیم در این حوزه پذیرش دانشجو داشته باشیم یا اینکه یک دوره مقدماتی و یا یک دوره آزمایشی برای دانشجویان در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه جامعه امروز ما نیاز زیادی به مباحث اخلاقی از آیات قرآنی دارند اظهار کرد: تصویب رشته دکتری تفسیر موضوعی نقش مهمی در تقویت مسایل اعتقادی و اخلاقی جامعه به ویژه مباحث مربوط به حوزه احکام قرآن دارد، امیدواریم دانشجویان بتوانند پس از گذراندن این دوره های تخصصی، گره های زیادی از حوزه اخلاق، اعتقادات و مسایل احکام در قرآن بگشایند.

این دانشیار علوم قرآن و حدیث جامعه المصطفی در ادامه افزود: دانشجویان در گذشته در حوزه تفسیر تطبیقی قرآن حدود دو یا چهار واحد در حوزه آیات، احکام و حوزه اعتقادی می گذراندند ولی در حال حاضر حدود 10 واحد باید سپری کنند در واقع با این گراش هایی که مطرح شد دانشجویان می توانند در آینده رساله های خاص و مورد نیاز جامعه را تدوین کنند.

وی با اشاره به ضرورت تقویت باورهای دینی و اخلاقی جامعه خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید وافری بر حوزه های معنوی و تمدن سازی نوین اسلامی دارند لذا امیدواریم تصویب این رشته بابی باشد برای دانشجویان که بتوانند مباحث اعتقادی ، اخلاقی و احکامی را از درون قرآن استخراج کنند.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید