رقابت هشت‌پاخواران در فضای مجازی +فیلم و عکس


رقابت هشت‌پاخواران در فضای مجازی +فیلم و عکس

آیا مصرف آبزیان در خطر انقراض و حرام‌گوشتی چون هشت‌پا که هر کیلو از آن به قیمت بین 200 تا 500 هزار تومان در فروشگاه‌های مجازی به فروش می‌رسد را می‌توان مقدمه‌ای برای رواج همه‌چیزخواری قلمداد کرد؟

به گزارش مشرق، با دیدن تصاویری از غذاهای لزج و چندش‌آور، ذهنمان سراغ برخی از کشورهای شرق آسیا می‌رود؛ کشورهایی مانند چین که گران‌قیمت‌ترین خوراک مردمانش سوپ جنین انسان است؛ در بازارهایش از انواع حشرات و آبزیان گرفته تا موش و سگ و خفاش به متقاضیان عرضه می‌شود و در رستوران‌هایش مشتری می‌تواند ماهی مورد علاقه‌ خود را از آکواریم انتخاب کرده و هنگام صرف پیش‌غذا شاهد پختن این ماهی زنده در آب جوش باشد یا هشت‌پا سفارش بدهد و در حالی که با دوستش گپ می‌زند، از قطعه‌قطعه کردن و جویدن پاهای جانوری که در بشقاب به خود می‌پیجد لذت ببرد.

اما چند صباحی است که اوضاع عوض شده و تغذیه از چنین جانورانی دیگر مختص شرق آسیا نیست. در حالی که در کشورهای پیشرفته جای گوشت، در سبد غذایی مردم تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود، در برخی دیگر از کشورها از جمله کشورمان، سنگ بنای «همه‌چیزخواری» گذاشته شده است.

این روزها آبزیانی مانند هشت‌پا، ماهی مرکب، کالاماری و خرچنگ که از یک طرف، حرام‌گوشت هستند و از طرف دیگر جزو گونه‌های در خطر انقراض، به دست سودجویان از خلیج فارس صید شده و به عنوان گوشت لاکچری با قیمت‌های گزاف یا به صورت آنلاین به فروش می‌رسند و یا در فروشگاه‌ها و رستوران عرضه می‌شوند.

جذب مشتری برای این آبزیان حرام‌گوشت و در خطر انقراض و ترویج مصرف گوشتشان بر عهده شبکه‌های اجتماعی است و کلیپ‌هایی که بیننده را به چشیدن طعم این موجودات ترغیب می‌کنند.

رقابت هشت‌پاخواران در فضای مجازی +فیلم و عکس

رقابت هشت‌پاخواران در فضای مجازی +فیلم و عکس

رقابت هشت‌پاخواران در فضای مجازی +فیلم و عکس

افشین عسکری، رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه نظارت بر صید آبزیان اعم از ماکول و غیرماکول بر عهده سازمان شیلات است به میزان گفت: در صورتی که پای گونه‌هایی در میان باشد که در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست جزو گونه‌های در خطر انقراض، آسیب‌پذیر و در شرف تهدید طبقه‌بندی شده باشند مثل هشت‌پا، ماهی مرکب، اسکوئید، برخی صدف‌ها، برخی کوسه‌ها و برخی خرچنگ‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند ورود کرده و با عاملان صید و عرضه این گونه‌ها در فروشگاه‌ها یا فضای مجازی برابر قانون برخورد کند که اتفاقا برخورد با برخی از عرضه‌کنندگان این گونه‌ها این روزها در دستور کارمان قرار دارد.

با این حال، عرضه گسترده این جانداران که علاوه بر خسارت به محیط زیست، با شرع و فرهنگ ایران، ناسازگار است سوء مدیریت نهادهای ذی‌ربط را به نمایش گذاشته و نسبت به افزایش گونه‌های جانوری در فهرست غذاهای لاکچری ایران هشدار می‌دهد.

منبع: میزان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش