تجهیز ایستگاه فضایی چین به تجهیزات ورزشی و مواد غذایی


تجهیز ایستگاه فضایی چین به تجهیزات ورزشی و مواد غذایی

تهران- ایرنا- به دنبال استقرار سه فضانورد چینی در ایستگاه فضایی این کشور به نام «تیان هه»، این ایستگاه فضایی به تجهیزات ورزشی و مواد غذایی مغذی تجهیز شد.

به گزارش ایرنا از رادیو بین المللی چین، سه فضانورد چینی به نام های «نیه هایشنگ»، «لیو بومینگ» و «تانگ هونگبو» ۲۷ خرداد به عنوان سرنشینان فضاپیمای «شن جو-۱۲» وارد ماژول اصلی «تیان هه» شدند.

تصویر منتشر شده از ماژول اصلی نشان می دهد که کالاها بسته بندی شده در قسمت بالا، پائین، چپ و راست این محفظه به صورت ثابت نگه داشته شده اند.

در پایان ماه گذشته میلادی بود که سفینه باری «تیانژو-۲» ملقب به «اکسپرس برادر» تجهیزات فضایی شامل بیش از ۱۶۰ بسته با وزن کلی نزدیک به ۷ تن را به ماژول اصلی تیان هه در ایستگاه فضایی چین تحویل داد.

کاربران اینترنتی درخواست کردند که فضانوردان چینی در پخش زنده، این جعبه ها را باز کنند تا چیزی از چشم تیزبین فضای مجازی جا نماند. بسته ای بود که روی آن نوشته شده بود: «دوچرخه فضایی»!

بر اساس گزارش های منتشر شده، علاوه بر دوچرخه های فضایی، یک محیط ورزشی مجهز به تردمیل فضایی نیز برای تمرینات ورزشی روزانه فضانوردان چینی تعریف شده است.

بر اساس گزارش آکادمی هشتم شرکت علوم و فناوری هوافضای چین بدنبال زندگی طولانی مدت در یک محیط ریز جاذبه، استخوان ها و ماهیچه های فضانوردان به تدریج تحلیل می رود. بر اساس آمار موجود، وقتی یک فضانورد ۱۸۰ روز در فضا می ماند، توده عضلانی بدن او با افتی ۴۰ درصدی مواجه می شود و تراکم استخوانی او نیز تا حد بسیار زیادی از بین می رود در چنین شرایطی، اگر فضانورد به صورت منظم ورزش نکند، هنگام بازگشت به زمین به راحتی دچار شکستگی خواهد شد. با این اوصاف، وجود دوچرخه و سایر تجهیزات ورزشی در یک محیط بی وزن راه مطلوبی برای ورزش محسوب می شود.

کاربران اینترنتی در عین حال که به تجهیزات کامل ماژول اصلی توجه دارند، نسبت به چگونگی مدیریت نزدیک به ۷ تن بسته توسط سه فضانورد نیز کنجکاو بودند. بر این اساس، «هو یونگ کینگ» معاون طراح مهندسی هوافضای سرنشین دار از آکادمی پنجم گروه فنی و علمی هوافضای چین، طرح «تخم مرغی شکل» را ارائه کرده است.

بر اساس این طرح، تمام محموله های موجود در کابین دارای یک کد «کیو آر» هستند و فضانوردان صرفا باید این کدها را اسکن کنند تا این محموله ها را از وضعیت واکشی بار به سیستم مدیریت بسته منتقل کنند تا از این طریق، مدیریت کارآمد بسته داخل کابین تضمین شود.

سؤال دیگری که در ذهن مخاطب ایجاد می شود، این است که این فضانوردان که قرار است سه ماه در فضا بمانند، چه می خورند؟ از نظر رژیم غذایی در فضا، شرکت هوافضای چین پیشتر غذای خشک کافی برای این فضانوردان تدارک دیده است.

در حال حاضر بیش از ۱۲۰ نوع غذای فضایی با مواد مغذی متعادل و ماندگاری بالا در کابین اصلی وجود دارد از طرف دیگر، فضای غذاخوری کابین اصلی به تجهیزات گرمایشی، خنک سازی و آشامیدنی و همچنین میزهای تاشو برای صرف غذا مجهز است.

بر اساس گزارش روزنامه مردم، در تامین غذای فضانوردان به ارائه ترکیبی از گوشت و سبزیجات توجه می شود و در این بین حتی گوشت خرد شده خوک و مرغ و ماهی در فهرست غذاهای فضانوردان قرار دارد.

علاوه بر تنوع گسترده وعده های غذایی در فضا، یک فضای ۱۱۰ متر مکعبی، سه اتاق و یک حمام، تاسیسات سخت افزاری تحت پوشش خدمات «وای فای» نیز در این کابین تعریف شده است.

«یانگ لیوی» اولین فضانورد چین در سال ۲۰۰۳ میلادی با دیدن این تجهیزات گفت: این خانه خیلی بزرگ است و من بیش از حد به آنها حسادت می کنم!

با گذشت تقریبا ۲۰ سال، اخیرا فضاپیمای سرنشین دار «شن جو-۱۲» با موفقیت به فضا پرتاب شد و مدت زمان کوتاهی پس از پرتاب، کنار ماژول اصلی «تیان هه» پهلو گرفته است که این روند بار دیگر سرعت پیشرفت چین در عرصه اکتشافات فضایی را به رخ جهان کشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق