درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟


درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟

افتادگی پستانها در اصطلاح پزشکی، «پتوز» نامیده می‌شود. افتادگی پستانها به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‌افتد. اما بسیاری از عوامل دیگر هم می‌توانند منجر به افتادگی پستان شوند. در این مقاله به علل پتوز و درمان افتادگی پستانها می‌پردازیم.

درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟

افتادگی پستانها در اصطلاح پزشکی، «پتوز» نامیده می‌شود. افتادگی پستانها به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‌افتد. اما بسیاری از عوامل دیگر هم می‌توانند منجر به افتادگی پستان شوند. در این مقاله به علل پتوز و درمان افتادگی پستانها می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

افتادگی پستانها در چه سنی اتفاق می‌افتد؟ علل افتادگی پستانها پیشگیری از افتادگی پستانها آیا سوتین می‌تواند از آویزان شدن پستانها جلوگیری کند؟ Involution یا تکامل پستانها درمان افتادگی پستانها با روش‌های مختلف نکته کلی درباره افتادگی پستانها

افتادگی پستانها در چه سنی اتفاق می‌افتد؟
سن خاصی برای افتادگی پستانها وجود ندارد، ممکن است یک زن در بیست سالگی دچار پتوز یا افتادگی پستان شود، در حالی که یک زن دیگر در چهل سالگی هنوز هم سینه‌هایی سفت و محکم دارد.
بسیاری از عوامل در افتادگی پستان موثر هستند که زنان آن را در زمان‌های مختلف تجربه می‌کنند. البته گزینه سن، بالاخره به عاملی مشترک برای همه زنان تبدیل می‌شود.
اگر در دهه سی و چهل سالگی بتوانید از افتادگی سینه فرار کنید، به محض گذر از تغییرات هورمونی یائسگی، به احتمال زیاد متوجه از بین رفتن خاصیت الاستیسیته سینه‌هایتان می‌شوید.

علل افتادگی پستانها
رباط هایی در پستان شما ایت که رباط‌های «کوپر» نامیده می‌شوند که باعث سفت نگه داشتن سینه‌ها هستند. با گذشت زمان، این رباط‌ها کشیده و باعث آویزان شدن پستانها می‌شود.
شل شدن پوست، یا از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست هم می‌تواند منجر به افتادگی شود.
در ادامه این مقاله به برخی از دلایل افتادگی پستان می‌پردازیم.


درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟
سن
بالاخره همه خانم‌ها به افزایش سن دچار می‌شوند. متاسفانه، افتادگی فقط یک قسمت طبیعی از روند پیری است و به‌خصوص پس از یائسگی، تغییرات هورمون می‌تواند بر ساختار و حجم بافت پستان تاثیر بگذارد.

شاخص توده بدنی
زنان با شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) پستان‌هایی بزرگ‌تر از زنان با BMI پایین‌تر دارند.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین جراح لیفت سینه شمال تهران

ورزش بدون حمایت
ورزشی که حرکات زیادی را در پستان باعث شود، می‌تواند فشار بیشتری بر رباط‌های پستان وارد کند. اگر سینه‌ها، به ویژه سینه‌های بزرگ از حمایت مناسبی برخوردار نباشند، می‌تواند منجر به کشش رباط‌ها و افتادگی پستانها شود. در این زمینه، بهترین راهکار این است که از سوتین‌های ورزشی استفاده کنید.

ژنتیک
وراثت و ژنتیک که از خانواده می‌گیرید در اندازه، یا شکل سینه‌ها، قدرت رباط‌های کوپر و وزن بدنتان نقش دارد.

اگر با افزایش سن یا بعد از بارداری و شیردهی به خاطر افتادگی پستانها ناراحت هستید، می‌توانید گزینه جراحی پلاستیک را در نظر بگیرید. افزایش پستان، یا لیفت پستان دو روشی است که می‌تواند شکل و اندازه پستان شما را تغییر دهد.


جاذبه زمین
گرانش زمین هر روز علیه شما فعالیت می‌کند. در حالی که جاذبه، سینه‌های شما را به سمت پایین می‌کشد، رباط‌های پستان شما هم کشیده می‌شود.

تعداد حاملگی
هرچه تعداد حاملگی‌های شما بیشتر باشد، احتمال افتادگی سینه‌هایتان بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت افتادگی پستانها بعد از زایمان چیست؟

اندازه و شکل سینه‌ها
شکل سینه‌های کوچک‌تر بهتر از سینه‌های بزرگ حفظ می‌شود. سینه‌های بزرگ‌تر زودتر از سینه‌های کوچکتر در معرض جاذبه و افتادگی قرار می‌گیرند.

سیگار کشیدن
سیگار کشیدن باعث از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود، بنابراین افراد سیگاری به احتمال زیاد بیشتر دچار افتادگی پستان می‌شوند.

کاهش یا افزایش وزن
افزایش یا کاهش وزن سریع، می‌تواند شکل سینه‌های شما را تغییر دهد.


درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟
پیشگیری از افتادگی پستانها
از آنجا که عوامل زیادی در افتادگی سینه‌ها موثرند، نمی‌توانید به طور کامل از آن جلوگیری کنید. با این حال، مواردی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها به جنگ نصفه و نیمه افتادگی پستان‌ها بروید!

نوشیدن مقدار زیادی آب
پوست خود را با نوشیدن آب، سالم و مرطوب نگه دارید تا قابلیت ارتجاعی آن حفظ شود.

ترک سیگار
سیگار را ترک کنید.


درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟
حفظ وزن سالم
وزن سالم و رژیم غذایی متعادل داشته باشید. تمرینات ورزشی انجام دهید و سعی کنید خیلی سریع لاغر نشوید.

قرار گرفتن در حالت خوب بدنی
حالت خوب بدن را تمرین کنید. ایستادن یا نشستن در وضعیت خوب با پشت صاف و شانه‌هایی به سمت عقب، می‌تواند به حمایت از سینه‌ها کمک کند و حتی به شما یک لیفت طبیعی می‌دهد.

آیا سوتین می‌تواند از آویزان شدن پستانها جلوگیری کند؟
هیچ تحقیقی وجود ندارد که بگوید سوتین می‌تواند از افتادگی پستانها جلوگیری کند. با این حال، بسیاری از زنان معتقدند که پوشیدن یک سوتین راحت و حمایتی می‌تواند به بالا نگه داشتن سینه‌ها کمک و احتمالا از کشیدگی رباط‌ها جلوگیری کند.
از طرف دیگر، برخی از زنان معتقدند که سوتین باعث افتادگی پستانها می‌شود و اگر سوتین نپوشید، رباط‌های سینه شما قدرت خودشان را حفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 10 درمان خانگی سفت شدن سینه‌ها

Involution یا تکامل پستانها
Involution یا تکامل پستانها، بازگشت پستانها به همان شکل قبل از بارداری و شیردهی است. حدود شش ماه پس از قطع شیردهی، سینه‌های شما باید شبیه اندازه و شکل قبلی خود شوند، هر چند ممکن است کمی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از قبل باشند.
زمانی که شیردهی به نوزاد قطع می‌شود، برخی از زنان Involution یا تکامل بیشتری را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند.
تکامل شدید پستانها ممکن است یکی از نگرانی‌های زیبایی باشد، اما این یک مشکل پزشکی نیست. وقتی تصمیم می‌گیرید بچه دیگری داشته باشید، بافت پستان شما یک بار دیگر رشد و شیر مادر تولید می‌کند.
اگر دوباره باردار نشوید، ممکن است سینه‌های شما پر شده و به شکل قبلی خود بازگردند. گرچه ممکن است این اتفاق چند سال طول بکشد.


درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟
درمان افتادگی پستانها با روش‌های مختلف
روش‌های مختلفی برای درمان افتادگی پستانها وجود دارد که عبارتند از:

عمل جراحی
اگر با افزایش سن یا بعد از بارداری و شیردهی به خاطر افتادگی پستانها ناراحت هستید، می‌توانید گزینه جراحی پلاستیک را در نظر بگیرید.
افزایش پستان، یا لیفت پستان دو روشی است که می‌تواند شکل و اندازه پستان شما را تغییر دهد.
به خاطر داشته باشید که اگر هنوز در سن باروری هستید و دوست دارید فرزندان دیگری داشته باشید، جراحی پستان ممکن است در آینده شیردهی را مختل کند، بنابراین حتما با جراح پلاستیک دراین‌باره مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان افتادگی پستانها با ورزش و راه‌های خانگی

جراحان پلاستیک ممکن است این کارها را توصیه کنند:

1- لیفت سینه
هدف از لیفت پستان یا ماستوپکسی، بالا بردن پستانها با از بین بردن پوست اضافی و سفت کردن بافت پستان است.

2- افزایش سینه
برخی از جراحان ممکن است برای کاهش افتادگی پستان، افزایش پستان را به شما پیشنهاد دهند. بسته به میزان افتادگی پستان، افزایش پستان در هر فرد متفاوت است.

3- ماستکتومی
برخی از افراد ممکن است به ماستکتومی احتیاج داشته باشند.
ماستکتومی، شامل برداشتن بافت پستان است. جراح ممکن است کل پستان یا فقط برخی از بافت‌های پستان را بردارد.
به دلیل احتمال ایجاد مشکلات در نوک پستان، جراحان به طور معمول ماستکتومی را برای افراد مبتلا به افتادگی پستان توصیه نمی‌کنند.
در عمل جراحی ماستکتومی، ممکن است نوک پستان روی قفسه سینه جابجا شود، یا جریان خون خود را از دست بدهد.
مشورت با پزشک درباره همه این راهکارها، بهترین گزینه‌ای است که پیش رو دارید.

پزشکان کلینیک نی نی بان هم می‌توانند به شما کمک کنند.


درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟
نکته کلی درباره افتادگی پستانها
پذیرفتن تغییرات در بدن و پستانهای شما آسان نیست. سعی کنید به یاد داشته باشید که آنچه در تلویزیون یا در مجلات مشاهده می‌کنید، نماینده اکثر زنان طبیعی نیست. آن‌ها تصاویری غیرواقعی از زنان را ارائه می‌کنند.
با گزینه‌هایی مثل جراحی و لیفت پستانها می‌توانید افتادگی آن‌ها را درمان کنید، اما سعی کنید از خودتان و اندامتان همان‌طور که هستید، راضی باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا