ثمرات سیستم نمره‌دهی توصیفی در مدارس ابتدایی


ثمرات سیستم نمره‌دهی توصیفی در مدارس ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ارتقای بهداشت روان دانش‌آموز و محیط خانواده را از مزایای سیستم کیفی‌سازی سنجش تحصیلی (توصیفی) در مقطع ابتدایی عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها نشان داده که آرامش دانش‌آموز مقطع ابتدایی و در نتیجه آرامش خانواده پس از کیفی کردن سیستم نمره‌دهی افزایش یافته است.

محمد محمدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش در دنیا به‌صورت عمومی و خصوصی اداره می‌شود، اظهار کرد: رسالت آموزش و پرورش عمومی، آماده کردن همه آحاد جامعه برای یک زندگی شرافتمندانه است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: از ۵۰ سال گذشته، آموزش و پرورش عمومی در دنیا از کمیت‌گرایی به کیفیت‌گرایی هدایت شده است و صاحب‌نظران برجسته حوزه آموزش و پرورش در دنیا، بر کیفی کردن سیستم نمره‌دهی توافق دارند.

وی با بیان اینکه هر فرد برای داشتن یک زندگی با شرافت باید مهارت کسب کند، افزود: بخش اعظمی از این موضوع مهم بر عهده نظام آموزش و پرورش است، دولت وظیفه دارد شرایط را برای بهره‌مندی افراد جامعه از آموزش و پرورش عمومی مهیا کند، وقتی نگاه مهارت‌آموزی و الزام به زندگی در کشور مناسب باشد، نمی‌توان این موضوع را با سیستم کمی اندازه‌گیری کرد.

محمدی ادامه داد: دلیل دیگر روی آوردن به کیفی‌گرایی سنجش تحصیلی این است که دانش‌آموز مقطع ابتدایی کم سن و سال است، اگر معلم همکلاسی او را تشویق کند، ممکن است تاب و تحمل نداشته و با گذشت زمان احساس تحقیر کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در اثر سیستم نمره‌دهی و بالا و پایین شدن حتی نیم نمره حس بی‌ارزش بودن در برخی از دانش‌آموزان ایجاد می‌شود، این تحقیر ممکن است تا پایان دوران تحصیلات و حتی آخر عمر با شخص باقی بماند و آینده و سرنوشت او را خدشه‌دار کند.

وی با بیان اینکه سیستم نمره‌دهی حتی اختلاف و کینه را در ذهن دانش‌آموز نهادینه می‌کند، عنوان کرد: دانش‌آموز ممکن است دوست خود را دیگر به چشم دوست نبیند و این ارتباط حتی به دشمنی ختم شود، این طرز تفکر ممکن است تا آخر عمر نیز در ذهن افراد جامعه باقی بماند و اثرات سوء آن در زندگی‌های فردی افراد هویدا شود.

محمدی ارتقای بهداشت روان دانش‌آموز و محیط خانواده را از مزایای سیستم کیفی‌سازی سنجش تحصیلی ( توصیفی) در مقطع ابتدایی عنوان و تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده که آرامش دانش‌آموز مقطع ابتدایی و در نتیجه آرامش خانواده پس از کیفی کردن سیستم نمره‌دهی افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزایش کیفیت یادگیری را از دیگر مزایای سیستم نمره‌دهی دانست و تاکید کرد: بسیاری از آموخته‌های دانش‌آموز در سیستم نمره‌دهی از خاطر وی پاک می‌شود، کافی است بسیاری از نکات درسی مقاطع مختلف را از افراد بزرگسال جامعه مورد پرسش قرار دهیم، بسیاری از آنان مطالب را در حافظه خود ندارند، زیرا تنها به‌دلیل کسب نمره، دروس را تنها برای یک سال آموخته‌اند.

وی ادامه داد: در روش توصیفی، به‌جای تلمبار کردن حجم زیادی از اطلاعات در ذهن، قدرت جست‌وجوگری به کودک نشان داده می‌شود، به‌علاوه ترس دانش‌آموز در سیستم کیفی کاهش پیدا می‌کند و شعر یا سوره‌ای از قرآن را به‌راحتی حفظ کرده و برای دیگران بیان می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: ممکن است حال جسمی یا روحی دانش‌آموز در جلسه امتحان پایان سال مساعد نباشد، به دور از انصاف است که ارزیابی وضعیت دانش‌آموز در یک درس، تنها در یک ساعت جلسه امتحان سنجیده شده و زحمات کل سال وی نادیده گرفته شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری درخصوص نحوه آماده شدن دانش‌آموز برای سیستم نمره‌دهی در مقطع متوسطه، توضیح داد: تعدادی از درس‌های پایه هفتم از کمی به کیفی تغییر یافته‌اند، این مسئله خود باعث مهیا کردن دانش‌آموز برای ورود به سیستم نمره‌دهی است.

وی در پایان درباره تاثیر کرونا بر کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، یادآور شد: هنوز نمی‌توان در مورد این مسئله اظهار نظر قطعی کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !