مخاط دهانه رحم چیست؟


مخاط دهانه رحم نوعی ترشحات واژن است که توسط دهانه رحم تولید می‌شود و توسط هورمون‌های استروژن و پروژسترون تنظیم می‌شود.

مخاط دهانه رحم چیست؟شفاآنلاین>سلامت جنسی>مشاهده مخاط دهانه رحم یکی از راه‌های تشخیص برای تعیین دقیق تخمک‌گذاری و باروری است. ازآنجاکه زمان‌بندی برای باردار شدن کلیدی است، این روش‌های آزمایش شده و واقعی، همراه با روش‌های جدیدتر اما دقیق‌تر، می‌توانند کمک کنند.

به گزارش شفاآنلاین:مخاط دهانه رحم نوعی ترشحات واژن است که توسط دهانه رحم تولید می‌شود و توسط هورمون‌های استروژن و پروژسترون تنظیم می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده مخاط عبارتند از: سلول‌های چربی آب به نام (لیپید‌ها) پروتئین‌ها (مانند موسین، قسمت اصلی مخاط)

همچنین عناصر سیستم ایمنی بدن مانند: آنتی‌بادی‌ها (پروتئین‌هایی که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند) ایمونوگلوبولین‌ها (پروتئین‌هایی که مانندانتی بادی‌ها عمل می‌کنند) سیتوکین‌ها (پروتئین‌هایی که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند)

مخاط دهانه رحم در برابر عوامل خارجی که برای رحم مضر هستند و همچنین عفونت‌ها که قصد ورود به دستگاه تناسلی شما را دارند مقاومت می‌کند.

چرا مخاط دهانه رحم آبکی دارید؟

مخاط در ابتدای چرخه قاعدگی ضخیم و کم است. با افزایش سطح استروژن، سطح آب نیز افزایش می‌یابد درحالی‌که موسین کاهش می‌یابد. این باعث سست شدن موسین و نازک‌تر شدن مخاط دهانه رحم می‌شود. این تغییرات در اوج تخمک‌گذاری با زیادشدن مخاط آبکی و شبیه سفید تخم‌مرغ خام به اوج خود می‌رسد.

چگونه آن ضخامت مخاط دهانه رحم برای شناسایی روز‌های بارور استفاده می‌کنید؟

مخاط دهانه رحم به تغییرات هورمونی بستگی دارد. رقیق شدن مخاط به سطح استروژن بالاتر و باروری طبیعی مرتبط است درحالی‌که تصور می‌شود ضخیم شدن پروژسترون بالاتر نقش اساسی در پیشگیری آن بارداری دارد. توجه به تغییراتی در مخاط که در طول چرخه قاعدگی رخ می‌دهد، ممکن است به‌پیش بینی باروری شما کمک کند.

دوره 3 تا 5 روز زمان می‌برد، (طول عمر اسپرم) قبل آن تخمک‌گذاری باز می‌شود که اتفاقاً تعداد روز‌های زنده ماندن اسپرم پس آن انزال است. دوره تخمک‌گذاری 1 تا 2 روز بسته می‌شود، یعنی متوسط روز‌هایی که تخمک یا تخمک نابالغ پس آن آزاد شدن می‌تواند زنده بماند. محتوای آب مخاط در حین تخمک‌گذاری و همچنین درست قبل و بعد آن آن نازک‌تر و فراوان است. اگر در این دوره باروری رابطه جنسی آن طریق واژن انجام دهید، احتمال باردار شدن شما بیشتر است.

پیگیری میزان و کیفیت مخاط دهانه رحم چند بار در روز برای چندین دوره ممکن است به شما کمک کند تا الگوی تخمک‌گذاری و باروری شما را مشخص کند. شما می‌توانید به‌سادگی هر نوع مخاط دهانه رحم را که در خارج آن فرج وجود دارد مشاهده کنید، یا می‌توانید با انگشتان دست یا یک دستمال خود مخاط را جمع کنید.

