زنجیر قانون بر پای متخلفان انتخاباتی شوراها در مازندران


زنجیر قانون بر پای متخلفان انتخاباتی شوراها در مازندران

ساری - ایرنا - اندک افرادی که در دوره‌های گذشته انتخابات شوراهای شهر در مازندران با عملکردشان باعث ایجاد شائبه وجود تخلفات انتخاباتی در روز انتخابات پیرامون بعضی شعب اخذ رای شده بودند، پایشان در ششمین دوره انتخابات پارلمان شهری در زنجیر قانون قرار گرفت تا مازندرانی‌ها شاهد انتخابات سالم‌تری باشند.

به گزارش ایرنا ، استارت برخورد با تخلفات انتخاباتی احتمالی در بعضی از شعبه های رای شورای شهرهای مازندران را ابتدا کمیته امنیتی - انتظامی ستاد انتخابات استان با شناسایی حدود ۵۰۰ شعبه حساس روشن کرد.

این کمتیه بر اساس رصد شائبه های مطرح شده در دوره های گذشته اقدام به شناسایی شعب اخذ رأی مورد توجه متخلفان انتخاباتی کرد و روی ۴۸۳ شعبه شهری انگشت گذاشت و آنها را با نیروهای ویژه و به طور خاص تحت نظر داد.

علیرضا شیرازی ، رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات مازندران گفته بود که در اطراف این شعبِ شناسایی شده پیشینه خرید و فروش رأی در ادوار گذشته وجود داشت و به همین دلیل علاوه بر این که ناظرانی در داخل شعبه فعال شدند ، بازرسانی هم به صورت نامحسوس در مناطق پیرامونی این شعب فعالیت دارند تا رفتارهای غیرقانونی برای جلب رأی مردم شناسایی و متخلفان بازداشت شوند.

طبق اعلام ستاد انتخابات مازندران حدود ۱۳ هزار نفر در برگزاری امنیت و سلامت انتخابات مازندران سازماندهی شدند و از بامداد امروز فعالیتشان را آغاز کردند.

پیشینه خرید و فروش رأی در برخی مناطق شهری مازندران از جمله ساری به ویژه در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر سبب شده که حساسیت روی این موضوع در مازندران بالا باشد و مسئولان قضایی استان نیز هشدار دهند که هیچ گونه اغماض و مسامحه‌ای در برخورد با متخلفان نخواهند داشت.

فضای مجازی زیر ذره‌بین

حساسیت برای برگزاری انتخاباتی سالم و بدون شائبه در ششمین دوره شورای شهرهای مازندران سبب شد تا بر اساس جمع بندی خبرنگار ایرنا دستکم ۱۵ نفر از صبح امروز تاکنون در مناطق مختلف استان به خاطر تخلف انتخاباتی دستگیر و بازداشت شوند.

چنین حساسیتی همچنین سبب شد تا فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم زیر ذره بین قانون قرار گیرند و آن گونه که دادستان مرکز مازندران اعلام کرد از ۴۸ ساعت پیش پایش ویژه فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای مجازی این استان آغاز شد و این روند تا پایان رأی‌گیری ادامه دارد.

محمد کریمی که برای انداختن رای خود به صندوق در مسجد شکوهی ساری حضور یافت ، در جمع خبرنگاران افزود : معمولا در هر جایی عده معدودی دست به تخلف می‌زنند. البته تعدادشان کم است، اما همین تعداد کم هم از نظر ما زیاد است. با دستور قضایی برخی لیدرها شناسایی شدند و دستور بازداشت‌شان صادر شد.

وی گفت : از روزهای گذشته اخباری به دست ما رسید که عده‌ای با سوءاستفاده‌های مالی قصد جذب آراء مردم را دارند. خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفت و افرادی شناسایی و احضار شدند و تذکر گرفتند. برخی هم بازداشت شدند تا سلامت انتخابات را تضمین کنیم.

این مقام قضایی اظهار داشت : به مردم اطمینان می‌دهم که به این موضوع توجه ویژه‌ای داریم. صیانت از آراء مردم وظیفه اصلی ما در انتخابات است که جلوگیری از فساد و دلالی‌ها در فرآیند انتخابات یکی از مصادیق اصلی آن محسوب می‌شود.

تنگ شدن عرصه بر متخلفان

تدابیر اتخاذ شده تاکنون عرصه را چنان بر متخلفان احتمالی تنگ کرده است که کوچکترین تحرکات غیرقانونیشان با سرعت شناسایی و منجر به دستگیریشان شده است ، مانند تخلفاتی که در شهر چالوس مشاهده و با متخلفان برخورد شد .

رئیس دادگستری چالوس نیز بعد از ظهر امروز از بازداشت هشت تن از هواداران و فعالان ستادهای انتخاباتی چند تن از نامزدهای شورای این شهر به دلیل تخلف انتخاباتی و اقدام برای خرید و فروش رأی خبر داد و گفت که این افراد سردسته‌های گروه‌های تبلیغاتی برخی نامزدها بودند که بر اساس گزارش‌های مردمی و سرکشی بازرسان ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات تبلیغات انتخاباتی شناسایی و پس از تشکیل پرونده روانه زندان شدند.

به گفته علی ادبی فیروزجایی بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهمان دارای پیشینه تخلف در این زمینه را داشتند و هنگام دستگیری هم از آنان مقادیری وجه نقد کشف شد. همچنین پیش از این برای پنج نفر از نامزدهای شورای اسلامی شهر چالوس به اتهام راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی و رعایت نکردن قوانین تبلیغات انتخاباتی تشکیل پرونده شده بود.

صبح امروز نیز رئیس کل دادگستری مازندران به افرادی که قصد انجام تحرکات غیرقانونی برای جلب آراء مردم دارند هشدار داد که در صورت انجام هر نوع تخلف به شدت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری ضمن تایید خبر بازداشت تعدادی از لیدرهای نامزدهای شورای شهر اظهار کرد: شعب قضایی ویژه‌ای در سراسر استان تشکیل شده و گروه‌هایی نیز از دستگاه قضا در حال گشت‌زنی هستند که به محض مواجهه با تخلفات انتخاباتی به صورت ویژه و فوق‌العاده و با سرعت و قاطعیت برخورد خواهند کرد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در چهار هزار و ۱۶۲ شعبه اخذ رأی در مازندران در حال برگزاری است و حدود ۵۷ هزار نفر هم به عنوان عوامل اجرایی و نظارتی کار اخذ رای از مردم را در این شعب بر عهده دارند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات مازندران، امروز ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۲۰۵ نفر در استان واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند که بیش از ۵۱ هزار از این تعداد را رای‌اولی‌ها تشکیل می‌دهند.

مازندران ۳۳۶ کرسی اصلی و ۲۰۸ کرسی علی‌البدل شورای شهر و هفت هزار و ۶۸۳ کرسی اصلی و پنج هزار و ۶۸ کرسی علی‌البدل شورای روستا دارد که سرنوشت آنها امروز در کنار انتخاب رییس جمهوری و یک نماینده مجلس خبرگان تعیین می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403