کدام ظروف برای غذاخوری مناسب تر هستند؟


کدام ظروف برای غذاخوری مناسب تر هستند؟

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو خراسان شمالی گفت: ظروف چینی از سالم ترین ظروف غذاخوری است.

دکتر حسن براتی زاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه استفاده از ظروف مناسب برای پخت و پز، نگهداری و سرو مواد مواد غذایی، اهمیت ویژه ای به منظور حفظ سلامت و بهداشت در تغذیه دارد، گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ظروف استیل از بهترین تجهیزات برای پخت و پز به شمار می آیند.

وی ادامه داد: اما توجه به این نکته ضروری است که غذاهای اسیدی و پرنمک را نباید برای مدت طولانی در این ظروف نگهداری کرد همچنین برای شست و شو نیز بهتر است از مواد سفیدکننده و سیم ظرفشویی استفاده نشود.

دکتر براتی زاده بیان کرد: به دلیل نچسب نبودن ظروف استیل بهتر است برای طبخ غذاهای آبدار مانند انواع خورشت ها، سوپ و آش از آن ها استفاده کرد.

وی درخصوص ظروف آلومینیومی یا رویی اظهار کرد: امروزه دیگر ظروف رویی در بازار وجود ندارد و آنچه که با نام ظروف رویی به فروش می رسد، همان ظروف آلومینیومی هستند که به دلیل آزاد کردن آلومینیوم در غذا و انتقال این یون به بدن انسان، استفاده از آن توصیه نمی شود.

دکتر براتی زاده گفت: متخصصان بر این باورند که استفاده از ظروف آلومینیومی در درازمدت سبب بروز مشکلاتی مثل کم خونی و آسیب سیستم عصبی بدن و همچنین افزایش احتمال بیماری آلزایمر می شود بنابراین بهتر است از ظروف آلومینیومی برای پخت غذاهایی با زمان پخت کمتر و غذاهایی که اسیدی و یا قلیایی و پر نمک نیستند،استفاده شود.

وی با بیان این که ظروف بلوری مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند و به راحتی آلوده نمی شوند، گفت: تفاوت ظروف بلور با ظروف پیرکس که در برابر حرارت مقاوم هستند در افزودن ماده ای با نام بوراکس به مواد اولیه آن است که سبب کاهش ضریب انبساط و در نتیجه مقاومت زیاد در برابر حرارت در این ظروف می شود.

دکتر براتی زاده ادامه داد: این خاصیت موجب می شود که ظروف پیرکس علاوه بر سرو غذا، در پخت و پز نیز مورد استفاده قرار گیرند اما بهتر است در معرض شوک حرارتی قرار نگیرند، یعنی بلافاصله سرد و یا گرم نشوند.

وی ظروف چینی را از سالم ترین ظروف غذاخوری دانست و افزود: درصورت شست و شو و نگهداری مناسب، بطوریکه جلای لعاب آنها از بین نرود زمان طولانی قابل استفاده هستند.

دکتر براتی زاده عنوان کرد: ظروف چینی در مقایسه با ظروف بلوری مقاومت حرارتی بالاتری دارند همچنین ظروف اوپال که در واقع ماده ای بین شیشه و چینی است در مقابل حرارت مقاوم هستند و می توان از آن ها در ماکروفر استفاده کرد.

وی سپس به ظروف ملامین اشاره و بیان کرد: ملامین تریمر (ملکول سه تایی) سیانامید است و در هنگام تهیه این ظروف امکان دارد مقداری از مواد اولیه که مونومرهای سمی هستند، در آن ها باقی مانده و به مرور وارد غذا شوند که برای سلامتی مضر می باشد.

دکتر براتی زاده خاطرنشان کرد: استفاده از ملامین های رنگی به دلیل انتقال رنگ به غذا و همچنین ماده ای که به عنوان براق کننده به این ظروف اضافه می شود، در صورت ایجاد ترک و یا خط و خش در سطوح خارجی این ظروف با وارد شدن به مواد غذایی به سلامت آسیب می زند بنابراین ترجیحا از این ظروف تنها برای مصرف خوراکی های سرد و در پیکنیک ها و مسافرت ها استفاده کنید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی