بیکینگ پودر چیست؟


بیکینگ پودر که به آن پودر قنادی هم گفته می شود پودری است که در نتیجه ترکیب یک اسید و یک باز و طی فرآیند شیمیایی که انجام می شود، باعث عمل آمدن خمیر کیک و شیرینی و در نتیجه اسفنجی شدن و پف آن می شود. چون خودش یک ماده قلیایی است، به محض اینکه با یک اسید ترکیب می شود باعث آزاد شدن گاز دی اکسید کربن می شود و همین موجب بالا آمدن حجم خمیر و پف کیک می...

بیکینگ پودر که به آن پودر قنادی هم گفته می شود پودری است که در نتیجه ترکیب یک اسید و یک باز و طی فرآیند شیمیایی که انجام می شود، باعث عمل آمدن خمیر کیک و شیرینی و در نتیجه اسفنجی شدن و پف آن می شود. چون خودش یک ماده قلیایی است، به محض اینکه با یک اسید ترکیب می شود باعث آزاد شدن گاز دی اکسید کربن می شود و همین موجب بالا آمدن حجم خمیر و پف کیک می شود.

بیکینگ پودر چیست؟

بیکینگ پودر چیست؟

بیکینگ پودر شامل سه ماده اصلی است؛ یک ماده اسیدی، یک بافر و یک پایه. از ترکیب و ادغام این سه ماده به نسبت های مشخص و لازم این پودر آماده، بسته بندی و روانه بازار می شود. این پودر قیمت بسیار مناسبی دارد و از ماندگاری بالایی برخوردار است. مارک های مختلفی از این پودر در بازار وجود دارد که هر مارک مواد تشکیل دهنده اش با دیگری متفاوت است. و همه از یک فرمول واحد تبعیت نمی کنند. اما اسیدی که کمابیش در همه مارکها تا حدودی مشترک است کرم تارتار است. کرم تارتار ماده ای است که در دسته ادویه جات جای دارد و در اکثر فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسد. تهیه بیکینگ پودر در خانه به آسانی به کمک دو ماده کرم تارتار و جوش شیرین به راحتی امکان پذیر است.

روش تهیه بیکینگ پودر در منزل

همان طور که گفته شد شما در منزل به راحتی می توانید بیکینگ پودر تهیه نمایید. فقط کافی است که جوش شیرین، کرم تارتار و نشاسته ذرت در منزل بحد کافی داشته باشید. ابتدا هر سه ماده را باهم ترکیب و از الک بگذرانید. الک کردن باعث می شود که اگر مواد در جایی گلوله شده باشد به آسانی جدا شود. با یک همزن دستی همه مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید تا خوب به خورد هم بروند. بیکینگ پودر آماده شده خود را در یک ظرف دربسته نگهداری نمایید. چرا که رسیدن رطوبت به داخل ظرف سبب تخریب آن می شود. پودر حاصل شده به مدت 7 الی 10 روز قابل استفاده است. این روش تولید بیکینگ پودر برای زمانی مناسب است که شما می خواهید زود و سریع آن را استفاده کنید و به مقدار کم نیاز دارید. این پودر غیرسمی بوده و طعم آن کمی به تلخی می گراید. باید بدانید که خوردن آن به تنهایی بسیار مضر است و تنها و تنها در کنار مواد دیگر به کار می رود.

بیکینگ پودر چیست؟

بیکینگ پودر چیست؟

در یک قاشق چای خوری محتوی این پودر، حدود 5 کالری و 12 درصد سدیم وجود دارد که تا حدودی پتاسیم و کلسیم مصرفی در رژیم غذایی شما را تأمین می کند.

کاربردها

بیکینگ پودر بیشتر برای پخت های طولانی مدت استفاده می شود و تلخی جوش شیرین را ندارد.

این پودر بین 6 الی 12 ماه قابل نگهداری است و باید در ظروف دربسته و بدور از هر گونه رطوبت نگهداری شود.

برای آزمایش سالم بودن آن می توانید مقدار کمی از پودر را داخل نصف لیوان آب نسبتا جوش بریزید. اگر حباب زد و جوشید آن پودر سالم است و در غیر این صورت تاریخ آن به سر آمده است.

روش نگه داری

بیکینگ پودر را همیشه در ظرف در بسته و در جای خشک، خنک و تاریک نگه داری کنید. همواره به تاریخ مصرف آن توجه نمایید. یک نکته جالب توجه در مورد بیکینگ پودر این است که اگر تاریخ انقضای آن گذشت می توانید به جای جوش شیرین از آن استفاده کنید. پس با این کار شما هیچ گاه بیکینگ پودر مصرفی خود را دور نمی ریزید.

بیکینگ پودر چیست؟

بیکینگ پودر چیست؟

ترکیبات اولیه

گفتیم که این ماده در اثر ترکیب با یک اسید تولید گاز می کند. حال این اسید می تواند سدیم اسید پیرو فسفات، منوکلسیم فسفات مونوهیدرات یا نظایر اینها باشد. سدیم اسید پیرو فسفات هنگامی که با ماده قلیایی موجود در پودر ترکیب می شود گاز دی‌اکسیدکربن را تولید می کند. مقدار گازی که آزاد می شود باید در حدی باشد که موجب ترک خوردن خمیر نشود. سدیم اسید پیروفسفات به نام دیگری همچون دی سدیم دی هیدروژن پیروفسفات نیز وجود دارد. پیرو فسفات به خمیر حالت کشسانی فوق العاده ای می دهد و به سبب همین ویژگی آن را یک بهبود دهنده قوی به شمار می آورند. پیروفسفات دارای فرمول اختصاصی Na2H2P207 می باشد. رپورتاژ آگهی /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس