وصول  9 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در سال گذشته


وصول  9 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در سال گذشته

تهران - ایرنا - معاون اول قوه قضاییه گفت: در سال گذشته بیش از 9 هزار میلیارد تومان توسط سازمان ثبت اسناد و املاک، مطالبات بانک‌ها از طریق اجراییه‌ها وصول شد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز یکشنبه در نشست خبری مجازی که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ افزود: مردم ما مجددا حماسه دیگری را در پای صندوق‌های رأی خلق کردند و مکر دشمنان را به خودشان برگرداندند.

وی ضمن گرامیداشت دهه کرامت و ولادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) با اشاره به نامگذاری هفته قوه قضاییه گفت: بعد از اینکه در سال ۵۷ انقلاب به پیروزی رسید استکبار باور نمی‌کرد آن چیزی که در کشور و منطقه پایه گذاری کرده بودند را یک روحانی و یک مرجع تقلید با کمک مردم و توسط انقلاب در هم بشکنند و به سامان برسانند.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: وقتی انقلاب به پیروزی رسید آنها نهایت تلاش خود را کردند تا از پیروزی انقلاب جلوگیری شود اما نتوانستند، قانون اساسی نوشته شد و مردم با رأی بسیار بالا جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و دشمنان از همه امکانات خود برای شکستن انقلاب استفاده کردند تا از وقوع انقلاب و استقرار و تثبیت آن جلوگیری کنند اما نتوانستند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی شبیه معجزه بود، اضافه کرد: جنگ‌های داخلی را به صورت گسترده به راه انداختند و همه قدرت خود را به کار گرفتند تا از تثبیت جمهوری اسلامی جلوگیری کنند، بسیاری از بزرگان کشور را ترور و بسیاری از رده‌های مختلف مسئولان را در دولت و قوه قضاییه شهید کردند و باز هم اکتفا نکردند و استاد، دانش‌آموز و همه را شهید کردند. فقط توسط یک گروه به نام منافقین حدود ۱۷ هزار نفر از مردم شهید شدند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: اما این انقلاب تثبیت شد و تا به امروز جلو رفت و به نظامی غیرقابل باور هم جلو رفت، وقتی در هفتم تیر تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس، دولت و قوه قضاییه که در راس آنها بنیانگذار و معمار انقلاب شهید دکتر آیت الله بهشتی را در یک عملیات تروریستی به شهادت رساندند از اول تیر تا هفتم تیر را قوه قضاییه نام گذاری کردند.

وی تصریح کرد: در این هفته برای هر روز یک نام انتخاب می‌شود و به تناسب آن نامگذاری اقدامات مرتبط در کشور اجرا می‌شود البته سال گذشته و امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا شرایط کمی متفاوت است.

محسنی اژه‌ای با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری افزود: انتخابات ریاست جمهوری امسال یک تفاوتی با دوره‌های گذشته داشت، آن هم این بود که ریاست قوه قضاییه یکی از نامزدهای انتخاباتی بود اما تدبیری اندیشیده شد که تداخل و شائبه ای ایجاد نشود و یک تمهید باید داشته باشیم تا زمان تعیین ریاست قوه قضاییه به وقت مقتضی توسط مقام معظم رهبری معرفی خواهند شد و یک تفاوت معنادار بعد از استقرار دولت است و انتظار و توقع به حق مردم این است که کارها باید بیش از پیش بهتر شود.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: آقای رییسی به دلیل درخواست های مردم پا به عرصه انتخابات گذاشتند. مردم آقای رییسی را با رأی معناداری انتخاب کردند و ایشان باید تمهیدات لازم را برای دولت آینده داشته باشند و تمهیدی هم باید برای قوه قضاییه داشتند تا مقام معظم رهبری جایگزین ایشان را معرفی کنند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: ریاست قوه قضاییه که در هفته‌های آینده قرار است مسئولیت دولت و قوه مجریه را برعهده گیرد حدود ۴۰ سال در قوه قضاییه، مسئولیت داشته‌اند و به چالش‌ها و مشکلات کاملاً آگاه هستند.

وی افزود: ریاست قوه قضاییه با توجه به آگاهی و آشنایی‌هایی که با بسترها و گلوگاه‌های فساد داشتند باید در راستای رونق تولید گام بردارند زیرا مشکلات بانک‌ها، بخشنامه های دست و پاگیر، صادرات و واردات و گمرک‌ها، تامین، تخصیص و توزیع ارز، مساله زمین و تغییر کاربری‌ها، توزیع فرصت‌ها و رانت‌هایی که از کنار این مسائل به وجود می‌آید را می‌شناسند.

محسنی اژه ای تصریح کرد: در گام دوم انقلاب همه باید به فکر یک تحول باشیم و به همین دلیل سند تحول را ایجاد کردیم تا بتوانیم نسبت به مسائل به روز باشیم و رفتار مناسبی داشته باشیم.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به فرآیند آماده شدن سند تحول گفت: یک گروهی از نخبگان و حقوقدانان کارگروه تشکیل دادند و وضعیت قوه قضاییه را از همه جهات بررسی کردند و همه موارد از قانون تا عوامل انسانی را مورد بررسی قرار دادند و حدود ۴۷ محور اصلی از آسیب شناسی‌ها را اعلام و برخی موارد دیگر را پیش بینی کردند.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: پیش‌نویس این سند آماده و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال شد، اما تاکید شد که ما به همین سند اکتفا نمی‌کنیم و باید به روز شود و در نهایت در سال ۹۹ یک سند ارتقا یافته هم به آن پیش‌نویس اضافه شد و امکان دارد در سال‌های آتی این سند مجدد به روز شود.

وی افزود: البته مردم محور بودن در این سند پیش بینی شده است، آن هم به صورت مستمر که از طریق ارتباط‌های مستقیم با نخبگان و توده‌های مردم همچنین در رابطه با اجرایی بودن این سند تلاش‌های بسیار شده که این سند اجرایی و منطبق با واقعیت باشد.

محسنی اژه ای گفت: مردم محور بودن ویژگی سند تحول قضایی است و در گام دوم انقلاب همه باید به فکر یک تحول باشیم و این سند منطبق با واقعیت و به روز اجرایی می‌شود.

ادامه دارد...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق