طرز تهیه دلار شمالی خانگی محلی


طرز تهیه دلار شمالی خانگی محلی

طرز تهیه دلار چاشنی خوشمزه شمالی که با نعنا و خالواش (سبزی مخصوص شمالی)درست میشه قدیما درار راتوی یه ظرف سفالی گرد بزرگ که بهش نمکیار می گفتند درست میکردند ، سبزیها ونمک را توی نمکیار می ریختند و با یه سنگ گرد که بهش مشته سنگ یا سنگ نمک یار می گفتند حسابی همه … نوشته طرز تهیه دلار شمالی خانگی محلی اولین بار در پورتال جامع ایران بانو پدیدار شد.

طرز تهیه دلار

چاشنی خوشمزه شمالی
که با نعنا و خالواش (سبزی مخصوص شمالی)درست میشه

قدیما درار راتوی یه ظرف سفالی گرد بزرگ که بهش نمکیار می گفتند درست میکردند ، سبزیها ونمک را توی نمکیار می ریختند و با یه سنگ گرد که بهش مشته سنگ یا سنگ نمک یار می گفتند حسابی همه مواد رو می ساییدند تا خمیری شکل می شد .
ولی حالا همه چیز برقی شده البته که طعم عالی دلار های قدیمی را نداره ولی خالی از لطف هم نیست.. اگه مواد اولیه تازه تازه باشه دلار بدست اومده سبز خیلی خوشرنگه عین تصویر …. گیلکها بهش درار و در گویش عامیانه به آن دلار و درمازندران بهش دلال میگن … دلار رو می تونید با ماست و دوغ مخلوط کنید و یا با خیار و پرتقال ترش میل کنین…..

طرز تهیه دلار شمالی خانگی محلی

مواد لازم برای تهیه دلال یا نمک سبز خانگی

گشنیز ۳۵۰ گرم
کوتکوتو یا خلواش ۲۰۰ گرم
بو انجیر ۲۰۰ گرم
چوچاق ۱۰۰ گرم
نعنا ۱۰۰ گرم
نمک یک یا دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه دلال یا نمک سبز خانگی

مرحله اول

سبزی‌های دَلار شامل نعنا، چوجاق، بو انجیر، کوتکوتو یا خلواش و گشنیز را پاک کنید. هنگام پاک کردن، به جز نعنا که ساقه ضخیمی دارد، ساقه‌ بقیه سبزیجات را دور نریزید، چون ساقه نازکی دارند.
مرحله دوم

بعد از پاک کردن سبزی‌ها، چند بار آن را بشویید تا کاملا تمیز شود.

مرحله سوم

سبزی را در آبکش بریزید و اجازه دهید آب آن خارج شده و کاملا خشک شود. همچنین برای خشک کردن سبزی می‌توانید آن را در یک پارچه تمیز بگذارید تا رطوبتش گرفته شود.

مرحله چهارم

سبزی‌های دلال را با استفاده از سبزی خردکن یا غذاساز طوری خرد کنید که ساقه و برگ آن مشخص نباشد و کاملا ریز شود. برای خرد کردن سبزی می‌توانید از چرخ گوشت یا آسیاب برقی هم استفاده کنید.

مرحله پنجم

هنگام آسیاب کردن سبزی‌ها، کم کم به آن نمک اضافه کنید. به یاد داشته باشید که اگر نمک را دیر اضافه کنید، رنگ دلال سبز تیره خواهد شد. نمک سبب ماندگاری بیشتر و حفظ رنگ سبز دلال می‌شود.

مرحله ششم

سبزی دلال را می‌توانید در فریزر نگهداری کرده و هر بار، هنگام مصرف آن را از فریزر خارج کنید.
نکات

از میان سبزی‌هایی که در بالا اشاره شد، گشنیز، جعفری، سیر تازه و نعنا در همه شهرها موجود است؛ اما سبزی‌های محلی مانند کوتکوتو، بو انجیر و چوقاق به راحتی و در همه شهرها در دسترس نیستند. بنابراین برای تهیه دلال خانگی، در صورت عدم دسترسی به سبزی‌های محلی می‌توانید فقط از گشنیز و نعناع استفاده کنید.

اضافه کردن نمک از کپک زدن سبزی دلال جلوگیری کرده و به نگهداری بیشتر آن در یخچال کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید دلال ماست درست کنید، می‌توانید سیر تازه به مقدار دلخواه به آن اضافه کنید. سیر تازه را به همراه سبزی‌ها چرخ کنید تا طعم خوبی بگیرد. به یاد داشته باشید که اگر به سبزی دلال سیر اضافه کنید، نمی‌توانید آن را به همراه میوه‌های ترش میل کنید.

طرز تهیه سرکه انگبین را بخوانید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی