توسعه و رونق مسیر پیش روی شهرستان گلوگاه


توسعه و رونق مسیر پیش روی شهرستان گلوگاه

ساری - ایرنا - دولت در هشت سال اخیر با اقداماتی که انجام داده است توانست کام مردم گلوگاه ، شرقی‌ترین شهرستان مازندران را با فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز و هموار کردن مسیر توسعه ، شیرین کند.

به گزارش ایرنا ، گلوگاه ، شرقی ترین نقطه مازندران و همسایه غربی استان گلستان است. مرکز این شهرستان تنها پنج کیلومتری با دریای مازندران فاصله دارد.

گلوگاه ، براستی برازنده نام این نقطه از مازندران است چرا که به خاطر واقع شدن در مسیر ترانزیتی مازندران - مشهد ، همسایگی با دو استان گلستان و سمنان چون گلوگاه ورودی به مازندران عمل می کند.

این نقطه جغرافیایی مازندران دارای حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد بیش از ۱۸ هزار نفر در روستاهای ساکن هستند و بقیه شهرنشین شده اند. گلوگاه ۲۶ روستا را در قالب ۲ بخش مرکزی و کلباد در خود جای داده است.

اگر چه سابقه تبدیل گلوگاه به شهرستان به سال ۸۴ بر می گردد ، اما ضعف و نبود برخی زیرساخت ها و امکانات این شهرستان را در طبقه مناطق کمتر برخوردار قرار داد و مردم برای دریافت بسیاری از خدمات تخصصی نیازمند حضور در دیگر شهرستان های مازندران و یا حتی استان های همجوار بودند.

طی هشت سال اخیر دولت تلاش کرده است تا در حد و توان و وسع مالی خود به این شهرستان کمتر برخوردار توجه بیشتری داشته باشد تا گلوگاه نیز همراه با دیگر شهرستان های مازندران در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیرد .

اکنون با گذشت حدود هشت سال از فعالیت دولت تدبیر و امید ، مردم ای شهرستان دیگر کمبودی در زمینه امکانات بهداشتی و درمانی ندارند و کلینیک تخصصی با پزشکان متخصص خدماتدهی را انجام می دهد و یا در زمینه آموزشی دیگر پروژه های نیمه تمام وجود ندارد که خانواده ها دل نگران فضای آموزشی فرزندان خود باشند .

توسعه و رونق مسیر پیش روی شهرستان گلوگاه

انقلاب در حوزه بهداشت و درمان

رییس مرکز بهداشت و درمان شهرستان گلوگاه در باره تحولات بخش بهداشت و درمان این شهرستان طی هشت سال گذشته به خبرنگار ایرنا گفت : خانه های بهداشت قلعه پایان ، ولمازو ، سید محله ، کیله نو ، خورشید کلا ، اوارت ، نیالا ، وزوار و دهی در دولت تدبیر و امید ساخته شد که هزینه ساخت و تجهیز هر یک از این خانه های بهداشت حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود .

دکتر هادی نجفی تیرتاشی افزود : هر یک از خانه های بهداشت روستایی جمعیت ۷۰۰ تا سه هزار خانوار را پوشش می دهد .

وی ادامه داد : با ساخت این خانه های بهداشت مجموعه خانه های بهداشت که در روستاهای شهرستان مشغول به ارائه خدمات می باشند به ۱۶ مرکز افزایش یافته است .

دکتر نجفی تیرتاشی همچنین از ساخت مرکز بهداشت درمان روستایی به وسعت ۴۱۰ متر مربع و هزینه ساخت یک میلیارد تومانی در گلوگاه اشاره و تصریح کرد : این مرکز بهداشت ، خدمات درمانی به تمامی روستاهای منطقه هزارجریب که ۱۷ روستا را شامل می شود ، ارائه می کند .

وی از احداث ساختمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلوگاه در فضایی به وسعت یکهزار و هشت متر مربع و با هزینه ساخت و تجهیز حدود ۲ میلیارد ریال به عنوان بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته در این سال ها در حوزه بهداشت و درمان شهرستان یاد کرد و گفت : گلوگاه تنها شهرستان استان مازندران است که در این سال ها صاحب ساختمان اداری مستقل شده است .

رییس مرکز بهداشت گلوگاه از تعمیر و نوسازی تمامی هفت خانه بهداشت و درمان روستایی با هزینه ۵۰ میلیون تومان و یک مرکز بهداشت درمان شهری و چهار مرکز بهداشت و درمان روستایی شهرستان هر کدام به رقم یکصد میلیون تومان به عنوان اقدامات انجام شده دولت برای ترمیم فضاهای درمانی این شهرستان نام برد .

وی گفت : با توجه به قرار داشتن ۲ پایگاه اورژانس در گلوگاه ۲ دستگاه آمبولانس به ارزش بیش از سه میلیارد تومان هم به این شهرستان اختصاص داده شد .

دکتر نجفی تیرتاشی در ادامه به فعالیت های صورت گرفته در حوزه درمان شهرستان گلوگاه اشاره و تصریح کرد : علاوه بر افزایش ۲۰۰ متر مربع فضا به اورژانس ، تنها بیمارستان این شهرستان تعمیر و تجهیز این بخش نیز انجام شد که برای آن ۶۰۰ میلیون اعتبار هزینه شده است .

وی گفت : کلینیک تخصصی بیمارستان ثامن الائمه (ع)نیز به وسعت ۷۰۰ متر مربع در ۲ طبقه و با اعتبار دولتی پنج میلیارد تومان ساخته شد و یک میلیارد تومان نیز اعتبار تجهیز به آن داده شد .

رییس شبکه بهداشت و درمان گلوگاه ادامه داد : فاز دوم این بیمارستان نیز در این دولت عملیات اجرای آن آغاز شد و تاکنون سه میلیارد تومان برای آن هزینه شده است .

وی گفت : این بیمارستان عمومی که در حال حاضر ۳۲ تخت دارد با اجرایی شدن فاز دوم تعداد تخت های آن به ۶۴ تخت افزایش می یابد که برای تکمیل این پروژه به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

توسعه و رونق مسیر پیش روی شهرستان گلوگاه

هموارسازی راه‌ها

رییس اداره راهداری و حمل و نقل شهرستان گلوگاه تکمیل پروژه هایی که سال ها خاک می خورد را یکی از اقداماتی عنوان کرد که در این هشت سال انجام شد .

ابوالفضل کرمانی خلیلی گفت : در همین خصوص بریدگی تیرتاش که تبدیل به زیر گذر شد که هشت سال این طرح نیمه کاره باقی مانده بود .

وی افزود : امسال برای اجرای این طرح یک و نیم میلیارد تومان اعتبار صرف شد .

به گفته این مسئول حوزه راهداری شهرستان گلوگاه ، اجرای برنامه دوربرگردان استاندارد در منطقه شهرک صنعتی شهرستان ، ایجاد دیواره سنگی در محور رانشی نیالا به مدان با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات در این حوزه بود .

وی ادامه داد: با اجرای این طرح ها نقاط پرخطر و حادثه ساز جاده های منتهی به گلوگاه برطرف شد و دغدغه همیشگی بروز تصادفات در این مسیر ها کاهش یافته است .

این مسئول گفت : با توجه به عبور جاده مازندران به گرگان از این شهرستان و همچنین قرار داشتن اکثر زمین های کشاورزی در ضلع شمالی شهرستان که همجوار با این جاده می باشد بروز تصادفات رانندگی و برخورد با کشاورزان در این جاده همواره دغدغه مسئولان و مردم بود که با ایجاد دور برگردان و بریدگی بخش بیشتری از بروز حوادث در این جاده کاهش یافت .

کرمانی خلیلی به اجرای پروژه آسفالت راه روستایی به طول ۶ کیلومتر به عنوان دیگر اقدام در این حوزه نام برد و گفت : هم اکنون ۹۰ کیلومتر راه روستایی گلوگاه آسفالته است .

توسعه و رونق مسیر پیش روی شهرستان گلوگاه

تحول کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه فراهم شدن زمینه تجهیز و مدرن سازی ابزار و فعالیت های کشاورزی را از جمله اقداماتی نام برد که در این مدت صورت گرفت .

مهدی باباجانی گفت : تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری به وسعت حدود ۲۰۰ هکتار از جمله اقداماتی بود که در این سال ها انجام شد که با اجرای این شیوه در میزان مصرف آب نیز مدیریت شده است .

وی افزود : در حال حاضر تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در روستاهای خورشید کلا و سراج کلا نیز در دست اقدام است .

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه به توسعه باغات در زمینه کشت گیاهان دارویی به عنوان دیگر بخش مورد تاکید در این سال ها نام برد و گفت : در ۲۰ هکتار از اراضی شهرستان کاشت سیاه دانه انجام شده است .

وی گرایش به سمت کشت این نوع گیاهان را نگاه حمایتی دولت برشمرد و افزود : دولت با پرداخت تسهیلات با کارمزد پایین و بلاعوض توانست این میل و رغبت را در کشاورزان ایجاد کند.

به گفته باباجانی دولت برای اجرای طرح های مکانیزاسیون کشاورزی پارسال ۴۰ دستگاه تراکتور را تحویل کشاورزان منطقه داد که با توجه به فقر خاکی و همچنین شیب دار بودن اراضی این ماشین آلات توانست یاریگر کشاورزان باشد .

گلوگاه ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که حدود ۱۵ هزار بهره بردار کشاورزی در این بخش فعال هستند .

توسعه و رونق مسیر پیش روی شهرستان گلوگاه

حرکت رو به جلوی گلوگاه

فرماندار شهرستان گلوگاه با اشاره به اینکه بیشتر خدمات صورت گرفته دولت در هشت سال اخیر در بخش های مختلف بویژه بهداشت و درمان ، کشاورزی ، آموزش و پرورش و راه بود گفت : در حوزه آموزش و پرورش هم هشت مدرسه با اعتبار حدود ۲۰ میلیارد تومانی ساخته و تحویل شد.

فریدون کلبادی نژاد افزود : در حال حاضر هیچ پروژه نیمه تمام آموزشی در شهرستان وجود ندارد و تنها یک مرکز دارالقرآن با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در حال ساخت است .

وی با اشاره به اینکه ۶۰ واحد آموزشی در اختیار ۶ هزار دانش آموز گلوگاهی است ، گفت : با اجرای طرح های نیمه تمام آموزشی می توان گفت این شهرستان برای سال های آینده با کمبود فضا مواجه نیست .

فرماندار گلوگاه همچنین به ایجاد زیرساخت ها از قبیل ایجاد منبع ذخیره و خطوط مناسب انتقال آب به عنوان بخش دیگری از فعالیت های صورت گرفته برای خدمات رسانی به مردم شهرستان بویژه روستاها نام برد و گفت : منبع ذخیره آب با دبی ۳۰ لیتر بر ثانیه و خطوط انتقال آب ۱۰ روستای هزار جریب باعث شده تا ۸۰ درصد از مشکلات آب مربوط به روستاهای این شهرستان برطرف شد .

وی همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه راهداری به عنوان فعالیت هایی برای کاهش نقاط حادثه خیز و تامین امنیت جانی مردم اشاره کرد و گفت : با ایجاد بریدگی و زیر گذرها توانستیم این نقاط پرخطر را اصلاح بکنیم .

فرماندار شهرستان گلوگاه افزود : نمی توان همه فعالیت های دولت را به خاطر مسائل جناحی و سیاسی نادیده گرفت چرا که دولت با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم ها و کمبودهای مالی باز هم توانست اقدامات و فعالیت های خوبی را در شهرستان انجام بدهد و از انصاف به دور است که این اقدامات دولت را نادیده گرفته شود .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!