بانک جهانی درخواست کمک السالوادور برای به‌کارگیری بیت کوین را رد کرد


بانک جهانی درخواست کمک السالوادور برای به‌کارگیری بیت کوین را رد کرد

بانک جهانی اعلام کرد از کمک به السالوادور برای معرفی بیت کوین به‌عنوان ارز رایج منصرف شده است.

به‌گزارش بیت‌کوینیست، الخاندرو زلایا، وزیر دارایی السالوادور، اعلام کرده بود چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ (۱۶ ژوئن ۲۰۲۱)، این کشور واقع در قاره آمریکای‌مرکزی برای استفاده از بیت کوین به‌عنوان پولی قانونی موازی با دلار آمریکا، از بانک جهانی (Banco Mundial) تقاضای کمک فنی کرده بود. زلایا دراین‌باره گفته بود:

می‌خواهم اعلام کنم که از بانک جهانی درخواست کمک فنی کرده‌ایم تا مانند سازمان یکپارچه‌سازی اقتصادی بانک جهانی آمریکا (BCIE)، السالوادور را در اجرا و قانون‌گذاری برای پذیرفتن بیت کوین به‌عنوان پول قانونی همراهی کند.

خرداد ۱۴۰۰، السالوادور از قصد تصویب قانونی خبر داد که در آن، کشورش به‌عنوان تنها کشور مستقل در جهان شناخته شود که از بیت کوین به‌عنوان پول نقد قانونی استفاده می‌کند. نجیب ابوکیله، رئیس‌جمهور السالوادور، پیش‌تر گفته بود دولتش به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های اساسی برای استفاده از بیت کوین و فناوری آن، با شرکت ولت دیجیتال استرایک (Strike) همکاری می‌کند.

بانک جهانی اعلام کرد با‌توجه‌به آسیب‌های زیست‌محیطی و موانع شفافیت عملکرد، به خواسته السالوادور زلایا برای پذیرفته‌شدن بیت کوین به‌عنوان ارزی رایج نمی‌تواند کمک کند. سخن‌گوی بانک جهانی اعلام کرد:

متعهدیم از راه‌های مختلفی ازجمله شفافیت ارزی و فرایندهای نظارتی به السالوادور کمک کنیم. با اینکه دولت السالوادور برای قانونی‌شدن بیت کوین به‌عنوای پولی رایج از بانک جهانی درخواست کمک کرده است، با‌توجه‌به آسیب‌های زیست‌محیطی و نبود شفافیت عملکرد، نمی‌تواند این درخواست را بپذیرد.

با تصمیم بانک جهانی برای حمایت‌نکردن از خواسته السالوادور، احتمال به‌خطر‌افتادن اهداف این کشور برای ادغام و پذیرش بیت کوین در سیستم مالی‌اش وجود دارد؛ چراکه دولت جدول زمانی سه‌ماهه‌ای برای اطمینان از پذیرش بیت کوین در سراسر کشور تعیین و کنگره السالوادور نیز پیشنهاد رئیس‌جمهور این کشور درباره تصویب بیت کوین و ادغام آن در سیستم مالی کشور را تأیید کرده بود.

بانک جهانی درخواست کمک السالوادور برای به‌کارگیری بیت کوین را رد کرد

نجیب ابوکیله اظهار کرده بود که این اقدام تاریخی به شهروندان خارج از کشور امکان ارسال پول برای خانواده‌هایشان در السالوادور را فراهم می‌کند. طبق این قانون، بیت کوین در مدت نود روز پس از تصویب کنگره به‌عنوان ارزی رایج و قانونی به‌همراه دلار آمریکا تبدیل می‌شد. قانون جدید مشاغل را موظف ‌می‌کرد با تأمین زیرساخت‌های فناوری موردنیاز برای پردازش تراکنش‌ها، بیت کوین را به‌عنوان وجه قانونی برای خدمات یا کالاهایشان بپذیرند.

پیش‌ازاین، وزیر دارایی السالوادور با صندوق بین‌المللی پول هم رایزنی‌ و اعلام کرده بود مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول مثبت بوده و مخالفتی برای اجرای قانونی‌شدن بیت کوین به‌عنوان ارزی رایج وجود ندارد. با‌این‌حال، صندوق بین‌المللی پول با انتشار بیانیه‌ای طرح السالوادور مبنی‌بر تصویب بیت کوین به‌عنوان پول قانونی را خلاف مسائل مالی و قانونی و اقتصاد کلان سازمان دانست. گری رایس، سخن‌گوی صندوق بین‌المللی پول گفت:

تصویب بیت کوین به‌عنوان پول قانونی، مشکلاتی در مسائل اقتصاد کلان و مالی و قانونی ایجاد می‌کند که به تجزیه‌و‌تحلیل بسیار دقیق نیاز دارد. ما تحولات را از نزدیک دنبال می‌کنیم و به رایزنی با مقام‌های السالوادور ادامه می‌دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر