ضرورت بهره مندی از ظرفیت فرهنگی استان فارس برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع)


ضرورت بهره مندی از ظرفیت فرهنگی استان فارس برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع)

رضایی کوچی گفت: هنرخیز بودن استان فارس، مهد فرهنگ و ادب بودن آن می تواند گامی برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع) باشد که این مهم وظیفه اهالی فرهنگ و هنر و نهادهای متولی را سنگین تر می کند.

خبرگزاری شبستان- جهرم:

دهه کرامت، دهه اول ماه ذی‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه (س) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا (ع) است؛ این دهه ایام مودت، تکریم و محبت و فرصتی برای تقویت پیوند بین نسل ها در حوزه های فرهنگی و مذهبی است.

همچنین دهه کرامت یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند بوده و یادآور لطیف‌ ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌ نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است؛ مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار کرده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرده است.

با «محمدرضا رضایی کوچی»، نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی همراه شدیم تا گفتگویی در باب دهه کرامت و اهمیت آن با وی داشته باشیم.

شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

تعیین و نامگذاری برخی مناسبت های مذهبی همچون دهه کرامت در تقویم کشور اقدامی نیک از سوی متولیان بوده که در راستای تبیین و پرداختن به آن به صورت ویژه و کاربردی انجام شده است.

بنابراین دهه کرامت فرصتی خاص برای معرفی و شناساندن اهل بیت (ع)، به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) است که گروه های مختلف به ویژه ارگان های مذهبی و فرهنگی باید نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشند.

این امر در صورتی می تواند موفق باشد که به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده به آن پرداخته شود و از حالت اداری و دستورالعملی خارج و به صورت مردمی نسبت به اجرای آن اقدام شود.

ارائه برنامه ها نیز ضرورت دارد به شکل تخصصی ویژه گروه های سنی و اقشار مختلف تبیین و اجرا شده تا نتایج حاصله آنگونه مطابق با اهداف و در خور ائمه اطهار (ع) تحقق پیدا کند.

سالهاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

نامگذاری «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبری انقلاب برای شهر شیراز؛ عنوان بسیار نیکو و به جا بوده است؛ چرا که اهمیت این آستان مطهر را به مردم تاکید کرده و انتظاراتی نیز در پی آن جاری و ساری می کند که متولیان امر و همچنین مردم شیراز به عنوان همسایگان این حرم مطهر نسبت به آن وظایفی را بر عهده دارند.

توسعه حرم مطهر و زیر ساخت های آن از جمله اموری بوده که پس از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر خطاب قرار دادن آستان شاهچراغ به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» در ایران اسلامی در اولویت قرار گرفت و تا کنون در این زمینه آنچنان که مردم مشاهده می کنند اقدامات عمرانی خوبی انجام شده است.

فارغ از این اقدامات عمرانی که لازم و ضروری است، معرفی و شناساندن حضرت شاهچراغ (ع) در ابتدا به مردم استان فارس و سپس در سراسر کشور ضروری به نظر می رسد.

الگو قرار دادن برنامه های آستان قدس رضوی و اموراتی که از این آستان به سراسر کشور منتقل شده می تواند در این زمینه موثر واقع شود.

راه اندازی مراکزی تحت عنوان «خادم یاران احمد بن موسی (ع)» در شهرستان ها و ارائه برنامه های مختلف فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و... توسط این مراکز می تواند در معرفی، شناساندن و خدمت به این آستان مطهر نقش بسزایی داشته باشد.

این مهم در حالی است که دهه کرامت فرصت و بهانه خوبی برای تحقق این امور است و می توان از این فرصت اولین گام ها را در این زمینه برداشت تا در طول سال به صورت جدی به آن پرداخته شود.

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

آنچه مسلم است، معرفی حضرت شاهچراغ (ع) در ابتدا باید از شیراز و استان فارس آغاز شود و در این زمینه باید از ظرفیت های استان استفاده کرد.

هنرخیز بودن استان فارس، مهد فرهنگ و ادب بودن آن می تواند گام نخست برای تحقق این مهم باشد که وظیفه جامعه، اهالی فرهنگ و هنر و دیگر مسئولان و نهادها را سنگین تر می کند.

در برنامه های دهه کرامت، جای جشنواره های فرهنگی و هنری با موضوع حضرت شاهچراغ (ع) خالی بوده و این در حالی است که خروجی جشنواره ها خود می تواند آغاز فرصتی جدید برای ارائه برنامه ها و ایده های نو در این زمینه باشد.

قاعدتا هر مجموعه و نهاد دولتی و خصوصی امکانات و ظرفیت هایی برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع) در اختیار دارد که احساس وظیفه در میان مدیران این مجموعه ها گام نخست در اجرای سایر برنامه ها است.

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

اینکه یک دهه را به منظور تکریم و احترام به مقام ائمه (ع) اختصاص دهیم به نوبه خود اقدام ارزشمند و نیکویی است اما لازمه دوام آن و خارج شدن از نام و شعار، پرداختن به محتوا است که به نظر می رسد در ابتدا ورود دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و مذهبی و سپس سایر دستگاه ها برای تحقق بخشیدن به آن وظیفه دارند.

این مهم برای سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی نیز صدق می کند و اگرچه در این سال ها برنامه ها و اقداماتی انجام شده که جای تشکر و قدردانی نیز دارد اما به نظر می رسد آنگونه که باید در این زمینه و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) آنچه در شأن و منزلت ایشان است انجام نشده و اقدامات بر زمین مانده بسیاری وجود دارد.

مردم، مساجد و هیئت های مذهبی به نوبه خود در برگزاری شعائر دینی قدم های خوبی برداشته اند و بدون چشم داشت و به صورت خودجوش پای کار زنده نگه داشتن سنت ها و برنامه ها و آیین های مذهبی هستند و البته این امور باید از ابلاغ و دستورالعمل اداری خارج شده و به شکل یک فرهنگ درآید.

می توان با الگوگیری از فعالیت های آستان قدس رضوی در راه اندازی کانون و دفاتری به نام حضرت شاهچراغ (ع) در شهرستان ها به صورت هدفمند در طول سال به اجرای برنامه پرداخت تا معرفی و بزرگداشت ایشان صرفاً به دهه کرامت منحصر نشود و در قالب آن می توان اهداف گسترده ای را دنبال کرد.

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

گردشگری مذهبی در استان فارس اگرچه می تواند در رونق فرهنگی و اقتصادی استان موثر باشد اما به نظر می رسد آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وجود اماکن مذهبی، امامزاده ها، بقاع متبرکه و مساجد تاریخی متعدد و زیبا منطبق با معماری اصیل اسلامی ایرانی در استان به ویژه در شیراز زمینه و زیرساخت رونق گردشگری مذهبی را فراهم کرده که در صورت توجه اصولی به آن می تواند زمینه ای را برای رونق اقتصادی استان ایجاد کند.

اگرچه در این زمینه پیش از این اقداماتی انجام شده و نتایج خوبی نیز به همراه داشته است اما لازم است با برنامه ریزی های اصولی و گردهمایی دستگاه های متولی زمینه توسعه گردشگری مذهبی در استان بیش از پیش فراهم شود.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟

مساجد به عنوان محلی برای اجتماع مردم در مناسبت ها و برهه های مختلف، نقش اساسی و ویژه ای در فرهنگ سازی، ترویج و گسترش مبانی دینی و انقلابی دارند و هیچ وقت نمی توان منکر تاثیر این پایگاه ها در مردم و جامعه شد.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز به عنوان بازوان هیئت امنای مساجد در فعالیت های فرهنگی و مذهبی نقش اساسی داشته و حضور قشر جوان و نوجوان در این محیط ها توانسته منشأ تحولات فکری و فرهنگی باشد.

بزرگداشت دهه کرامت نیز از جمله فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد است تا با حرکت در این مسیر و اجرای برنامه های خاص فرهنگی، هنری، اجتماعی و... نه تنها شور و نشاط را برای مردم به ویژه گروه های هدف به ارمغان بیاورند بلکه به ترویج و گسترش مکتب اهل بیت (ع) بپردازند.

مجلس چه رویه ای برای هرچه بهتر معرفی شدن این دهه، می تواند در پیش گیرد؟ و از سال پیش تاکنون چه گام هایی برداشته است؟

مجلس شورای اسلامی نیز وظیفه دارد توان خود را در بزرگداشت مقام اهل بیت (ع) به کار ببندد و در حوزه وظایف خود اقداماتی را انجام دهد.

کمیسیون فرهنگی مجلس و فراکسیون های مرتبط در این زمینه پیشگام بوده و وظیفه دارند در راستای ترویج و گسترش مکتب اهل بیت (ع) از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت چیست؟

آنچه مسلم است در بزرگداشت مقام اهل بیت (ع) به ویژه دهه کرامت نباید منتظر ابلاغ و دستورالعمل ها ماند؛ باید آتش به اختیار و خودجوش در فعالیت های فرهنگی و مذهبی قدم نهاد چرا که تجربه نشان داده هر گاه این برنامه ها به صورت خودجوش برگزار شده تاثیر آن بیشتر بوده و حق مطلب نیز ادا شده است.

اما این امر نیز دلیل بر آن نیست که بزرگداشت مناسبت ها از گردن دیگر سازمان ها و نهادها ساقط شود بلکه آنها نیز باید پا به پای مردم در برگزاری پر شور مراسم ها و فعالیت ها مشارکت کرد و زمینه برگزاری آیین های بزرگداشت را فراهم کنند.

پایان پیام/691

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت