معانی و هشدارهای حیاتی رنگ خون در دوران پریودی


پریودی یک نشان حیاتی است و سلامت هورمون ها Health hormones را نشان میدهد درواقه رنگ خون سالم بودن این نشان حیاتی را به ما میگوید در این بخش از نازوب به شما خواهیم گفت که هر رنگی از خون پریودی Any color of menstrual blood چه علائمی دارد لطفا با ما همراه باشید. انواع رنگ خون در دوران پریودی رنگ خون سیاه در دوران پریودی: خون سیاه می تواند در...

پریودی یک نشان حیاتی است و سلامت هورمون ها Health hormones را نشان میدهد درواقه رنگ خون سالم بودن این نشان حیاتی را به ما میگوید در این بخش از نازوب به شما خواهیم گفت که هر رنگی از خون پریودی Any color of menstrual blood چه علائمی دارد لطفا با ما همراه باشید.

انواع رنگ خون در دوران پریودی

معانی و هشدارهای حیاتی رنگ خون در دوران پریودی

رنگ خون سیاه در دوران پریودی:

خون سیاه می تواند در آغاز یا پایان دوره شخص ظاهر شود. این رنگ به طور معمول نشانه خون قدیمی یا خونی است که مدت زیادی طول کشیده تا از رحم خارج شود و مدت زمان اکسید شده که ابتدا به رنگ قهوه ای یا قرمز تیره است و سپس در نهایت سیاه می شود.

خون سیاه گاهی اوقات می تواند نشان دهنده انسداد داخل واژن فرد باشد. علائم دیگر انسداد واژن می تواند شامل موارد زیر باشد:

– ترشحات بدبو

– تب

– مشکل در ادرار کردن

– خارش یا تورم در داخل واژن یا اطراف آن

رنگ خون قهوه ای یا قرمز تیره در دوران پریودی:

خون قهوه ای یا قرمز تیره مانند خون سیاه، نشانه خون قدیمی است و ممکن است در آغاز یا پایان یک دوره ظاهر شود. خون قهوه ای یا قرمز تیره به اندازه طولانی اکسیده نشده است و می تواند در سایه های مختلف ظاهر شود.

بارداری:

خون قهوه ای یا لکه بینی گاهی نیز می تواند نشانه اولیه بارداری باشد که پزشکان از آن به عنوان خونریزی کاشت استفاده می کنند. ترشح قهوه ای یا لکه بینی در دوران بارداری می تواند نشانگر سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد ، یعنی زمانی که تخمکهای لقاح یافته در لوله فالوپی به جای رحم کاشته می شوند.

برای خانمهایی که در دوران بارداری لکه بینی یا خونریزی واژن را تجربه می کنند باید با پزشک یا متخصص زنان صحبت کنند.

لوشیا:

ترشحات قهوه ای رنگ واژن که بعد از زایمان رخ می دهد، لوشیا یا خونریزی بعد از زایمان Lucia or postpartum hemorrhage نامیده می شود. لوشیا دلیلی برای نگرانی نیست و راه بدن برای بیرون راندن خون و بافت اضافی از رحم است.

لوشیا به طور معمول با خون قرمز روشن شروع می شود و با کاهش جریان، به رنگ تیره تر انتقال می یابد. با گذشت زمان، ترشحات از نظر رنگ و هم از نظر مقدار کم تر می شوند.

مدت زمان لوشیا در افراد مختلف متفاوت است، اما معمولاً طی چند ماه اول پس از زایمان می گذرد. خانمهایی که خونریزی بسیار سنگین را بعد از زایمان تجربه می کنند، باید به پزشک مراجعه کنند.

همه زنان بعد از زایمان لکه های را تجربه می کنند. همچنین ممکن است زنان به دلیل تغییر در سطح هورمون، دوره های نامنظمی را پس از زایمان تجربه کنند.

بیشتر بدانید: قرص هایی که خونریزی پریودی خانم ها کاهش می دهد

رنگ خون قرمز روشن در دوران پریودی:

خون قرمز روشن نشانگر خون تازه و جریان پایدار است. یک دوره ممکن است با خونریزی قرمز روشن شروع شود و تا انتهای دوره تاریک شود. برخی افراد ممکن است دریابند که خون آنها در تمام مدت دوره قرمز روشن باقی می ماند.

لکه بینی غیرمعمول یا خونریزی بین چرخه های قاعدگی ممکن است نشانه عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشد. رشد در لایه رحم به نام پولیپ یا فیبروم نیز می تواند باعث خونریزی غیرمعمول سنگین شود.

به ندرت، خونریزی قرمز روشن ممکن است نشانه ای از سرطان دهانه رحم باشد.

علائم دیگر سرطان دهانه رحم عبارتند از:

– دوره های سنگین تر

– دوره های طولانی تر از حد معمول

– خونریزی بعد از مقاربت

– ترشحات واژن بدبو

– درد در قسمت تحتانی کمر ، لگن یا پاها

– از دست دادن اشتها

– کاهش وزن غیر قابل توضیح

رنگ خون صورتی در دوران پریودی:

معانی و هشدارهای حیاتی رنگ خون در دوران پریودی

هنگامی که خون با مایع گردن رحم مخلوط شود، خون صورتی یا لکه بینی ایجاد می شود.

استفاده از قرصهای ضدبارداری هنگام تولد می تواند سطح استروژن را در بدن Estrogen levels in the body پایین بیاورد، که می تواند در طی دوره ها منجر به ایجاد جریان کمتری با رنگ صورتی شود.

مقاربت جنسی می تواند شکافهای کوچک در واژن یا دهانه رحم ایجاد کند. خون ناشی از این پارگیها می تواند با مایعات واژن مخلوط شده و به عنوان ترشحات صورتی از بدن فرد خارج شود.

سایر دلایل خون صورتی پریود می تواند شامل موارد زیر باشد:

– کاهش وزن قابل توجه

– رژیم ناسالم

– کم خونی

– بارداری

در دوران بارداری، ترشحات صورتی که حاوی بافت است و در کنار گرفتگی وجود دارد، ممکن است نشانگر سقط جنین باشد. برای زنانی که در هنگام بارداری خونریزی واژن را تجربه می کنند بسیار مهم است که پزشک یا متخصص زنان خود را ببینند.

رنگ خون نارنجی در دوران پریودی:

خونی که با مایع گردن رحم مخلوط می شود نیز می تواند نارنجی به نظر برسد.

خون یا ترشحات نارنجی اغلب نشان دهنده عفونت مانند واژینوز باکتریال یا تریکومونیازیس است. افرادی که خون نارنجی دارند باید علائم دیگر سوزش مانند خارش واژن ، ناراحتی و ترشحات ناخوشایند را بررسی کنند.

اگرچه خون یا ترشحات نارنجی همیشه نشان دهنده عفونت نیست ، اما برای شخص مناسب است که برای ارزیابی به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کند.

رنگ خون خاکستری در دوران پریودی:

ترشحات خاکستری معمولاً نشانه واژینوز باکتریایی است، شرایطی که به دلیل عدم تعادل بین باکتری های مفید و مضر Between beneficial and harmful bacteria در مهبل اتفاق می افتد.

علائم دیگر واژینوز باکتریایی عبارتند از:

– خارش داخل و اطراف واژن

– بوی بد واژن

– سوزش یا ادرار دردناک

افرادی که علائم واژینوز باکتریایی دارند باید به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنند. پزشکان معمولاً برای درمان واژینوز باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

تغییر رنگ در طی یک دوره:

معانی و هشدارهای حیاتی رنگ خون در دوران پریودی

خون از ماه به ماه یا حتی در طی یک دوره واحد می تواند در رنگ و بافت تغییر کند.

تغییرات هورمونی و همچنین رژیم غذایی فرد، شیوه زندگی، سن و محیط، همگی می توانند باعث ایجاد تغییرات خون در پریود شوند.

خون پریود با توجه به تغییر جریان می تواند از قرمز روشن تا قهوه ای تیره متفاوت باشد. عفونت ها، حاملگی و در موارد نادر سرطان دهانه رحم می تواند باعث رنگ غیرمعمول خون یا خونریزی نامنظم شود.

افرادی که دوره های طولانی یا سنگین غیرمعمول را تجربه می کنند ممکن است نیاز به ملاقات با پزشک داشته باشند.

اطلاعات بیشتر: نحوه ی گذاشتن تامپون برای پریود بودن/ تصویری

لخته های خون در پریود:

اگر خونریزی داشته باشید که بعد از کمتر از 2 ساعت به تغییر تامپون یا پد نیاز داشته باشید، فرد باید به پزشک مراجعه کند. خون پریودی سالم می تواند حاوی تکه های قابل مشاهده ای از لایه رحم باشد. این تکه های کوچک از بافت یا لخته ها در خون باعث نگرانی نمی شود.

با این حال، خونریزی بسیار سنگین یا لخته های بزرگ می تواند نشانه ای از یائسگی باشد. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، یائسگی زمانی است که فرد دچار خونریزی قاعدگی غیرمعمول Unusual menstrual bleeding یا سنگین یا دوره هایی شود که بیش از 7 روز ادامه دارد.

CDC توصیه می کند در صورت داشتن موارد زیر به پزشک مراجعه کند:

– خونریزی که فرد را مجبور به تغییر تامپون یا پد کمتر از 2 ساعت کند.

– خون با لخته هایی که اندازه یک چهارم یا بزرگتر است.

CDC همچنین موارد زیر را به عنوان علل یائسگی ذکر کرده است:

– تومور روی رحم، مانند فیبروم های رحمی یا پولیپ ها

– عدم تعادل هورمونی

– بیماری التهابی لگن

– دستگاه کنترل زایمان داخل رحمی (IUD)

– اختلالات خونریزی ، مانند بیماری فون ویلبراند

برخی داروهای خاص مانند آسپرین و ضد انعقادها

سرطان دهانه رحم یا سرطان رحم

بدون درمان، خونریزی شدید می تواند منجر به عوارضی مانند کم خونی یا خستگی مزمن شود .

نفخ پریودی چیست؟

معانی و هشدارهای حیاتی رنگ خون در دوران پریودی

از جمله مواردی که ممکن است پیش از قاعدگی یا همزمان با پریود به وجود آید نفخ شکم است که فرد حس می کند شکمش سنگین و متورم شده است.

ممکن است نفخ قاعدگی باعث شکم درد یا کمر درد نیز بشود. نفخ شکم یکی از نشانه های سندرم پیش از قاعدگی است که معمولا یک الی دو هفته قبل از پریود اتفاق می افتد و همراه مشکلاتی از جمله اختلالات خلقی، احساس خستگی، گرفتگی و درد شکم، آکنه، هوس های غذایی، تورم سینه ها، سردرد و کمر درد ظاهر می شود.

بررسی ها نشان می دهد که بیش از هشتاد درصد زنان علائم این سندرم را تجربه کرده و هفتاد درصد از آنها نیز با نفخ قاعدگی مواجه می شوند.

علت این مشکل نوسانات سطح استروژن و کاهش شدید پروژسترون قبل از دوران پریودی است و در صورتی که تخمدان ها سطح مطمئنی از هورمون ها را تولید کنند نفخ شکم دو تا سه روز قبل از قاعدگی فروکش می کند.

بیشتر بدانید و بیشتر بخوانید: مهار دردهای پیش از قاعدگی

عوامل ایجاد نفخ قاعدگی چیست؟

همانطور که اشاره شد تغییر سطح هورمونی اصلی ترین دلیل این اتفاق می باشد؛ کاهش سطح پروژسترون باعث ریزش پوشش داخلی رحم و در نتیجه خون ریزی می شود اما همین نوسانات هورمون ها These are the fluctuations of hormones باعث می شود که بدن آب و نمک بیشتری را در خود نگه دارد.

در نتیجه سلول ها با آب متورم شده و احساس نفخ ایجاد می شود. بدین ترتیب برای درمان باید تلاش هایی برای برقراری تعادل بدن خود داشته باشید.

نفخ شکم پیش از پریود چگونه درمان می شود؟

مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد افرادی که در اولین روزهای قاعدگی بیشترین میزان آب را در بدن خود حفظ کردن شدید ترین نفخ پریودی را تجربه کردند؛ در نتیجه با تغییرات سبک زندگی و جلوگیری از احتباس آب در بدن می توان علائم نفخ پریود را تا حد زیادی کاهش داد یا درمان کرد. از جمله مواردی که باید رعایت کنید عبارتند از:

کاهش مصرف نمک

نمک از جمله مواردی است که با افزایش سدیم بدن از دفع آب جلوگیری می کند. بسیاری از غذاهای فراوری شده حاوی مقدار زیادی نمک هستند؛

به همین دلیل بهتر است از غذاهای خانگی با مواد اولیه تازه استفاده کنید تا احتباس آب در بدن کاهش یافته و نفخ پریودی نیز بهتر شود.

عدم مصرف کربوهیدرات تصفیه شده

افزایش شدید قند خون از جمله موارد دیگری است که در نتیجه باعث ماندن آب در بدن می شود. افرادی که از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آرد سفید یا قند فراوری شده و… استفاده می کنند باعث بالا رفتن سطح قند خون و انسولین می شوند.

این مورد نیز در نتیجه به نگهداری سدیم بیشتر در کلیه ها ختم شده و باعث دفع آب کمتری از بدن می شود.

پرهیز از مصرف کافئین و الکل

مصرف الکل به طور کلی توصیه نمی شود اما تاثیرات آن در دوران قاعدگی یا قبل از آن بسیار شدید تر است. این نوشیدنی علائم سندرم پیش از قاعدگی یا دوران پریودی مانند حساسیت لمس پستان ها Breast tenderness، نوسانات خلقی یا نفخ شکم را افزایش می دهد.

معانی و هشدارهای حیاتی رنگ خون در دوران پریودی

رعایت رژیم غذایی مناسب

تغذیه یکی از مهم ترین مواردی است که برای حفظ سلامتی باید به آن توجه کنید؛ در دوران قاعدگی نیز رژیم غذایی تاثیر زیادی در کنترل علائم و نفخ پریودی دارد.

بدین منظور باید از خوردن غذاهایی که باعث نفخ می شود خودداری کنید و به جای آن از موادی که سرشار از پتاسیم هستند استفاده کنید. برای مثال می توانید مصرف موز، طالبی، گوجه فرنگی، مارچوبه، سیب زمینی شیرین و آووکادو را افزایش دهید.

اطلاعات بیشتر: سوالات رایج در مورد عادت ماهیانه (+ پاسخ) مصرف داروهای ضد بارداری

پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشان داد مصرف قرص های ضد بارداری می تواند در بهبود نفخ پریودی مفید باشد. اما ممکن است در برخی موارد این داروها به شدید تر شدن نفخ منجر شود؛ پس پیش از امتحان این روش با پزشک خود مشورت کرده و انواع مختلفی از این قرص ها را تست کنید چرا که تاثیرات آنها در زنان متفاوت است.

رعایت برنامه ورزشی

یکی دیگر از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در سلامتی انجام تمرین های ورزشی Doing sports exercises است. پژوهش ها نشان می دهد افرادی که فعالیت بیشتری انجام داده و ورزش می کنند بیشتر عرق می ریزند و دچار احتباس آب در بدن یا یبوست نمی شوند.

استفاده از مسکن های ضد التهاب

ایبوپروفن، ناپروکسن و سایر مسکن های ضد التهاب با تولید مواد شیمایی درد و علائم سندرم پیش از قاعدگی و دوران پریودی را کنترل می کنند. البته پیشنهاد می شود پیش از مصرف داروهای شیمایی با پزشک خود مشورت کنید.

خواب کافی

با وجود اینکه علائم دوران پریودی می تواند خواب فرد را تحت تاثیر قرار دهد؛ پیشنهاد می شود در این زمان حداقل هشت ساعت بخوابید یا چشم های خود را بسته نگه داشته و استراحت کنید.

نوشیدن آب کافی

برخی از افراد معتقدند نوشیدن آب عملکرد کلیه ها را بهبود بخشیده و به کاهش احتباس آب در بدن منجر می شود. اگرچه تا کنون نتایج علمی قطعی در این مورد وجود ندارد اما نوشیدن آب بی ضرر ترین و بهترین The most harmless and the best راه حلی است که می توانید امتحان کنید. همچنین نوشیدن آب در بهبود هیدراتاسیون نقش داشته و احساس و حال کلی فرد را بهتر می کند.

Vital meanings and warnings of blood color during menstruation

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر