رسانه‌های جهان درباره انتخابات ایران چه نوشتند و چگونه گزارش دادند؟


رسانه‌های جهان درباره انتخابات ایران چه نوشتند و چگونه گزارش دادند؟

رسانه های دنیا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران و حضور گسترده مردم در پای صندوق رای را پوشش خبری دادند.

ابوالفضل خدائی: تب و تاب انتخابات ایران تنها در ایران نبود، بسیاری از رسانه های مطرح دنیا با بررسی تحولات و حضور گسترده مردم پای صندوق های رأی لحظه به لحظه رویدادها را مخابره می کردند. از همین رو حضور گسترده خبرنگاران رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری در شعبه اخذ رای، دست کمی از صف طولانی مردم در شعبات نداشت. طبق گزارشات ۵۰۰ خبرنگار خارجی از ۲۲۶ رسانه بین‌المللی از ۵ قاره جهان، انتخابات ۱۴۰۰ ایران را پوشش دادند. آنچه که در ادامه می خوانید چکیده گزارشات این رسانه ها از انتخابات پرشور ایران است:

به گزارش خبرآنلاین، شبکه خبری سی ان ان، نوشت مردم ایران روز جمعه در یک انتخابات پر حرف و حدیث شرکت کردند و نوشت که رقابت اصلی بین دو نامزد آن یعنی ابراهیم رئیسی و عبدالناصر همتی بود. این شبکه مدعی شد آمار مشارکت در بعدازظهر جمعه کمتر از حد انتظارات بود.

واشنگتن پست نیز در گزارشی به نقل از رسانه های ایران نوشت که آمار مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بالا بوده است. این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت که انتخابات در حالی در ایران انجام شد که حسن روحانی دو دوره در ایران رئیس جمهور بود و دولت او تلاش های زیادی را برای لغو تحریم های سنگین ترامپ علیه ایران داشت و از همین رو سعی کرد تا به کمک قدرت های جهانی و آمریکا توافق هسته ای احیا شود.

بی بی سی نیز در گزارشی به بررسی حال و هوای انتخابات ایران و رقابت همتی و رئیسی پرداخت. بی بی سی نوشت که آیت الله رئیسی خود را در این انتخابات به عنوان بهترین فرد برای مبارزه با فساد و حل مشکلات اقتصادی پرداخته است. این رسانه انگلیسی اعلام کرد که ۴۲% از مردم ایران در انتخابات ۲۸ خرداد شرکت کرده اند.

الجزیره قطر نیز با بیان اینکه ۶۰ میلیون نفر از مردم واجد شرایط برای شرکت در انتخابات هستند نوشت:اشتیاق رأی دهندگان با رد صلاحیت بسیاری از نامزدها و فشار اقتصادی، که باعث تورم در حال رشد و از دست دادن شغل شده فروکش کرده است. به ویژه که همه اتفاقات در دوران همه گیری ویروس کرونا صورت گرفته است. الجزیره ادامه داد: عموم مردم یک چیز را در ذهن خود دارند که آنها خواهان تغییراتی از دولت میانه رو و اصلاح طلب هستند که طی هشت سال گذشته دیده اند. این شبکه رئیسی را پیروز انتخابات اعلام کرد.

پایگاه راشاتودی نیز در گزارشی نوشت که مردم در حالی به حوزه ها برای انداختن رای خود به صندوق می روند که پیش بینی می شود آیت الله رئیسی کار دشواری برای پیروزی در این انتخابات نداشته باشد. این پایگاه سپس نوشت که آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اولین فردی بود که رای خود را به صندوق انداخت و مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد. این پایگاه صحبت های حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی را نیز بازتاب داد که هنگام شرکت در انتخابات گفت:" امیدوارم حضور و مشارکت بالای مردم موجب مایوس شدن دشمنان شود."

خبرگزاری شینهوای چین نیز با انتشار تصاویری به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرد و نوشت بسیاری از شهروندان در صف های طولانی ایستاده بودند تا رای خود را به صندوق بریزند. این خبرگزاری همچنین صحبت های رهبر معظم انقلاب را بازتاب داد که از مردم خواست در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.

رسانه‌های جهان درباره انتخابات ایران چه نوشتند و چگونه گزارش دادند؟

خبرگزاری ژاپن تایمز نیز نوشت: مقامات ارشد ایران خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات شدند که به عنوان همه پرسی درباره عملکرد آنها از اقتصاد ، از جمله افزایش قیمت ها و بیکاری و سقوط ارزش پول آن ، شناخته می شود. این خبرگزاری نوشت تا ساعت ۷ بعدازظهر جمعه حدود ۳۷% از مردم ایران چیزی حدود ۲۲ میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند. این رسانه ژاپنی همچنین به وعده ابراهیم رئیسی اشاره کرد که قول داد با فساد مبارزه کند.

پایگاه خبری فرانس ۲۴ نیز که بخشی را به پوشش تحولات انتخاباتی ایران اختصاص داده است نوشت که بزودی انتظار می رود نتایجی به صورت رسمی از انتخابات منتشر شود. این شبکه مدعی شد که میزان مشارکت در این انتخابات نسبت به دوره های گذشته کمتر بوده است. فرانس ۲۴ همچنین نوشت که انتخابات ایران در حالی برگزار شد که همه گیری بیماری کووید۱۹ آسیب های زیادی به اقتصاد ایران وارد کرد.

الیزابت پالمر گزارشگر شبکه آمریکایی سی بی اس که در ایران حضور داشت و حال و هوای انتخابات ایران را از تهران پوشش می داد به صف مردم به ویژه حضور بانوان اشاره کرد و با اشاره ای به سوابق آیت الله رئیسی گفت که اگر او برنده شود اولین رئیس جمهوری خواهد بود که تحت تحریم های شدید آمریکا قدرت را به دست خواهد گرفت. این خبرنگار با اشاره به مواضع ابراهیم رئیسی در خصوص برجام که گفته بود به برجام احترام خواهد گذاشت گفت: انتخابات در حالی جریان دارد که ایران با برخورداری از بیشترین میزان اورانیوم غنی شده، بیش از هر زمان دیگری به ساخت سلاح اتمی نزدیک شده و همزمان مذاکرات وین نیز برای دستیابی به توافق در جریان است.

رسانه‌های جهان درباره انتخابات ایران چه نوشتند و چگونه گزارش دادند؟

مجری سی بی اس در ادامه از پالمر خبرنگار مستقر در تهران پرسید که در صورت پیروزی آقای رئیسی در انتخابات چه سرنوشتی در انتظار توافق هسته ای خواهد بود که پالمر پاسخ داد: انتظار می رود توافق هسته ای ظرف هفته های آینده احیا شود چرا که دو طرف یعنی ایران و آمریکا خواستار آن هستند از یک طرف جو بایدن آن را بهترین راه می داند و از طرف دیگر ایران نیاز برای رهایی از تحریم ها بدان نیازمند است.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
ادامه مذاکرات برجامی در دولت بعد؛ ماجرا چیست؟
تصمیم نهایی با رئیس‌جمهور نیست؛ برجام در دولت بعد ادامه دارد
آینده برجام و تعامل با جهان از نگاه نامزدهای انتخابات 1400؛چه خواهد شد؟
جنگ‌اقتصادی و فشارحداکثری؛نامزدهای انتخابات برنامه‌ای برای‌آن دارند؟
منطقه درراه صلح؛نامزدهای انتخابات چگونه‌از وضعیت موجود بهره می‌برند؟

310311

کد خبر 1526914

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