حکومت نیازمند مدیریت و لیاقت است/ یاران امام زمان(عج) در کنار تعهد، تخصص هم دارند


حکومت نیازمند مدیریت و لیاقت است/ یاران امام زمان(عج) در کنار تعهد، تخصص هم دارند

مدیریت و حکومت نیاز به لیاقت و صلاحیت‌های خاصی دارد. قرآن می‌فرماید: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ وارثان زمین دو ویژگی دارند: یکی بنده خدا بودن و داشتن تقوای الهی و دیگری برخورداری از صلاحیت که همان لیاقت، تخصص و مدیریت است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، با تامل در برخی از آیات قرآن کریم می توان اوصاف و ویژگی های یاران حضرت مهدی(عج) را درک کرد.

ازجمله این آیات، آیه 54 سوره مبارکه مائده است که می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ ای گروهی که ایمان آورده‌اید، هر که از شما از دین خود مُرتَد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند (به نصرت اسلام) برانگیزد که در راه خدا جهاد کنند و (در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند. این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بی‌منتهاست و (به احوال همه) دانا است.»

نکته ها:

1-امام صادق (ع) می فرمود: «همانان یاران صاحب این امر، برای او نگهداری شده اند؛ اگر همه مردم نیز از بین بروند، خداوند یارانش را به او می رساند و آنان همان کسانی هستند که عز و جل فرموده: اگر اینان بدان کافر شوند، پس به تحقیق ما گروهی را که بدان کافر نیستند بر آن موکل کرده ایم. و آنان همان کسانی هستند که خداوند درباره آنان فرموده است: خداوند به زودی گروهی را خواهد آورد که آنان را دوست می دارد و آنان نیز او را دوست می دارند در برابر مومنان فروتن و در برابر کافران با عزت و درشتخو و سختگیر هستند.»1

2- امام صادق(ع) در برخی اوصاف یاران امام زمان(عج) فرمودند: «آنان مردانی هستند که دل هایشان ماننده پاره های آهن است، شکی در ایمان به خدا در آن راه نیافته و در طریق ایمان از سنگ محکم تر هستند. اگر آنها را وا دارند که کوه ها را از جای بکنند، از جای کنده و از میان برمی دارند. لشکر آنها قصد هیچ شهری نمی کند جز ینکه آن را خراب نماید. اسب های آنها زین های زرین دارند و خود آنها برای تبرک، بدن خود را به زین اسب امام(عج) می سایند. آنها در جنگ ها امام(ع) راا در میان گرفته و با جان خود از وی دفاع می کنند و هر کاری داشته باشد، برایش انجام می دهند.

مردانی از میان آنها هستند که شب ها نمی خوابند، زمزمه آنها در حال عبادت، همچون زمزمه زنبور عسل است. تمام شب را به عبادت مشغول هستند و روزها سواره به دشمن حمله می کنند. آنها در وقت شب، راهب و هنگام روز شیرند.

فرمانبرداری آنها از امام(ع)، بیش از فرمانبردای کنیز از آقایش است. آنها مانند چراغ های درخشنده اند و دل هایشان همچون قندیل های چراغ است. آنها ادعای شهادت دارند و تمنا می کنند که در راه خدا کشته شوند. شعار آنان این است: «ای خون‌خواهان حسین(ع)!» از هر جا می گذرند رعب آنها پیشاپیش آنان به اندازه یک ماه راه، در دل ها جای می گیرد و بدین گونه پیش می روند. خداوند هم پیشرو به سوی حق و حقیقت را پیروز می گرداند.»2

3-امام صادق(ع) فرمودند: «هر کس که بودن در شمار یاران قائم عجل الله شادمانش می کند باید در انتظار باشد و با حال انتظار به پرهیزگاری و خلق نیکو رفتار کند. پس اگر اجلش برسد و امام قائم(ع) پس از درگذشت او قیام کند، بهره او نیز همچون بهره کسی است که آن حضرت(ع) را دریافته باشد. پس بکوشید و منتظر باشید.»3

4-امام سجاد(ع) فرمودند: هنگامی که قائم(عج) ما قیام کند خدای عزوجل از شیعه و ما آفت را برطرف سازد و دل هایشان را همچون پاره های آهن کند و نیروی هر مرد از آنان را به اندازه نیروی چهل مرد قرار دهد و ایشان در آن زمان، فرمانروایان و بزرگان روی زمین خواهند بود.»4

5-ترسوها یار امام زمان(عج) نیستند. اگر چیزی را بخواهید بدوزید به نخ محکم نیاز دارید نه نخ های واررفته، کسانی که دولیتر برای امام زمان(عج) گریه می کنند ولی حاضر نیستند که برایش یکی سیلی بخورند، یار امام زمان(عج) نیستند. بیایید آنگونه باشیم که وقتی امام زمان(عج) به ما نگاه می کند، لذت ببرد.

6- کسی که منتظر مصلح است، خود باید صالح باشد. مجرم نمی تواند منتظر مصلح باشد.

7- امام سجاد(ع) فرمودند: «کسانی که منتظر امام زمان(عج) هستند، برای دین خدا علنی و مخفیانه تلاش و برای دین شان تبلیغ می کنند.» 5 این همان معنای انتظار است. امام باقر(ع) خطاب به شیعیان فرمودند: «قوی ها، ضعیف ها را کمک کنند، غنی به فقیر محبت کند، همانگونه که برای خودتان خیرخواهی می کنید. برای مردم خیرخواهی کنید و اسرار ما را حفظ کنید»6. ایشان بعد از جملاتی در آخر می فرمایند: «اگر اینچنین بودید و یکی از شما قبل از قیام قائم آل محمد(ص) از دنیا رفت، «کانَ شهیداً» یعنی شهید از دنیا رفته است.

8- یاران اما زمان(عج) علاوه بر تعهد، تخصص هم دارند. شخصی از امام صادق(ع) پرسید: «آیا در هنگام ظهور، مومنی غیر از آن 313 نفر نیست؟» ایشان فرمودند: «بله، ولی این عده ای که حضرت قائم(عج) با آنها قیام می کند از نجیبان و قاضیان و حاکمان و فقیهان دین هستند»7.

9-مدیریت و حکومت نیاز به لیاقت و صلاحیت های خاصی دارد. قرآن می فرماید: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»8 وارثان زمین دو ویژگی دارند: یکی بنده خدا بودن و داشتن تقوای الهی و دیگری برخورداری از صلاحیت که همان لیاقت، تخصص و مدیریت لازم است.

پی نوشت ها:

1-الغیبه، نعمانی، ص 316؛

2-بحارالانوار، ج25، ص308؛

3- الغیبه، نعمانی، ص 200؛

4-الخصال، ج2، ص 541؛

5- بحارالانوار، ج52، ص122؛

6-همان، ج2، ص235؛

7-دلائل الامامه، ص 562؛

8-سوره انبیاء، آیه 105.

برگرفته از «پرتوی از آیه های مهدوی»، محسن قرائتی به کوشش حسن ملایی

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط