درسی از قرآن /راه نفوذ دشمن، با ترس و طمع ماست


درسی از قرآن /راه نفوذ دشمن، با ترس و طمع ماست

قرآن کریم می فرماید: دشمنان اگر شما (مسلمین) را خوشحالی پیش آید از آن غمگین شوند، و اگر به شما حادثه ناگواری رسد خوشحال شوند...

به گزارش خبرگزاری شبستان، قرآن کریم می فرماید: "إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِهَا ۖ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ" یعنی آنکه: اگر شما (مسلمین) را خوشحالی پیش آید از آن غمگین شوند، و اگر به شما حادثه ناگواری رسد خوشحال شوند. اما اگر شما صبر پیشه کنید و پرهیزکار باشید مکرر و عداوت آنان آسیبی به شما نرساند، که همانا خدا بر آنچه می‌کنید محیط و آگاه است.

این آیه راه شناختِ دوست و دشمن را بیان مى‏ کند، که بهترین راه آن، توجّه به روحیات و عکس‏العمل آنها در مواقع کامیابى و یا ناکامى مسلمانان است. در سیاست خارجى نیز توجّه به محکوم کردن‏ ها، تأییدها، تبریک و تکذیب‏ها، و انواع کمک‏ ها و تبلیغات، لازم است.
در آیات قبل، به مسلمانان سفارش نمود که دشمنان را نه همراه بگیرند و نه دوست. این آیه مى ‏فرماید: این برخورد ممکن است تاوان سختى داشته باشد و آنان بر علیه شما توطئه کنند، بنابراین شما باید اهل صبر و تقوا باشید، تا حیله ‏هاى آنان ضربه ‏اى به شما نزند.

پیام ها

۱- حسادتِ دشمنان به قدرى است که اگر اندک خیرى به شما برسد، ناراحت مى‏ شوند. «ان تمسسکم حسنة تسؤهم»
۲- راه نفوذ دشمن، یا ترس و طمع ماست و یا بى‏ پروایى و بى ‏تقوایى ما، که صبر و تقوا، راه خنثى کردن آنهاست. «ان تصبروا و تتّقوا لایضرّکم»
۳- در برابر حسودانى که از رشد ما ناراحتند، چاره‏اى جز صبر و تقوا نیست. «ان تصبروا و تتّقوا لایضرّکم»
۴- خداوند با افشاى روحیّات دشمن، به مسلمانان هم روحیّه مى‏ دهد و هم بیدار باش. «ان تمسسکم حسنة تسؤهم... لا یضرّکم کیدهم»

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلیپ ترسناک مومو | چالش مومو | مومو ترسناک | فیلم ترسناک | مومو