استفاده آن یک برنامه ممکن است به شما کمک کند تا بدانید چه زمانی دهانه رحم برای باروری آماده است. شما اطلاعات مربوط به مخاط دهانه رحم خود را وارد می‌کنید، و برنامه اطلاعات را برای کمک به پیش‌بینی چرخه تخمک‌گذاری تجزیه‌وتحلیل می‌کند‌.

روش‌های دیگر برای پیش‌بینی روز‌های بارور شما چیست؟

افرادی که عادت ماهیانه طبیعی دارند و دارای علائم مولیمینا هستند مانند سینه‌های حساس، نفخ و خستگی احتمال تخمک‌گذاری دارند. در افرادی که دارای این علائم نیستند روش‌های دیگری برای پیش‌بینی روز باروری وجود دارد: نمودار دمای پایه بدن (بی‌بی تی)، اندازه‌گیری درجه حرارت بدن به‌صورت روزانه ممکن است به تشخیص دقیق تخمک‌گذاری کمک کند. هنگامی‌که پروژسترون پس آن تخمک‌گذاری افزایش پیدا می‌کند، افزایش بی‌بی تی ۰/۳ درجه سانتی‌گراد مشاهده می‌شود.

استفاده آن یک برنامه ممکن است به شما کمک کند تا بدانید چه زمانی دهانه رحم برای باروری آماده است.

شما اطلاعات مربوط به مخاط دهانه رحم خود را وارد می‌کنید، و برنامه اطلاعات را برای کمک به پیش‌بینی چرخه تخمک‌گذاری تجزیه‌وتحلیل می‌کنید.

(بی‌بی تی) روش چندان قابل اعتمادی برای تشخیص دوره باروری نیست. مخاط دهانه رحم آبکی نشانه مرحله باروری است.

آزمایش ادرار با استفاده آن کیت، می‌تواند افزایش هورمون شما را که باعث تنظیم تخمک می‌شود، تشخیص دهد. آزمایشات ادرار را می‌توان در مدت دوازده ساعت بعد آن ظاهرشدن در خون اندازه‌گیری کنند.

آزمایش خون:

آزمایش‌های خون که توسط یک ارائه‌دهنده مراقب‌های بهداشتی انجام می‌شود، می‌تواند سطح برخی آن هورمون‌های ساخته شده توسط بدن را اندازه‌گیری کند. آزمایش خون رایج که به پیش‌بینی تخمک‌گذاری کمک می‌کند شامل موارد زیر است: استرادیول. این نوع آن هورمون استروژن رشد فولیکول شما را تحریک می‌کند، و دارای ساختاری پر آن مایعات حاوی تخمک است. همچنین خروجی مخاط دهانه رحم را تنظیم می‌کند و با پوشش رحم شما را برای دریافت تخمک بارور آماده می‌کند. این آزمایش در روز دوم یا سوم دوره قاعدگی انجام می‌شود.

پروژسترون:

این هورمون پوشش رحم شما را نگه می‌دارد، در جایی که تخمک بارور شده در اوایل بارداری، متصل می‌شود و آن آن پشتیبانی می‌کند.

۱۸ تا ۲۴ روز بعد آن قاعدگی یا ۷ روز قبل آن اینکه مانده پریود شوید این هورمون می‌تواند اندازه‌گیری شود. اگر مقدار آن کم باشد به این معنی است که فولیکول پاره نشده و تخمک آزاد نکرده است.

سونوگرافی لگن:

سونوگرافی لگن می‌تواند کمک کند که فولیکول‌های بزرگ برای آزاد‌سازی تخمک آماده شوند. فولیکول‌ها تا زمان پاره شدن و آزاد شدن این تخمک رشد می‌کنند. یک سری آن سونوگرافی‌ها ممکن است برای تشخیص این فولیکول‌ها انجام شوند. آن طریق سونوگرافی معمولاً نمی‌توان برای زمان تخمک‌گذاری استفاده کرد. اگرچه سونوگرافی را می‌توان آن طریق شکم انجام داد اما بیشتر اوقات نیاز است که سونوگرافی آن طریق واژن انجام شود.

آبکی بودن دهانه رحم چگونه بر اسپرم تأثیر می‌گذارد؟

ویژگی‌های فیزیکی مخاط دهانه رحم می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

آنتی‌بادی‌های ضد اسپرم گاهی اوقات می‌توانند:

• باعث ایجاد تداخل در حرکت اسپرم آن طریق دستگاه تناسلی شوند‌.

• باعث ایجاد توانایی اسپرم در دستگاه تناسلی برای نفوذ و باروری.

در این زمینه معمولاً آن روش غربالگری استفاده نمی‌شود زیرا، حتی اگر بر اسپرم تأثیر بگذارد، به‌ندرت باعث ناباروری یا تأخیر در بارداری می‌شود.

آبکی بودن دهانه رحم، اسپرم را آن اسید‌های داخل واژن حفظ می‌کند و هنگام عبور آن از دستگاه تناسلی محافظت می‌کند. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که اگر بعد آن رابطه جنسی مخاط به‌صورت رقیق و ابکی بود احتمال بارداری افزایش می‌یابد. هنگامی‌که اسپرم از طریق عملکردی بالغ می‌شود و می‌تواند به دیواره خارجی تخمک نفوذ کند آن را بارور می‌کند.

نوع ناباروری زمانی اتفاق می‌افتد که مخاط دهانه رحم پیش از اندازه ضخیم باشد در این صورت اسپرم قادر به عبور از دهانه رحم شما نیست.

آیا آبکی بودن دهانه رحم باعث تحریک در رابطه جنسی می‌شود؟

تمایل جنسی زن زمانی زیاد می‌شود که سطح استروژن و تخمک‌گذاری افزایش یابد، افزایش مخاط آبکی دهانه رحم هماهنگ و هم‌زمان با این تغییرات است.

در کنار سایر مایعاتی که هنگام تحریک جنسی از واژن شما ترشح می‌شود، آبکی بودن دهانه رحم است که به روان شدن واژن در هنگام مقاربت کمک می‌کند که این می‌تواند باعث لذت و راحتی شما شود.

رنگ آبکی دهانه رحم چه رنگی باید داشته باشد؟

مخاط آبکی دهانه رحم تمیز و نازک است. همچنین ممکن است رایحه ملایمی داشته باشد. مخاط زرد، سبز یا خاکستری که بوی بد می‌دهد ممکن است به دلیل عفونت یا علت دیگری مانند رژیم غذایی اشاره داشته باشد. علائمی که ممکن است به آن دچار شوید:

- قرمزی یا تغییر رنگ

- تورم

- سوزش

در صورت مشاهده این تغییرات در مخاط دهانه رحم یا ناحیه واژن، بلافاصله با پزشک یا ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید.

در طول چرخه قاعدگی و بارداری مخاط دهانه رحم شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هر مرحلة چرخه قاعدگی، رنگ و مقدار مخاط دهانه رحم تغییر می‌کند. اگرچه این تغییرات می‌توانند بر اساس طول چرخه فردی و وضعیت سلامتی شما تغییر کنند:

۳ تا ۴ روز بدون ترشح

۳ تا ۵ روز ترشحات ناچیز اما چسبنده

حین و بلافاصله بعد آن تخمک‌گذاری ۱۱ تا ۱۴ روز بدون ترشح

در این مرحله ویژگی‌های مخاط نیز همراه با بارداری تغییر می‌کند:

۶ تا ۱۲ روز بعد آن حاملگی، مخاط شفاف اما غلیظ است

و بعد آن مقدار آن با افزایش بارداری افزایش می‌یابد.

خط آخر:

مشاهده مخاط دهانه رحم یکی از راه‌های تشخیص برای تعیین دقیق تخمک‌گذاری و باروری است. ازآنجاکه زمان‌بندی برای باردار شدن کلیدی است، این روش‌های آزمایش شده و واقعی، همراه با روش‌های جدیدتر اما دقیق‌تر، می‌توانند کمک کنند. برای استفاده آن مخاط دهانه رحم، مخاط نازکتر و آبکی دهانه رحم را بررسی کنید. مقادیر بیشتری از ترشحات نازک، شفاف و مرطوب و لغزنده اغلب در اواسط چرخه قاعدگی رخ می‌دهد و ممکن است به شما کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403