دهه کرامت فرصت مطلوب آشنا کردن جوانان با سیره اهل بیت (ع) است


دهه کرامت فرصت مطلوب آشنا کردن جوانان با سیره اهل بیت (ع) است

ظهرابی گفت: دهه کرامت زمان مناسبی است تا با تولید محتوای فاخر در مورد سیره و روش متعالی زندگی اهل بیت (ع)، جوانان را با مقام شامخ این بزرگواران آشنا کنیم.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.

ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.

«حمید ظهرابی»، مدیرکل محیط زیست فارس با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

دهه کرامت به دلیل امکان معرفی سیره اهل بیت (ع) در سطح گسترده و تبیین ابعاد شخصیتی اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت ثامن الحجج، امام رضا علیه السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و حضرت احمد ابن موسی علیه السلام، فرصتی ارزشمند محسوب می شود که با اهتمام مسئولان فرهنگی کشور و آحاد جامعه می توان با الگوپذیری از ائمه اطهار علیهم السلام در زمینه تعالی معنوی و اخلاقی نسلهای آینده گام برداشت، زیرا شیعیان و رهپویان حقیقی اهل بیت علیهم السلام همواره مترصد کسب فیض و بهره مندی از بحر عمیق کرامات و فضایل ایشان هستند.

سالهاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

آنچه که می تواند شهر شیراز را به عنوان قطب مذهبی و سومین ماوای تشیع مطرح کند، بهره جستن از این ایام برای برای معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های فارس و شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) است که این امر با برنامه ریزی مدون و هدفمند برای زائران و ساکنان شهر مقدس شیراز محقق می شود.

از سال 1387 که رهبر معظم انقلاب برای اولین بار شهر شیراز را به عنوان شهر «سومین حرم اهل بیت علیهم السلام» نامگذاری فرمودند و پس از آنکه روز ششم ذی القعده در تقویم ملی کشور اسلامیمان به عنوان روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) ثبت شد، شخصیت والای این امامزاده جلیل القدر شهرت گسترده تری در سطح ملی و جهان اسلام یافت، گرچه نهادینه کردن این عنوان ارزشمند نیازمند فراهم کردن زیر ساخت های مناسب و در شان زائران این حضرت است.

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

با توجه به انتخاب روز ششم ذیقعده به عنوان بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) و اهمیت این موضوع باید سیره و شیوه زندگی آن حضرت برای جوانان معرفی شود و از مسئولان فرهنگی و مذهبی شیراز انتظار می رود به عنوان متولیان یکی از قطب های فرهنگی، عبادی و اجتماعی کشور در ایام دهه کرامت به صورت ویژه ای به معرفی مقام والای آن حضرت توجه کنند.

دستیابی به اهداف والای فرهنگی همواره مستلزم برنامه ریزی های هدفمند و دقیق دارد و بزرگداشت دهه کرامت و شناخت سیره حضرت احمد ابن موسی، شاهچراغ علیه السلام، تنها با تدوین خط مشی های روشن و برنامه های دقیق اجرایی از طریق نهادها و سازمان‌های مسوول امکان پذیر است و پس از آن همت جمعی را می طلبد تا شیعیان آن حضرت با تاسی از ایشان به آموزه های دینی عمل نموده و به معارف ناب اسلامی دست یابند.

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

قطعا تلاش های بسیاری در این خصوص صورت گرفته که قابل تقدیر است اما همچنان بر این عقیده هستم که برای شناخت درخور و شایسته این بزرگواران نیازمند نقشه راه هستیم و این مسئله باید به طور اصولی و با ارائه برنامه های دلپذیر از جوانان آغاز شود.

مهمترین ویژگی که احمد ابن موسی (ع) را مورد احترام و تکریم قرار داد، ولایت ‌پذیری و پیروی محض از امام زمان خود بود، همچنین از حضرت احمد ابن موسی علیه السلام با صفاتی چون کرامت، سخاوت و پارسایی یاد شده است و گرچه قلب شیعیان اهل بیت (ع) ارادت ویژه ای به ایشان دارد اما متاسفانه مردم آگاهی اندکی درباره زندگی ایشان دارند.

دهه کرامت زمان مناسبی است تا با برگزاری مراسم مختلف و متنوع فرهنگی و سخنرانی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، مقاله نویسی و سایر برنامه های جذاب، مردم و به ویژه جوانان را با مقام شامخ این شخصیت والا آشنا کنیم.

از دیگر راه های معرفی اهل بیت (ع)، تولید محتوای فاخر در مورد سیره و روش متعالی زندگی این بزرگواران در فضای مجازی با هدف همراه کردن جوانان است.

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

قطعا با یک برنامه ریزی هدفمند و عنایت به سابقه شهر شیراز در حوزه گردشگری تاریخی، این بستر در گردشگری مذهبی نیز دارای پتانسیل های بسیاری است و می توان با برنامه ریزی متولیان امر، ظرفیت های قابل توجهی برای شهری که مزین به نام سومین حرم اهل بیت (ع) است و از اماکن مذهبی همچون آستان مقدس حضرت سید علا الدین حسین (ع) و ... نیز برخوردار است، فراهم کرد.

البته حرم حضرت شاهچراغ (ع) نه تنها مقصد زائران ایشان است که به لحاظ معماری خاص خود همواره پذیرای گردشگران از سراسر جهان بوده که این نیز خود فرصت مناسبی برای ترویج سیره اهل بیت علیهم السلام به شمار می رود.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟

کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان پیشرو در عرصه اشاعه فعالیت های فرهنگی می توانند اثرگذار باشند به شرطی که تصمیمات و اقدمات این دهه از دل جوانان مذهبی و مسجدی بیرون بیاید، مساجد به عنوان یکی از مکان های تاثیر گذار برای ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) است و باعث مانوس شدن مردم و به ویژه جوانان با دین می شود.

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت چیست؟

با عنایت به نامگذاری روز «محیط بان» در روز ولادت حضرت امام رضا (ع) و توجه دین به موضوع محیط زیست، مسئولیت خطیری بر گردن کارکنان و محیط بانان ایران اسلامی است.

محیط بانان سختی های این شغل را به جان خریده و به عنوان طلایه داران حفاظت از انفال الهی با پوشیدن لباس مقدس محیط بانی به تاسی از امام عظیم الشانمان در حفظ حیات سرزمینمان می کوشند.

امید آنکه افتخار نامگذاری روز میلاد امام رئوف که به رافتش آهوی دربند را آزاد کرد به نام روز «محیط بان»، با همت و عنایت مردم شریف ایران و مسؤولین با انجام مطلوب مسئولیت خطیرمان در حفاظت از محیط‌ زیست ایران عزیز، چون گوهری ذی قیمت بکوشیم.

اداره شما چه برنامه هایی برای دهه کرامت دارد؟

اداره کل حفاظت محیط زیست فارس هر ساله در دهه کرامت، برنامه های متنوع و متعددی از جمله آذین بندی و برگزاری جشن های مذهبی، جلسات سخنرانی و تسهیل در زیارت حرم های مذهبی را فراهم می کرده اما با توجه به وجود بیماری کرونا و برای حفظ جان همکاران، بخشی از فعالیت هایی که با خطر همراه است به صورت مجازی برگزار می شود.

پایان پیام/664

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق