ولایتمداری یکی از شاخص های مهم حضرت معصومه (س) است


ولایتمداری یکی از شاخص های مهم حضرت معصومه (س) است

حجت الاسلام والمسلمین عابدین زاده با اشاره به ویژگی های علمی و اخلاقی حضرت معصومه (س)9 گفت: ولایتمداری یکی از شاخص های مهم حضرت معصومه (س) است و همواره از حریم امامت و ولایت دفاع می کردند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حضرت معصومه (س) از همه جهات الگویی بی بدیل برای بشریت هستند، به ویژه در امر حجاب و عفاف و حیا ایشان بعد از حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) می توانند برترین الگو باشند برای زنان و دختران.

آن حضرت (س) با توجه به فشارهای سیاسی و تحریم های اقتصادی عباسیان، در صحنه سیاسی با رعایت همه اصول و موازین حضور پررنگی داشتند. ایشان در میان دختران موسی بن جعفر (ع) که اکثرا فقیه، محدث و پارسا بودند ویژگی های خاصی داشتند.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمد عابدین زاده» مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امام صادق (ع) انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

درخصوص سیره علمی و عملی حضرت معصومه(س) توضیح بفرمایید.

حضرت معصومه (س) از نظر علمی جایگاه ویژه ای دارند و با توجه به سیره عملی بزرگوار می توان از ایشان الگو گرفت؛ آن حضرت در محضر پدر بزرگوارشان به کسب علم پرداختند و در مواردی به سوالات دانشمندان و صاحب نظران وقت پاسخ می دادند. حضرت معصومه (س) در دفاع از حریم ولایت سخنرانی های متعددی انجام داده اند و به تبیین جایگاه امامت و ولایت پرداخته اند. ایشان همواره گوش به فرمان ولی زمان خود که در برهه ای پدر گرامی شان امام موسی کاظم (ع) و پس از آن برادر بزرگوارشان امام رضا (ع) بودند؛ حتی با نظر امام رضا (ع) به قم سفر کردند.

حضرت معصومه (س) دارای کمالات روحی بودند و از مرتبه و رتبه علمی بالایی برخوردار بودند. در روایات هم داریم که بالاترین جایگاه شفاعت به پیامبر اسلام (ص) اختصاص یافته اما دو نفر از بانوان در اسلام یعنی حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت معصومه (س) چنین جایگاهی را دارند و به فرموده امام صادق (ع) با شفاعت او همه شیعیان وارد بهشت می شوند.

حضرت معصومه (س) تنها امامزاده ای هستند که بر زیارت ایشان تاکید شده است و گفته شده پاداش زیارت ایشان معادل بهشت است و همچنین زیارت نامه حضرت معصومه (س) از طرف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) آورده شده است و این نشان می دهد که حضرت معصومه (س) جایگاه ویژه ای دارند.


عفاف و حجاب و حیا در سیره حضرت معصومه (س) چه جایگاهی دارد؟

سالروز ولادت حضرت معصومه (س) همزمان است با آغاز دهه کرامت. ایشان نسبت به عفاف و حجاب توجه ویژه ای داشته اند و سیره زندگی آن حضرت موجود است. وقار، نجابت و عفافی که حضرت معصومه (س) داشته اند می تواند به عنوان الگو و سبک زندگی زنان و دختران قرار بگیرد.

حضرت معصومه (س) تا پایان عمر شریف خود ازدواج نکردند و علت آن نیز نبودن همسری هم کفو حضرت بود و تا پایان عمر خود عفت و نجابت را سرلوحه زندگی خود قرار دادند.

دختران امروز چگونه سیره حضرت معصومه (س) را سرلوحه زندگی خود قرار دهند؟

حضرت معصومه (س) الگوی کامل برای عفاف و حجاب بانوان در جامعه اسلامی است. در زیارت نامه حضرت نیز آمده است که سلام بر بانویی که امین و حجت امام خود بود و این بخش از زیارت نامه ایشان بیانگر آن است که حضرت معصومه (س) به مقامی رسیدند که مورد اعتماد امام زمان خود بودند.

همه افراد جامعه به ویژه جوانان و زنان، باید به نقش و جایگاه عفاف و حجاب واقف باشند و در این راستا ائمه اطهار (ع) بهترین الگو و نمونه برای عفاف و حجاب محسوب می شوند. شناخت شخصیت و سیره عملی و رفتاری حضرت معصومه (س)می تواند به جوانان در درک اهمیت عفاف و حجاب کمک کند تا بتوانند بهتر در این زمینه تصمیم بگیرند و الگو پذیر باشند.


حضرت معصومه در دفاع از امامت چگونه رفتار می کردند؟

در تمام برهه های زندگی ایشان ولایتمداری و اطاعت از ولی زمان را مشاهده می کنیم و همواره در همه کارهای خود ولایتمداری را نصب العین خود قرار داده بودند و با توجه به زمان فعلی و الگوگیری از ایشان می توانیم در عصر حاضر از امام زمان خود در زمان غیبت یعنی رهبر معظم انقلاب پیروی کنیم. ولایتمداری یکی از شاخص های مهم حضرت معصومه (س) است و همواره از حریم امامت و ولایت دفاع می کردند.



پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک