تویوتا GR 86 جدید در ماه آوریل رونمایی شده است. همانند نسل پیشین، خودروی اسپورت پایه و ارزانقیمت تویوتا کاملاً مشابه سوبارو BRZ میباشد. به منظور ایجاد تنوع بیشتر در بخش شخصیسازی و آپشن ها، تویوتا گازو ریسینگ طیف کاملی از وسایل جانبی را برای این خودرو در نظر میگیرد.
کار را با کیت کانسپت GR شروع میکنیم که برجستهترین کیت برای GR 86 بوده و شامل قطعاتی است که ابهت این خودرو را حتی از GR سوپرای جدید نیز بیشتر کردهاند!
اسپلیتر جلو ابعاد بزرگی داشته و عناصر فیبر کربنی براق تضاد زیبایی با سایر بخشهای بدنه ایجاد کردهاند. گلگیرهای جدید نیز باعث افزایش ۴۳ میلیمتری پهنای این خودروی اسپورت شدهاند. به این موارد باید رکابهای جانبی جدید را نیز اضافه کرد. تکمیل کننده ظاهر با ابهت GR اسپورت نیز رینگهای ۱۹ اینچی فورج کاری شده با طراحی ۵ پره دوبل است. دور رینگها را لاستیکهای بریجستون پوتنزا فرا گرفتهاند.
در بخش عقب یک بال بزرگ و دیفیوزری گیرا دیده میشوند که این موارد جزو لاینفک فرهنگ خودرویی ژاپنیها میباشند. نهایتاً نیز خروجیهای اگزوز جذاب و پرطنین هم تکمیل کننده کار هستند.
اما کیت مفهومی شخصیسازی GR نسخهای تعدیل شده است که همچنان ظاهر اسپورت این خودرو را حفظ کرده و تأثیر منفی روی سواری روزمره خودرو نگذاشته است. به همین خاطر قطعات نصب شده روی سپرهای جلو و عقب گیرایی کمتری داشته و زوایای حمله و فرار را خیلی تحت تأثیر قرار ندادهاند. بدون وجود گلگیرهای پهن نیز خودرو حالت استانداردتری دارد.
داخل کابین نیز برخی تغییرات همچون پانلهای تزئینی دربها، داشبورد و کنسول مرکزی با عناصر فیبر کربنی دیده میشوند. از دیگر موارد میتوان به پوشش کلید ویژه و شیشههای تیره اشاره داشت.
تویوتا گازو ریسینگ به همین موارد اکتفا نکرده و ترمزهای قویتر و کالیپرهای مونوبلاک را روی این مدل نصب کرده است. هندلینگ GR 86 نیز به لطف سیستم تعلیق کم ارتفاعتر با دامپرهای تنظیم شونده، لاستیکهای پهنتر و… بهبود یافته است.
از نظر پیشرانه اشارهای به تغییرات نشده و حدس میزنیم همچنان حالت استوک خودش را حفظ کرده است. GR 86 بازار آمریکا به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با قدرت ۲۳۲ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتون متر مجهز بوده و این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک به چرخ ها فرستاده میشود. نسخه استاندارد این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۳ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعتی دارد.
اگرچه همه طرفداران این خودرو خواستار تولید نسخهای پیست محور و قویتر از GR 86 هستند اما این موضوع روی هزینه و قیمت نهایی تأثیر خواهد گذاشت. همچنین در صورت تولید چنین خودرویی بازار سوپرا به خطر خواهد افتاد. تویوتا اعلام کرده این خودروی جمعوجور مناسب کسانی است که اهمیت زیادی به اعداد و ارقام نمیدهند و دینامیک رانندگی برای آنها اولویت است.