فلسفه نامگذاری بارگاه حضرت احمد بن موسی(ع) به سومین حرم اهل بیت(ع)/ امین ولایت ویژگی بارز حضرت شاهچراغ(ع)


 فلسفه نامگذاری بارگاه حضرت احمد بن موسی(ع) به سومین حرم اهل بیت(ع)/ امین ولایت ویژگی بارز حضرت شاهچراغ(ع)

حجت الاسلام بهاری با اشاره به ویژگی های اخلاقی و سیره حضرت شاهچراغ(ع) گفت: از جمله ویژگی های حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) می توان به ولایتمداری، فاضل بودن، صالح بودن، پرهیزکاری،عزتمداری و با کرامت بودن اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،حضرت احمد بن موسی(ع) ملقب به شاهچراغ(ع) فرزند بزرگوار امام موسی کاظم(ع) است، که در میان فرزندان حضرت موسی الکاظم(ع) به کرم، جلالت، شجاعت و عبادت معروف بوده است، روز ششم ذی القعده همزمان با ایام دهه کرامت روز بزرگداشت آن حضرت نامگذاری شده است که در همین راستا با حجت الاسلام«ابراهیم بهاری»، کارشناس دینی گفت و گویی ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

ضرورت تکریم و بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (ع) در دهه کرامت چیست؟

وجود مرقد مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) در شیراز و ایمان و علاقه مندی مردم ایران به مبادی دینی و مذهبی سبب شد که رهبر بزرگوار انقلاب آن را به عنوان سومین شهر مذهبی این کشور بعد از «مشهد مقدس» و «قم» بنامند. این نام هم افتخار بزرگی برای مردم ایران محسوب می شود و هم مسئولیت های سنگینی بر دوش آنها می نهد. آن حضرت در مجاهدت ها علیه حکومت عباسی شرکت می کردند و آخرین نبردشان هم حرکت از مدینه به سمت خراسان و برای یاری برادرشان امام رضا(ع) بوده است که در شیراز به شهادت می رسند و به دلیل جایگاه رفیع و والایشان مورد ارادت مومنین هستند.

در مورد ویژگی های اخلاقی و سیره شخصیتی و علمی حضرت شاهچراغ(ع) برایمان بفرمایید؟

از جمله ویژگی های حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) می توان به ولایتمداری، فاضل بودن، صالح بودن، پرهیزکاری،عزتمداری و با کرامت بودن اشاره کرد.حضرت شاهچراغ(ع) از لحاظ شجاعت و تقوا بی نظیر بوده اند. ایشان با پیروی از این آیه شریفه و با درآمد حاصل از کتابت می‌فرماید:«وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا»، هزار بنده را می‌خرند و آزاد می‌کنند. در عظمت شخصیت وی علامه بحرالعلوم در منظومه رجالیه اش می فرماید: فرزند موسی بن جعفر(ع) ھزار برده در راه خدا آزاد کرد و سید و آقای بزرگان بوده است.

درمورد مقام ایشان شیخ مفید می نویسند:«کَانَ أَبُو یُحِبُّهُ وَ یُقَدِّمُهُ»، وجود مقدس حضرت موسی بن جعفر(ع) به ایشان علاقه مند بودند و مقدم بر فرزندشان می دانست و او را انسانی کریم، جلیل القدر، بزرگوار و پارسا می‌شناختند.

توجه به علوم دینی توسط احمد بن موسی(ع) هم ایشان را در زمره فضلای عصر خود برده بود، به طوری که ایشان جز محدثانی است که احادیث زیادی از پدر و اجداد بزرگوارش نقل کرده است.

چرا حضرت شاهچراغ(ع) به امین ولایت شهرت یافته اند؟

روز ششم ذی القعده به روز احمد بن موسی بن جعفر(ع) نامگذاری شده است و با توجه به اینکه وی دوره کودکی را در کنار پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم(ع) سپری کردند، به همین جهت از سرچشمه دانش و معنویت ایشان بهره مند شدند و از نظر تقوا، فضیلت و پرهیزگاری هم مورد احترام مردم زمانه خویش بود و همه را به اسلام ناب محمدی هدایت می کردند. پس از آنکه امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسیدند، نیز حضرت احمد بن موسی بن جعفر(ع) با برادر بزرگوار خویش، امام رضا(ع) بیعت کرد و در کنار ایشان به مبارزه با ظلم و ستم حکومت عباسیان پرداخت و گفتند که کسانی که با من بیعت کرده اند، بدانید که من با برادرم علی بن موسی الرضا(ع) بیعت می کنم و ایشان بعد از پدرم امام هستند.

علت آنکه آستان مقدس شاهچراغ (ع) به قطب فرهنگی مطرح شده، چیست؟

در کتاب زوار المزار فی مزارات که در قرن ھشتم تألیف شده،بیان شده است که حضرت احمد بن موسی (ع) بعد از شهادت برادرش امام علی بن موسی الرضا (ع) در ایام مأمون به شیراز آمد و در شیراز بدست دشمنان شربت شهادت نوشید، مدت ها مدفن پاکش پنهان بود و بعدها مردم از قبر او آگاهی یافتند و به هنگام بنای بر قبر پاکش جنازه او ظاھر گشت، دیدند صحیح و بدون ھیچ تغییر باقی مانده و در دست مبارکش انگشتری بود که نقش آن العزه بود و نام مبارک آن حضرت بر آن انگشتر نوشته شده بود و ھر قدر زمان گذشت مردم به عظمت مقام او و برکات مدفن پاکش آشناتر شدند و آن را گرامی تر شمردند.

امروز حرم مطهر احمدبن موسی(ع) پس از آستان مقدس علی‌بن‌موسی الرضا(ع) و حضرت معصومه(س) سومین حرم اهل بیت‌(ع) در ایران به شمار می‌رود که پایگاه بزرگی برای نشر معارف اهل‌بیت(ع) در جنوب کشور محسوب می‌شود. درطول قرن‌ها، مردم علاقه و ارادت خود را به ساحت مقدس حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ابراز ‌داشتند و پس از سفارش و توصیه رهبر معظم انقلاب در معرفی این شخصیت عالی مقام، این امامزاده عظیم شان در سراسر میهن اسلامی و خارج از ایران در کشورهای اسلامی شهرت بیشتر و بالاتری پیدا کرد.

چگونه از فرصت دهه کرامت برای معرفی شخصیت حضرت احمد بن موسی(ع) می توان بهره برد؟

دهه کرامت فرصتی برای ایجاد پیوند مستحکم جوانان و نوجوانان ائمه اطهار(ع) و حضرت شاهچراغ(ع) و تبیین فرهنگ و آموزه های آن بزرگواران است،نیاز است که زندگی و شخصیت احمد ابن موسی شاهچراغ به عنوان مدل و الگوی فرهنگی و دینی و یک رهبر در جامعه اسلامی بیان شود. در همه زمان ها این محبت به اهل بیت (ع) به گونه های مختلف از جمله زیارت، هدیه دادن، نذر کردن ، برگزاری بزرگداشت های مذهبی و سرمایه گذاری ها ابراز شده است، در صورتی که باید حقایق دینی و مذهبی، آشنایی با شخصیت و زوایای زندگی پیشوایان و نوع نگاه آنان به جامعه محسوس تر شود تا مردم با ایشان مانوس تر شوند.

بنابراین فرهنگ ولایت مداری، دفاع از ولایت و پایمردی که از ویژگی های حضرت شاهچراغ (ع) است، باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !