روایت سیدمهدی شجاعی از «روزی که مسیح به صلیب کشیده نشد»


روایت سیدمهدی شجاعی از «روزی که مسیح به صلیب کشیده نشد»

تهران- ایرنا- کتاب «روزی که مسیح به صلیب کشیده نشد» تازه‌ترین اثر داستانی منتشر شده از «سیدمهدی شجاعی» برای گروه سنی کودک و نوجوان است که تصویر تازه‌ای از مصلوب نشدن عیسی(ع) بر اساس روایت قرآن کریم به دست می‌دهد.

کتاب روزی که مسیح به صلیب کشیده نشد تازه‌ترین اثر داستانی منتشر شده از سید مهدی شجاعی برای گروه سنی کودک و نوجوان به شمار می ‌رود. شجاعی که پیشتر نیز آثار گوناگونی در حوزه بازشناسی و بازروایی حوادث و شخصیت‌ های تاریخ اسلام و پیامبران آسمانی برای مخاطبان کودک تالیف کرده است، در این کتاب روایت قرآن کریم از زندگی و زیست حضرت عیسی (ع) را بازخوانی می کند.

سیدمهدی شجاعی نویسنده‌ نام آشنایی است که در قالب داستان کوتاه، رمان، نمایشنامه و فیلم‌نامه دست به قلم است. بیشتر آثار او رنگ و بوی مذهبی دارد اما زاویه دید و شیوه پرداخت موضوعات مذهبی در آثار این نویسنده نوآورانه و قابل تامل است.

در سال ۱۳۵۶ پس از اخذ دیپلم ریاضی وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد و در رشته ادبیات دراماتیک به تحصیل پرداخت. همزمان وارد دانشگاه حقوق دانشگاه تهران شد و پس از چند سال تحصیل در رشته علوم سیاسی، پیش از اخذ مدرک کارشناسی، آن را رها کرد و به‌طور جدی کار نوشتن در قالب‌های مختلف ادبی را ادامه داد.

نخستین آثار او چه در مطبوعات و چه در قالب کتاب حدود سال‌های ۵۸ و ۵۹ و در ۲۰ سالگی وی منتشر شد. گرچه رشته تحصیلی وی ادبیات نمایشی بود و چند نمایشنامه هم به دست چاپ سپرد، اما بیشتر روی داستان‌نویسی متمرکز شد و مجموعه‌های متعددی از داستان‌های کوتاه و بلند را به رشته تحریر درآورد.

از دیگر آثار هنری سید مهدی شجاعی، می‌توان به قطعات ادبی او اشاره کرد که در قالب چند کتاب روانه بازار نشر شده‌اند. ادبیات کودک و نوجوان بخش دیگری از فعالیت‌های ادبی جدی و مستمر وی به شمار می‌رود. او در این زمینه به تألیف و ترجمه بیش از صد کتاب مبادرت ورزیده است. سرپرستی دایره‌المعارف امام حسین(ع) از دیگر فعالیت‌های تحقیقی او به حساب می‌آید که تاکنون ۱۰ مجلد آن منتشر شده است.

شجاعی در کتاب روزی که مسیح به صلیب کشیده نشد زندگی و زیست حضرت عیسی (ع) را به صورت مجمل و از زمانه تولد و مبعوث شدن وی به پیامبری تا دعوت مردم منطقه اورشلیم به یکتاپرستی و تغییر سبک زندگی و دسیسه چینی یهودیان بر علیه وی و در نهایت صدور فرمان قتل وی با موافقت پادشاه رومی اورشلیم و نیز ماجرای تغییر چهره یهودا و به صلیب کشیده شدن وی به جای ایشان را روایت کرده است.

شجاعی در این متن چنانچه در بخش پایانی آن به روشنی به آن اشاره شده، روایت قرآن کریم از زندگی و زیست این پیامبر عظیم ‌الشان را بازنویسی کرده و روایت ‌های کتاب در زمینه فرجام این پیامبر نیز بر اساس متن قرآن کریم تالیف شده است. ساده و کوتاه‌نویسی سبک اصلی روایت این داستان است که همراه با تصویرگری فرهاد جمشیدی با جذابیت هایی برای کودکان و نوجوانان تدوین شده است.

فرهاد جمشیدی، تصویرگر این کتاب دارای درجه یک هنری است و تصویرگری بیش از چهارصد عنوان کتاب و حضور بیش از بیست نمایشگاه گروهی و انفرادی را در پیشینه هنری خود دارد. او که چهار دوره برنده جایزه تصویرگری در بخش نان‌فیکشن است، عموم آثارش در حوزه تاریخ و افسانه‌ها و با تکنیک‌های گوناگون بوده است.

جمشیدی با باور به این که تصویرگری مستند تاریخی بیش از هرچیز متکی به اشراف و تسلط فرامتنی است و با دریافت نیاز این گونه تصویرگری به خلق فضاهای جدید و تکنیک‌های نو؛ به تصویرگری روزی که مسیح به صلیب کشیده نشد پرداخته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

وقتی مامورین به مخفی گاه حضرت عیسی می رسند، یهودای خائن از مامورین می خواهد که در جلوی در منتظر بمانند تا او عیسی را از مخفیگاه بیرون بیاورد و به آنها تحویل دهد. یهودا وارد مخفیگاه می شود؛ اما هرچه جستجو می کند از حضرت عیسی نشانی نمی یابد. خداوند با معجزه ای شگفت، پیامبرش را از شر دشمنان نجات بخشیده و به آسمان برده است. یهودا مایوس و درماده بازمی گردد تا خبر این واقعه عجیب را به ماموران برساند اما سرنوشت عجیب تری در انتظار یهودا است.

معجزه ای الهی باعث می شود که ماموران یهودا را به شکل حضرت عیسی بینند و او را با حضرت عیسی اشتباه بگیرند. هرچه یهودا تلاش می کند که واقعیت را به همه بفهماند و نجات پیدا کند، موفق نمی شود. یهودیان و ماموران حکومت، به اشتباه به جای حضرت عیسی، یهودا را به صلیب می کشند.

کتاب روزی که مسیح به صلیب کشیده نشد اثر سید مهدی شجاعی و تصویرگری فرهاد جمشیدی به تازگی از سوی انتشارات نیستان با شمارگان هزار نسخه به چاپ رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته