تقابل کراس‌اوورهای چینی ناشناخته در بازار ایران


تقابل کراس‌اوورهای چینی ناشناخته در بازار ایران

در سال‌هایی که ممنوعیت واردات خودرو در بازار به‌خوبی خودنمایی می‌کند، تقابل کراس‌اوورهای ناشناخته چینی سبب شده است در زمان نبود خودروهای خارجی، بازار کمبود خودروهای لوکس و لاکچری را چندان احساس نکند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال‌هایی که ممنوعیت واردات خودرو در بازار به‌خوبی خودنمایی می‌کند، تقابل کراس‌اوورهای ناشناخته چینی سبب شده است در زمان نبود خودروهای خارجی، بازار کمبود خودروهای لوکس و لاکچری را چندان احساس نکند. این درحالی است که تقابل دو کراس‌اوور چینی «کوپا T210» و «SWM G01» می‌تواند در خیابان‌ها از جذابیت بالایی برخوردار باشد. البته برای خرید این خودروها، فارغ از ظاهر و امکانات رفاهی باید به‌اصالت و پشتوانه آن‌ها در کشور نیز دقت شود. درواقع خودرو کوپا T210 که توسط ریگان‌خودرو تولید و توسط شهرخودرو به‌فروش می‌رسید، با مشکلاتی مواجه شد که در صورت بررسی آنها می‌تواند چراغ راه بسیاری از برندهای چینی نوظهور در بازار ایران باشد.

درباره کوپا T210
ریگان کوپا در نمایشگاه خودرو تهران در سال 1396 رونمایی شد و آغاز سال 1397 بود که این خودرو درخط تولید ریگان‌خودرو قرار گرفت. تحویل این خودرو در اوایل با تیپ‌های اکسکلوسیو و رویال همراه بود. اما نخستین‌سری از تیپ فلگشیپ بعد از شش ماه تاخیر تحویل مشتریان شد. هر چند که این پایان ماجرا نبود و با آغاز تحویل این خودرو در هر سه‌تیپ، مشکلات پلاک‌گذاری جلو تردد این خودرو در خیابان‌ها را گرفت. گویا برخی موانع سبب شد خودروهای تولیدی این شرکت پلاک نشوند. اما هر چه بود، پس از گذشت 9 ماه از تحویل نخستین کوپا در ایران، این خودرو بالاخره پلاک شد؛ هرچند برخی مشکلات همچون عدم‌تحویل کوپا به‌مشتریان همچنان به‌قوت خود باقی است. ثبت‌نام بالای کوپا از سال 1397 تا سال 1399 سبب بروز مشکلات بسیاری در این مدت شد. مشکلاتی که با شکایت‌های متعدد مشتریان شاکی سرانجام سبب مشکلاتی برای شهرخودرو شد. اما با تمام این مشکلات، کارشناسان صنعت‌خودرو کوپا را یکی از لوکس‌ترین خودروهای بازار فعلی ایران می‌دانند و اعتقاد دارند در ساخت آن از مواد با کیفیتی استفاده شده است.

مشخصات فنی و امکانات رفاهی کوپا T210
ریگان کوپا دارای موتور 1500 سی‌سی توربوشارژ است که با اتصال به‌گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک، قادر به‌تولید 156 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتون‌متر گشتاور است. از امکانات مهم این خودرو می‌توان به‌سقف پانورامیک، دوربین 360 درجه به‌همراه سنسور هشدار موانع در عقب و جلو خودرو، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، جک برقی صندوق‌عقب به‌همراه سنسور پا، رادار نقطه‌کور و رادار هشدار خروج از بین خطوط، صفحه‌آمپر تمام‌دیجیتالی، چراغ‎های زنون، صندلی‌های جلو برقی به‌همراه حالت مستر و گرمکن، ترمزدستی برقی، اتو بریک و ... اشاره کرد.

درباره SWM G01
محصولات برند SWM جایگزین خودرو بیسو T5 شده است و سیف‌خودرو به دلیل تغییرات مدیریتی بیسو در چین و تحریم‌ها نتوانست بیسو T5 را به‌مشتریان تحویل بدهد. بنابراین در مرحله اول مدل G01 به‌جای این خودرو تحویل متقاضیان شد. G01 به‌رغم به‌دست آوردن نتایج ضعیف تست ایمنی در چین، از امکانات ایمنی خوبی بهره‌مند است.

مشخصات فنی و امکانات رفاهی SWM G01
SWM G01 مانند ریگان کوپا دارای موتور 1500 سی‌سی توربوشارژ است که با اتصال به‌گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک، توانایی تولید 156 اسب‌بخار قدرت و 210نیوتون‌متر قدرت را دارد. از امکانات این خودرو می‌توان به‌سقف پانورامیک، دوربین 360 درجه به‌همراه سنسور هشدار موانع در عقب و جلو خودرو و شناسایی اشیای متحرک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، رادار نقطه کور، رادار هشدار خروج از بین خطوط و رادار جلوگیری از تصادف، صفحه‌آمپر نیمه‌دیجیتالی، صندلی راننده برقی و مجهز به‌گرمکن و سردکن، ترمزدستی برقی، دوربین DVR و ... اشاره کرد.

مقایسه دو خودرو «کوپا T210» و «SWM G01»
هر دو کراس‌اوور از نظر طراحی زیبا هستند. اما G01 با داشتن خطوط شکسته در جلو (بخصوص در بخش جانبی خودرو) ناهماهنگی بیش‌تری در نگاه بیننده ایجاد کرده و درمقایسه با کوپا که طراحی روانی دارد، ممکن است از نظر برخی افراد کمی زشت به‌نظر برسد.
اما نکته مشترک در طراحی هردو خودرو، مساله کپی‌کاری است. کوپا در قسمت جلو از روی محصولات فولکس‌واگن (بخصوص نسل قبلی تیگوان) کپی شده است. همچنین درطراحی قسمت عقب از کراس‌اوورهای برند پورشه نیز الهام گرفته شده است. G01 در قسمت جلو (بخصوص بخش چراغ‌ها) از محصولات آئودی کپی شده و در قسمت عقب نیز شاید برایتان جالب باشد که بدانید از یک خودرو چینی با نام MG RX5 کپی‌کاری شده است. اما هرچه باشد، کپی بخش عقب بهتر از آب درآمده است.
دیگر نکته مشترک بین این دو مدل، موتور و گیربکس آن‌هاست و هر دو خودرو دارای موتور ‌1500 سی‌سی توربوشارژ و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک هستند. اما در این قسمت و روی کاغذ، گشتاور تولیدی SWM G01 با 20 نیوتون‌متر بیش‌تر، برتری خود را نسبت به‌کوپا به‌تصویر می‌کشد. اما این موضوع برتری کلی نسبت به‌موتور کوپا محسوب نشده و باید دید نتیجه تست در جاده‌ها چه می‌شود.
امکانات و آپشن‌های یک خودرو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در انتخاب و خرید آن محسوب می‌شود و هر دو محصول مورد نظر از امکانات معقولی بهره‌ می‌برند؛ اما هرکدام برتری‌های جزئی را به‌رخ دیگری می‌کشد. برای مثال کوپا در مدل فلگشیپ، از امکاناتی نظیر جک برقی صندوق‌عقب به‌همراه سنسورهای پایی و مخصوص باران، صندلی برقی سرنشین جلو و گرمکن، اتو بریک و ... برخوردار بوده که G01 فاقد آن است.
درمقابل G01 نیز امکاناتی همچون دوربین DVR، پاور ویندو، سردکن صندلی راننده، رادار جلوگیری از تصادف در جلو خودرو و ... را بیش‌تر از رقیبش دارد. هر دو برند با توجه به‌مشکلات واردات و تحریم‌ها هنوز از نظر وجود قطعه در بازار و حتی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش مشکل دارند. گرچه شرکت‌های پشتیبان‌کننده این دو خودرو، هر روز در حال افزایش مراکز خدمات پس از فروش خود هستند؛ اما انتظار می‌رود در این مراکز جز تعویض روغن و فیلترها، کارهای دیگری از جمله تامین قوی قطعات این خودروها صورت بگیرد. از سوی دیگر شهرخودرو در تحویل محصولات کوپا و عدم‌شماره‌گذاری این خودروها تا یک‌سال‌ونیم پس از تحویل، زبانزد علاقه‌مندان به‌حوزه خودرو است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی