واکسن «کووایران برکت» روی ویروس‌های جدید کرونا موثر است؟


واکسن «کووایران برکت» روی ویروس‌های جدید کرونا موثر است؟

ایرنا نوشت: عضو تیم تحقیقاتی واکسن «کوو ایران برکت» گفت: پایش‌هایی در مورد موثر بودن این واکسن در مقابله با گونه‌های جدید ویروس کرونا از جمله گونه‌های آفریقایی و هندی در حال انجام است که نتایج آن به زودی منتشر می‌شود.

دکتر اصغر عبدلی دانشیار گروه ویروس شناسی انستیتو پاستور ایران در برنامه زنده صفحه اینستاگرام خود با موضوع «واکسن کوو ایران برکت از ابتدا تاکنون» در این خصوص توضیح داد: این واکسن اگر به هر دلیلی، جوابگوی گونه های جدید نباشد به دلیل این که روند تولید در اختیار خودمان است به راحتی می توان واکسنی تولید کرد که پوشش گونه های جدید یا در گردش کشور را داشته باشد.

سلامت مردم اولویت اصلی محققان است

وی اظهار داشت: اولویت کار همه محققان سلامت مردم است، ما فرزند این ملت هستیم و نهایت سعی خود را می کنیم تا به دور از سیاست زدگی، عین واقعیت را به هموطنان ارایه کنیم.

عضو تیم تحقیقاتی واکسن کوو ایران برکت خاطرنشان کرد: ما مدیون این آب و خاک هستیم و دل در گرو این سرزمین داریم و نهایت سعی خود را خواهیم کرد تا با تمام تمام توان و وجود در خدمت مردم این مرز و بوم باشیم.

سازمان غذا و دارو با سخت‌ترین روش‌های دنیا، واکسن‌های داخلی را ارزیابی می‌کند

عبدلی ادامه داد: سازمان غذا و دارو تا این لحظه با سخت گیرانه ترین روش هایی که در دنیا وجود دارد، واکسن های داخلی از جمله کوو ایران برکت را ارزیابی می کند.

وی اظهار امیدواری کرد که در مرحله تولید انبوه هم این نظارت ها با همین شدت ادامه یابد تا کیفیت واکسن همچنان مطلوب باقی بماند.

این محقق نظارت را از مهم ترین موضوعات در این زمینه اعلام کرد و گفت: من به عنوان فناور واکسن کوو ایران برکت از سیات گذاران کشور می خواهم که سخت گیرانه ترین مقررات را برای واکسن های ایرانی در نظر بگیرند تا ما شرمنده ملت ایران نشویم.

عبدلی ادامه داد: نگاه ما علمی است و جان هموطنان از همه موارد واجب تر و عزیزتر است و در صورت کوچک ترین بی کیفیتی در مورد واکسن ها به خصوص واکسن کوو ایران برکت، اولین نفری خواهم بود که جلوی آن می ایستم و از آن انتقاد می کنم.

وی با بیان این که ما فرزند این کشور هستیم، تصریح کرد: این واکسن در ابتدا به عزیزان خودم و بعد به ملت شریف ایران تزریق می شود و اگر قرار باشد ما کارها را به صورت غیر علمی به پیش ببریم، مسلما در جایی به بن بست می خوریم.

برخی می‌گویند تیم تولیدکننده واکسن ایران برکت نمی‌خواهد واردات واکسن کرونا انجام شود

فناور واکسن کوو ایران برکت همچنین اظهار داشت: برخی می گویند که تیم تولید کننده واکسن کوو ایران برکت نمی خواهد واردات واکسن کرونا انجام شود که این باور غلط است.

عبدلی یادآور شد: ما از وزیر بهداشت تقاضا کردیم که هرچه قدر می تواند در کنار تولیدات داخلی، واردات واکسن هم انجام شود به این دلیل که جان مردم از همه موارد مهم تر است و همچنین با واردات واکسن، مردم امکان انتخاب خواهند داشت،

وی تصریح کرد: نباید این طور باشد که واکسن خاصی در کشور باشد و مردم به اجبار آن را انتخاب و استفاده کنند. ما موقعی می توانیم روی واکسن داخلی ادعای علمی داشته باشم که این موضوع در رقابت با واکسن خارجی باشد.

عبدلی تاکید کرد که واردات واکسن باید صورت بگیرد و در کنار آن واکسن های ایرانی از جمله کوو ایران برکت اگر دارای کیفیت مناسبی باشد، در اختیار هموطنان قرار گیرد تا مردم به اختیار خودشان واکسن را انتخاب و استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته اعلام کرد که مجوز مصرف اضطراری نخستین واکسن ایرانی با نام کوو ایران برکت صادر شد.

ردیابی واکسن‌های ایرانی امکان پذیر باشد

عضو تیم تحقیقاتی واکسن کوو ایران برکت افزود: در جلسه حضوری از وزیر بهداشت تقاضا کردم که ردیابی واکسن های ایرانی کرونا از جمله "کوو ایران برکت"، "رازی کوو پارس"، "پاستور کووک" و "سیناژن" از طریق سایتی امکان پذیر باشد.

عبدلی اظهار امیدواری کرد که با همکاری تمام مجموعه های تولیدکنندگان داخلی موفق به مهار این پاندمی در کشور شویم.

وی افزود: نتایج فازهای یک و دو واکسن کووایران برکت را به صورت کامل به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت تحویل دادیم و بررسی و داوزی هم از لحاظ بی خطری و موثر بودن روی آنها انجام شده است و پس از آن مجوز اضطراری برای واکسن کوو ایران برکت صادر شد.

عبدلی اظهار داشت: سیاست گذاران به این نتیجه رسیدند که اگر واکسنی فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی را از نظر بی خطری و اثربخشی با موفقیت گذرانده باشد، فاز سوم را هم آغاز کرده باشد، می تواند از اقدام به استفاده اضطراری کند.

وی افزود: ۲۰ هزار داوطلب وارد مطالعه مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت شدند که تا کنون ۱۸ هزار داوطلب دوز اول واکسن را دریافت کردند و ۳ هزار داوطلب هم هر ۲ دوز را دریافت کردند.

عبدلی ادامه داد: سیاست گذار براساس شرایط کشور به این نتیجه رسیده است که هر برنامه ای که در ایران فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارد و وارد مرحله سوم تست انسانی شود، این امکان را دارد که از مجوز اضطراری استفاده کند.

وی با بیان این که مجوز اضطراری موجب می شود که مردم داوطلبانه واکسن های ایرانی را دریافت کنند، گفت: حتما به افرادی که تمایل دریافت استفاده از واکسن کوو ایران برکت را دارند، اعلام می شود که این واکسنی که انتخاب کرده اید فاز سوم تست انسانی آن به اتمام نرسیده است.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1525550

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس