کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه iF Design سال 2021(+عکس)


با معرفی طرح هایی گوناگون از ربات های که به پاکسازی محیط می پردازند تا دستگاه های ضدعفونی کننده دوش‌مانند، فناوری هوشمند نشان داده است که چگونه می تواند خود را با هر شرایطی سازگار کرده و تکامل یابد.

عصر ایران - با توجه به ضرورت مبارزه با همه‌گیری بیماری کووید، طراحان از سراسر جهان مهارت های خود را برای ارائه پاسخ هایی خلاقانه به این شرایط بکار گرفته اند. از صدها طرح ارائه شده، جایزه طراحی iF Design 2021 برخی از الهام بخش‌ترین طرح ها را برگزیده است. با معرفی طرح هایی گوناگون از ربات های که به پاکسازی محیط می پردازند تا دستگاه های ضدعفونی کننده دوش‌مانند، فناوری هوشمند نشان داده است که چگونه می تواند خود را با هر شرایطی سازگار کرده و تکامل یابد.

در ادامه با 10 برنده رقابت جایزه طراحی iF Design 2021 که گزینه هایی خلاقانه از ترکیب طراحی و فناوری برای کمک به مردم در راستای سازگار کردن زندگی خود با همه گیری بیماری کووید را ارائه کرده اند، بیشتر آشنا می شویم.

کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه "iF Design " سال 2021(+عکس)

نام: ایرلونا (Airluna)

برند: ASA innovation technology limited

طراحان: کینوسیتا موی انگو سوئت، تومیماتسو دان، آنتونی هوئن چان کیت

ایرلونا محصولی است که به عنوان یک لامپ تصفیه کننده هوا عمل می کند. با ترکیب طراحی معاصر و فناوری پیشرفته، این محصول قادر است 99.9 درصد ویروس ها را از بین ببرد. ایرلونا به پاکو نانوفناوری (اکسیداسیون کاتالیزروی به کمک پلاسما) مجهز شده است و می تواند حتی میکروب هایی کوچک‌تر از ویروس کرونا از جمله مواد شیمیایی و روایج مضر را نیز تجزیه کند. ایرلونا دارای یک اپلیکیشن اختصاصی است که امکان کنترل آن از راه دور و نظارت بر کیفیت هوای داخلی را فراهم می کند. طول عمر ایرلونا برابر با 10 سال اعلام شده است، اما جریان هوا می تواند گرمای چراغ LED را کاهش داده و هرچه بیشتر بر طول عمر آن بیفزاید.

کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه "iF Design " سال 2021(+عکس)

نام: اسپیندیاگ روندا (Spindiag Rhonda)

برند: Spindiag gmbh

طراحان: سباستین ولف، اسون دورهاگه

با گسترش بیماری کووید در سراسر جهان، انجام آزمایش های پی‌سی‌آر رواج بیشتری یافته است. دستگاه اسپیندیاگ روندا این امکان را برای هر فردی با مهارت پزشکی پایه فراهم می کند تا آزمایش مولکولی خود را انجام دهد. این واقعیت که انجام آزمایش می تواند در خانه صورت بگیرد، به هر فردی که در معرض خطر قرار دارد امکان انجام آزمایش و قرنطینه خود در صورت ابتلا به کرونا را می دهد که همه این کارها طی 40 دقیقه قابل انجام است. سادگی استفاده از این دستگاه انجام آزمایش به صورت مستقل در هر زمان را فراهم می کند.

کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه "iF Design " سال 2021(+عکس)

نام: منطقه پاک (The Clean Zone)

برند: Hyundai Engineering Construction

با شیوع بیماری کووید، مبارزه با ویروس ها و میکروب ها به نوعی وسواس تبدیل شده است. مجموعه "منطقه پاک" یک طرح مفهومی است که توسط طراحان کره جنوبی ارائه شده و این امکان را فراهم می کند تا افراد پیش از ورود به فضای داخلی ساختمان خود را ضدعفونی کنند. این مجموعه دوش مانند دارای یک سینک برای شستشو، ستون های خنک کننده برای کاهش ذرات کوچک‌تر گرد و غبار و محفظه پاک کننده برای ضدعفونی قسمت های مختلف بدن است که برای این کار از باد و نور فرابنفش استفاده می کند.

کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه "iF Design " سال 2021(+عکس)

نام: تاکسی سلامت (The HealthCab)

برند: فیلیپس

بمیاری کووید-19 در سطح جهانی نقاط ضعف مختلفی را در سیستم های پزشکی و خدمات درمانی نشان داده و اینجاست که تاکسی سلامت وارد می شود. این یک مدل مفهومی است که توسط طراحان هلندی برای به چالش کشین مدل های فعلی ارائه خدمات و مراقبت درمانی ارائه شده است. تاکسی سلامت به عنوان یک سرویس خودمختار امکان حذف سفر بین خانه و مطب پزشک برای تشخیص بیماری و دریافت درمان را ارائه می کند.

کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه "iF Design " سال 2021(+عکس)

نام: دی‌بات ان9+ (+DEEBOT N9)

برند: Ecovacs Robotics co., ltd>

طراحان: منگدان چن، پینگ شینگ هوانگ، فانگ هی، جیشینگ ژانگ، ونلی لیائو، ژنگ چنگ

پاکسازی بدون دخالت دست به نظر می رسد یکی از موثرترین روش ها برای پرهیز از مواجهه با باکتری ها باشد. طرح چینی دی‌بات ان9+ یک محصول خانگی است که می تواند به پاکسازی محیط با کمترین تلاش از سوی کاربر کمک کند. کاربر می تواند تنظیمات دستگاه مانند تعیین ناحیه ای که باید پاکسازی شود، میزان تکرار این کار، قدرت مکش و حجم آب را در اپلیکیشن اختصاصی دستگاه شخصی سازی کند. پس از اعمال این تنظیمات، جاروی خشک و مرطوب دی‌بات ان9+ پاکسازی قسمت های تعیین شده را انجام می دهد. این دتسگاه دارای دو برس و یک مخزن آب است. این دستگاه با استفاده از فناوری خودتمیز کننده برس های خود را نیز تمیز و خشک کرده و هرچه بیشتر تماس با میکروب ها را محدود می کند.

کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه "iF Design " سال 2021(+عکس)

نام: ویروتکت (Virutect)

برند: Aica Kogyo co., ltd>

طراح: ایچی تومیتا

ویروتکت پاسخی به کووید-19 یا دیگر ویروس هایی است که به میزها، دیوارها، درها و موارد دیگر می چسبند. به جای نگرانی دائمی درباره پرهیز از تماس با سطوح، ویروتکت طراحی ضد ویروس و ضد باکتری را معرفی کرده است. گزینه ها شامل لمینت های HPL، پنل های دیواری غیر قابل احتراق، پیشخوان ها، اتاقک های توالت و درهای داخلی می شوند. تمام موارد می توانند در فضای داخلی مجموعه های پزشکی و عمومی و همچنین اقامتگاه ها استفاده شوند. مهم نیست که هر چند وقت یک بار ممکن است به ضدعفونی نیاز باشد، زیرا این سطوح به راحتی دچار تخریب نمی شوند.

کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه "iF Design " سال 2021(+عکس)

نام: توالت بدون لمس (Touchfree Lavatory)

برند: Ameco

طراحان: پینگ لی، وانگ لیانگ، گائو ویجی، ژانگ ژیجیان، ژو لیمنگ

با توجه به همه گیری کووید مسافرت شرایط پیچیده‌تری یافته و ایمنی بهداشت به نگرانی بزرگ‌تری تبدیل شده است. توالت بدون لمس که برای سفرهای هوایی مناسب است با حسگرها و فعال کننده های خود کاهش انتقال ویروس تا حد ممکن را هدف قرار داده است. تنها با تکان دادن یک دست، کاربر می تواند قسمت های مختلف مانند بخش دفع مواد زائد، شیر آب، درپوش توالت، توزیع کننده صابون و حتی قفل در را فعال کند. نورپردازی و رنگ های ملایم نیز فضای راحت و آرامش بخشی را در داخل این توالت ایجاد کرده اند.

کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه "iF Design " سال 2021(+عکس)

نام: جاروی بی سیم ضد باکتری مایدیا کیو3 (midea Q3 antibacterial cordless vacuum cleaner)

برند: Midea group co., ltd>

طراحان: شین هیون سئون، چیو ژیروی، لیو گانگ، وانگ جین، کائو پی، لیو چانگ، وانگ لو، شیونگ جی، شو جیان، هوا رومین، لائو ژائووا

مایدیا کیو3 یک جاروی ضد باکتری با کمترین نیاز برای لمس است. این محصول سبک وزن امکان پاکسازی فیلتر و حتی محفظه زباله و نازل از طریق رابط کاربری و با لمس یک دکمه را به کاربر می دهد. نمایشگر اولد این دستگاه کار با رابط کاربری را هرچه بیشتر جذاب و ساده می کند. چند قسمت قابل جدا شدن این جارو کاملا قابل شستشو هستند. مایدیا کیو3 از یک موتور الکتریکی استفاده می کند که آن را به دستگاهی کارآمد و پایدار تبدیل می کند.

کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه "iF Design " سال 2021(+عکس)

نام: ساپ 001 (SAP 001)

برند: Cado co., ltd>

خوشبو کننده ژاپنی ساپ 001 یک محصول شیک با بدنی فلزی است که برای از بین بردن روایح ناخوشایند و همچنین ضدعفونی کردن تا 99.9 درصد باکتری های هوا طراحی شده است. این دستگاه با بهره گیری از یک کاتالیزور و اثر اکسیداتیو ازن، می تواند به خوبی روایح مختلف را خنثی کند. آنچه روی سطح کاتالیزور باقی می ماند نیز با گرما تجزیه می شود که به تامین نیروی مورد نیاز دستگاه کمک می کند. از این رو، نیازی به جایگزینی فیلتر نیست. کاربر می تواند از این دستگاه در هر جایی از حمام تا آشپزخانه یا اتاق خواب خود استفاده کند.

کرونا و 10 طرح خلاقانه برگزیده در جایزه "iF Design " سال 2021(+عکس)

نام: بلوم اسلیم (The Bloom Slim)

برند: Shenzhen Yunding Information Technology co., ltd>

طراحان: کای شیانگ هو، هائو شیانگ هو، کان سونگ، شیانگ لو، لیتینگ یانگ، یو وی، جینلای یان، چنگلیان چن، یولین ژانگ

این دستگاه ضدعفونی کننده برای حفظ سطحی مطلوب از سلامت دهان و دندان کارایی دارد. بلوم اسلیم توسط طراحان چینی ارائه شده و می تواند انواع مختلف مسواک ها در شکل و اندازه های مختلف را در خود جای دهد و آنها را هر شش ساعت یک بار به صورت سریع و خودکار ضدعفونی کند. با پرهیز از باکتری ها، کاربر دیگر نگرانی درباره بیماری لثه یا عفونت های دیگر نخواهد داشت. سوئیچ طناب مانند و چراغ ال‌ئی‌دی، ظاهر زیبایی به این دستگاه بخشیده و می توان آن را در دو رنگ سفید و سیاه خریداری کرد.

--------------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

*4 علامت اصلی ابتلا به کرونا

*چیزهای عجیبی که در آزمایشگاه تولید شده‌اند

*دختری که کامل یخ زده بود به طرز شگفت انگیزی زنده شد!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج