آثار و برکات هجرت حضرت شاهچراغ(ع)/ چرایی شهرت احمدبن موسی(ع) به امین ولایت


آثار و برکات هجرت حضرت شاهچراغ(ع)/ چرایی شهرت احمدبن موسی(ع) به امین ولایت

حجت‌الاسلام اکبری با شرح آثار و برکات هجرت حضرت احمدبن موسی(ع) به ایران، گفت: معرفت نسبت به امام زمان خود، تسلیم بودن در برابر اوامر ولی خدا، پیروی از اهل بیت(ع)، تبری جستن از دشمنان امام زمان خویش از ویژگی‌های شاهچراغ(ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، دهه کرامت از اول ذی القعده همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز و تا یازدهم این ماه سالروز ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد. به همین مناسبت با حجت الاسلام «ابراهیم اکبری»، استاد دانشگاه حوزه و دانشگاه در مورد عنوان روز ششم این دهه با نام «حضرت شاهچراغ(ع)، امین ولایت، الگوی روشنگری و گره گشایی» گفت و گویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

حجت الاسلام «ابراهیم اکبری»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نامگذاری ششمین روز دهه کرامت با عنوان «حضرت شاهچراغ(ع)، امین ولایت، الگوی روشنگری و گره گشایی»، اظهار کرد: دهه کرامت دهه تکریم از فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) است، چراکه با سفر امام رضا(ع) به ایران، حضرت فاطمه معصومه(س) و دیگر فرزندان امام هفتم(ع) نیز ماوا و مسکنشان این سرزمین شد.

این کارشناسی دینی با اشاره به اینکه بزرگوارانی که دهه کرامت به نام آنها مزین است، انوار الهی هستند، که مردم از آنها بهره می برند، افزود: این بزرگواران از جمله حضرت شاهچراغ(ع) همانند کوه های استواری هستند، که بعد از معصومین(ع) برای ارتقای معنویت و عقاید مردم ذخایر معنوی بوده اند و اطاعت پذیری آنها از ولایت برای مردم می تواند الگو باشد. به عنوان مثال با نگاه به سیره و ابعاد زندگی حضرت احمد بن موسی(ع) می توان، جنبه‌های مختلف از یک شخصیت انسانی را در ایشان دید.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های بارز اخلاقی حضرت شاهچراغ(ع) امانتداری و امین ولایت بودن ایشان است، افزود: در مورد معرفی این حضرت به عنوان امین ولایت در کتاب های معتبرنقل شده است که وقتی حضرت موسی بن جعفر(ع) به شهادت رسیدند، بسیاری از شیعیان به حضرت احمد بن موسی(ع) مراجعه کردند و اعلام نمودند که ما می خواهیم با شما بیعت کنیم، اما ایشان در منبر مسجد به ایراد سخن پرداختند و فرمودند که ای مردم من قبل از شما با حضرت امام رضا(ع) امام خودم بیعت کرده ام و اطاعت ایشان بر همه ما واجب و گفتار ایشان حجت است، به همین جهت ایشان به عنوان امین ولایت در میان مردم شهرت یافتند.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به سیره و شخصیت حضرت شاهچراغ(ع) خاطر نشان کرد: معرفت نسبت به امام زمان خود، تسلیم بودن در برابر اوامر ولی خدا، پیروی از اهل بیت(ع)، تبری جستن از دشمنان امام زمانش و گفتار و کرداری منطبق با سیره اهل بیت(ع) از دیگر ویژگی های آن حضرت(ع) بوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه امامزادگان در کشورمان و نیز آثار هجرت این بزرگواران به ایران گفت: گسترش فرهنگ تشیع با ورود این امامزادگان به کشورمان محقق شد و شاهد رشد و گسترش فرهنگ تشیع در ایران شدیم و در واقع باید گفت که شیعه شدن ایرانیان به برکت امامزادگان از جمله حضرت احمد بن موسی(ع) است.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد زندگی و شخصیت حضرت شاهچراغ(ع) به عنوان مدل و الگوی دینی و یک رهبر جامعه اسلامی بیان شود، خاطرنشان کرد: امامزادگان با سیره و رفتار عملی خود باعث شدند مردم نسبت به فرهنگ شیعه مشتاق شوند، در عصر کنونی نیز که از نعمت حضور این امامزادگان بی بهره هستیم، می توانیم با تاسی به ولی فقیه زمان به عنوان ذخیره الهی به ساحل نجات برسیم.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی