معماری جدید و قدیم اصفهان در قسمت جدید مستند «نگاه دوموس به ایران»


معماری جدید و قدیم اصفهان در قسمت جدید مستند «نگاه دوموس به ایران»

تهران- ایرنا- هفتمین قسمت از مجموعه‌مستند «نگاه دوموس به ایران»، به نام «باغ‌های ایرانی اصفهان و گرایش‌های جدید شهری» به همت سفارت ایتالیا در ایران ساخته و منتشر شد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از سفارت ایتالیا در تهران، اصفهان که روزگاری شهر باغ‌ها نامیده می‌شد، امروز تحت تاثیر دو گرایش کلی قرار دارد. از یک سو، نیازهای جدیدی در حوزه معماری شهری وجود دارد که طی سال‌های گذشته نمای کلی شهری را تغییر داده است و تلاش‌های فزاینده‌ای برای اطمینان‌بخشی از این بابت انجام شده که نیازهای فعلی بر معماری سنتی شهر تاثیر منفی نمی‌گذارد و معماری نوین متاثر از گذشته شکوهمند این شهر است.

قسمت جدید از مستند نگاه دوموس به ایران گرایش‌های معماری معاصر را با عنوان باغ‌های ایرانی اصفهان و گرایش‌های جدید شهری تصویر می‌کند. این مستند دیروز (شنبه، ۲۹ خرداد) در محل اقامت سفیر ایتالیا در ایران رونمایی شد و به تکامل معماری اخیر شهر اصفهان و تلاش ها برای حفظ میراث شکوهمند این شهر در حوزه معماری از زبان شروین حسینی معمار متولد اصفهان و بزرگ‌شده ایتالیا، می‌پردازد.

شروین حسینی در آثار خود به نام های ویلای ۱۳۱ و باغ جنت در پی پیوند زدن معماری معاصر به ریشه‌های اصفهان با بازکشف فضاهای سبز و بادگیرها در شهرهای مناطق کویری پیامد سبک معماری درونگرای ایرانی است. این مستند نشان می‌دهد حسینی چطور پس از سال‌ها حضور و کسب تجربه در ایتالیا به آگاهی بیشتری در زمینه ضرورت پیوند زدن معماری معاصر به تاریخ و هویت فرهنگی مشخص دست یافته است.

مجله دوموس (Domus) یک مجله ایتالیایی در زمینه معماری است که در سال ۱۹۲۸ توسط جیو پونتی (Gio Ponti) طراح، نویسنده، معمار و مدرس ایتالیایی پایه‌گذاری شد و توسط هیات‌تحریریه‌ای متشکل از طراحان مطرح هر سال ۱۱ شماره از آن به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی منتشر و در سراسر جهان توزیع می‌شود.

این مجله از ابتدا حوزه تمرکز خود را هنر و معماری دوران مدرن و بعدها پست‌مدرن در مناطق شهری، روستایی و حومه شهر اعلام کرد و بررسی معماری و طراحی داخلی ایتالیا با توجه به هنرهایی چون خانه‌آرایی، گل‌کاری و حتی آشپزی از دیگر ماموریت‌هایش بود.

دوموس در تمام دوران انتشار خود به معماری مدرن در دیگر کشورها نیز پرداخته و گزارش‌های مختلفی در مورد معماران مطرح کشورهای دیگر و آثار آنها منتشر کرده است. سنت توجه به معماری جهان دوموس حتی در دوران حکومت فاشیست‌ها در ایتالیا با وجود موانع مختلف ادامه داشت. این مجله از اواسط دهه ۵۰ میلادی به آثار معماری معماران ایرانی و خارجی فعال در ایران توجه و گزارش‌هایی را از آثار شاخص آنان منتشر کرد.

معماری جدید و قدیم اصفهان در قسمت جدید مستند «نگاه دوموس به ایران»

سفارت ایتالیا در ایران با توجه به این سابقه از ابتدای سال جاری، دست‌به کار تولید مجموعه‌ای مستند، هر قسمت حدود ۲۰ دقیقه، در مورد این گزارش‌ها با همکاری هیات‌تحریریه دوموس به نام نگاه دوموس به ایران (Domus Eye on Iran) شد که اولین قسمت آن در مورد ویلای برادر بزرگ کاری از علیرضا تغابنی ۱۲ مهر، قسمت دوم ۱۶ آبان‌ در خصوص طرح عملی‌نشده طراحی کتابخانه ملی ایران توسط گائتانو پش (Gaetano Pesce) معمار برجسته ایتالیایی در دهه ۷۰ میلادی و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و قسمت سوم ۲۷ آذر در مورد ساختمان صبا طراحی شده توسط سارا کلانتری و رضا صیادیان، قسمت چهارم در مورد پروژه معماری ارسی‌خانه از برادران کیوانی (۲۳ بهمن)، قسمت پنجم به نام تهران قاجار؛ موزه آبگینه و سفالینه ایران و اقامتگاه سفیر ایتالیا (۲۹ اسفند)، قسمت ششم به نام موزه هنرهای معاصر تهران: ضد بنا (۱۸ اردیبهشت) منتشر شد.

همه قسمت های این مجموعه در حساب‌های کاربری سفارت ایتالیا در ایران در شبکه های اجتماعی توییتر، یوتیوب و اینستاگرام در دسترس است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج