مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان


مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش بیش از 50 درصدی بارش‌ها در سال آبی امسال در استان و موضوع نارضایتی‌ها نسبت به تعدد سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها در شهر زنجان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی به نارضایتی‌ها نسبت به تعدد سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها در شهر زنجان پرداخت و نوشت: سرعت‌کاه که در چند سال اخیر رواج پیدا کرده معمولا برای محدوده سرعت ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر به کار می‌رود. این مانع معمولا در خیابان‌های محلی و جاده‌های فرعی به کار می‌رود، یعنی مکان‌هایی که سرعت ماشین‌ها معمولا کم بوده اما در صورت افزایش آن موجب خطر می‌شود که در اطراف مدارس و زمین‌های بازی معمولا از سرعت‌کاه استفاده می‌شود.

«مهدی محبی»، عضو نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه سرعت‌کاه‌ها باید در معابر فرعی تعبیه شوند نه در مرکز شهر می‌گوید: وقتی اتوبان تمام می‌شود و راننده وارد بافت شهری می‌شود باید سرعت‌کاه نصب شود، بهترین نقطه برای استقرار این مانع‌ها مسیر ورود از کمربندی‌ها به تقاطع‌هاست مثل محل نزدیک شدن از کمربندی جنوبی به تقاطع و سایر نقاط! سعدی‌شمالی چه نیازی به سرعت‌کاه دارد! در برخی از خیابان‌های شهرک کارمندان سرعت‌کاه نصب شده است که طبق قاعده یاد شده نباید مستقر می‌شد اما نباید به مسئولان شهری هم خرده گرفت چرا که برخی از شهروندان در آن نقطه مانور سرعت انجام می‌دهند، پس مسئولان مجبورند که نسبت به استقرار سرعت‌کاه اقدام کنند، البته به شکل اصولی نه غیراصولی!

محبی ضمن انتقاد از ایجاد سرعت‌کاه‌ها و سرعت‌گیرهای متعدد در شهر زنجان که بین شهروندان نارضایتی ایجاد کرده است، می‌گوید: بیشتر این سرعت‌گیرها طراحی اصولی ندارند! به نظرم بهتر است مدیران شهری در جلسات خود کارشناسان فنی را هم دعوت کرده و از نظر آن‌ها استفاده کرده و طرح آن‌ها را مدیریت کنند تا شاهد اجرای پروژه‌های فنی باشیم.

به گفته علیرضا حیدرگویان، رئیس اداره برنامه ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری زنجان تعداد سرعت‌کاه و سرعت‌گیرهای موجود در شهر زنجان به ترتیب ۲۵۰ تا ۳۰۰ و ۱۵ تا ۲۰ مورد است که البته یکسری از سرعت‌کاه‌ها اجرایی نشده است. سرعت‌گیرها نیز در سنوات گذشته اجرا شده‌اند که مشهودترین آن در خیابان خیام واقع شده است.

رئیس اداره برنامه ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری زنجان هرگونه حذف یا نصب سرعت‌گیر و سرعت‌کاه در نقاط مختلف شهر را منوط به نظر شورای ترافیک دانسته و می‌گوید: نگهداری سرعت‌کاه و سرعت‌گیر برای شهرداری هزینه است، اگر مصوبه شورای ترافیک باشد برای حذف سرعت‌گیر و سرعت‌کاه‌ها مشکلی نداریم.

پایگاه خبری نه وار نیوز از پیش بینی برای تولید ۲ تن پیله‌تر در این استان در سال جاری خبر داد. مدیر جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر ۶۰ کارگاه نوغانداری در استان زنجان فعال است.

جواد تاراسی اظهار داشت: نوغانداری از فعالیت‌های نوپایی است که توجه بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کرده است.

وی افزود: فعالیت نوغانداران از سال ۱۳۹۴ به صورت رسمی در استان زنجان آغاز شده و در حال حاضر جایگاه خوبی بین علاقه مندان به اشتغال خانگی در استان زنجان پیدا کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی استان زنجان بابیان اینکه این طرح در فضاهای مازاد مناطق مسکونی قابل اجرا است، ادامه داد: به ازای هر ۲۰ مترمربع می‌توان حداقل ۲۵ کیلوگرم پیله‌تر کرم ابریشم برداشت کرد.

رزونامه مردم نو از قول مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان زنجان نوشت: کاهش ۵۰ بیش از درصدی بارش‌ها در سال آبی امسال نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، سبب کم‌شدن حجم آب موجود در مخازن سدهای استان زنجان شده و به‌این‌ترتیب زنگ خطر کم‌آبی در استان به صدا درآمده‌است.

مردم‌نو؛ مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان زنجان گفت: کاهش ۵۰ بیش از درصدی بارش‌ها در سال آبی امسال نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، سبب کم‌شدن حجم آب موجود در مخازن سدهای استان زنجان شده و به‌این‌ترتیب زنگ خطر کم‌آبی در استان به صدا درآمده‌است.

علیرضا جزءقاسمی اظهار کرد: طبق گزارش دوره‌ای وضعیت سدهای استان، میزان ورودی آب سدّ تهم که تأمین‌کنندۀ ۵۰ درصد از آب شرب شهر زنجان است، ۶۵ درصد نسبت‌به سال قبل کاهش داشته‌است.

وی افزود: در سدّ کینه‌ورس نیز که تأمین‌کنندۀ بخش قابل توجهی از آب شرب شهرهای ابهر و خرمدره است، میزان ورودی آب نسبت‌به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش یافته‌است.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان زنجان تصریح کرد: سه شهر بزرگ استان؛ زنجان و ابهر و خرمدره که ۸۰ درصد جمعیت شهری استان را در خود جای داده‌اند، از وضعیت آب شرب مناسبی ندارند و ضروری است شهروندها با صرفه‌جویی در مصرف آب، در جبران کمبود آب امسال مساعدت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا