میانگین 10.1 درصدی فوت بیماران کووید در بیمارستان عیسی بن مریم


میانگین 10.1 درصدی فوت بیماران کووید در بیمارستان عیسی بن مریم

رئیس بیمارستان عیسی بن مریم اصفهان میانگین درصد فوت بیماران کووید در این بیمارستان را طی 13 ماه گذشته 10.1 درصد اعلام کرد که نسبت به میانگین بیمارستان های استان اصفهان پایین تر است.

امین رضا طباطبائی در وبینار عصرانه داغ سلامت با موضوع مدیریت کاهش خطر همه گیری کووید۱۹ در بیمارستان عیسی بن مریم که عصر امروز (دوشنبه_۳۱ خردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: بیمارستان عیسی بن مریم اصفهان با ۱۲۰ سال فعالیت، قدیمی ترین بیمارستان استان اصفهان است که در طول سال های گذشته به عنوان سانتر تروما، ارتوپدی و زایمان شناخته شده و نزدیک به ۱۲۰ هزار تولد در این بیمارستان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بیمارستان عیسی بن مریم در حال حاضر تنها بیمارستان غیر آموزشی دانشگاهی است که با کادر درمان اداره می شود، گفت: این بیمارستان اولین بیمارستانی بود که همزمان با شروع همه گیری کرونا تبدیل به بیمارستان ریفرال کرونا در اصفهان شد، درحالی که سابقه چندانی از مدیریت بیماران داخلی و عفونی و نیز زیرساخت های انسانی و تجهیزات و امکانات نداشت.

رئیس بیمارستان عیسی بن مریم با اشاره به مدیریت ریسک در بلایا یا مدیریت بحران، تصریح کرد: وقتی پاندمی کرونا را به عنوان یک بلا یا بحران درنظر بگیریم، باید رویکرد ما برای مدیریت آن تابع قواعد و قوانین مدیریت ریسک باشد. در این راستا مهمترین شاخص در فاز پاسخگویی که باید بیشترین نقش را داشته باشد درمان است، اما محدود کردن مدیریت بحران به درمان نمی تواند همه زوایا را پوشش دهد.

وی با اشاره به مقایسه همه گیری کرونا با زمان جنگ تحمیلی که همه اجزای کشور وارد عرصه مقابله با بحران شدند، افزود: البته در برخی جاها حتی هماهنگی لازم وجود نداشت، درحالی که در پاندمی همه اجزا باید پایبند به مدیریت بحران باشند، ضمن اینکه ظرفیت های لازم را درون مجموعه ها ایجاد کرده باشیم، اما اگر از پیش آماده نباشیم موفق نخواهیم شد.

طباطبائی با یادآوری اینکه پیش از شروع همه گیری کرونا در بیمارستان عیسی بن مریم تلاش شده بود اصول و مفاهیم اولیه مدیریت ریسک در بلایا به اشتراک گذاشته شود و همکارانمان با این مفاهیم بیگانه نبودند، ادامه داد: از ابتدای فعالیت این بیمارستان به عنوان ریفرال کووید بنا بر این بود که به اصول مدیریت بحران پایبند باشیم، البته مدیریت ریسک در برابر حوادث تعاریف و روش های مختلفی دارد، اما مفاهیم اصلی از پیش تعریف شده بود.

وی با تاکید براینکه چرخه مدیریت ریسک در برابر حوادث، حد توقف و مرز مشخصی ندارد، گفت: به خصوص در این پاندمی که مرتب موج های صعودی و نزولی را تجربه می کنیم و از هر فاز باید برای تکمیل خدمات و آمادگی بیشتر بهره ببریم، اما اگر در پایان هر موج متوقف شویم قطعا اتفاق مثبتی نمی افتد.

رئیس بیمارستان عیسی بن مریم با بیان اینکه هرچقدر ریسک را کاهش و ظرفیت ها را افزایش دهیم می توانیم بحران را کنترل کنیم، تصریح کرد: اگر چرخه مدیریتی درست اجرا شود با گذشت زمان می توانیم کرونا را از بحران خارج کرده و حداکثر به یک فوریت تبدیل کنیم.

وی با یادآوری اینکه بیمارستان عیسی بن مریم در سه موج کرونا به طور کامل درگیر بود، گفت: موج اول از اسفند ۹۸ شروع شد و اولین بیمارستان ریفرال کرونا در اصفهان بودیم که بعد از یک وقفه دو ماهه از ریفرال خارج شده و دوباره از شهریور ۹۹ ریفرال شدیم. در بسیاری از زمان ها ضریب اشغال بالای صد در صد تخت های بیمارستانی را داشتیم و حتی تخت های اورژانس اشغال بود، تا اواخر اسفند ۹۹ که دوباره از ریفرال خارج شدیم.

طباطبائی با اعلام اینکه میانگین درصد فوت بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان عیسی بن مریم در ۱۳ ماه گذشته ۱۰.۱ درصد بود، گفت: این میزان نسبت به میانگین استان پایین تر است، با اینکه بیماران انتخاب نمی شدند و در مقاطعی تنها بیمارستان ریفرال و در زمانی تنها با بیمارستان الزهرا(س) دو مرکز ریفرال در اصفهان بودیم.

وی تصمیمات دیرهنگام در اجرای محدودیت ها که در حوزه پیشگیری در سطح کلان کشور همه بخش های درمان را تحت تاثیر قرار داده و شاید در بروز برخی موج ها موثر بود را از چالش های مدیریت کرونا طی این مدت برشمرد و افزود: کووید۱۹ یک بیماری نوپدید بود و ظرفیت علمی و تجربه کافی برای مقابله با آن وجود نداشت، بخشی از نیروها به خاطر خطرپذیری بیماری از چرخه خدمت رسانی خارج شدند، بیمارستان ظرفیت عفونی نداشت و به مرور زمان برد تا به شرایط ایده آل برسد، از قبل تمرین و آمادگی برای مقابله با یک بیماری عفونی و سرایت پذیر وجود نداشت، آموزش ها ناکافی بود، هماهنگی با بیمه ها وجود داشت و برای تامین تجهیزات و اختصاص داروهای مورد نیاز به ویژه در ماه های ابتدایی نیز مشکلاتی وجود داشت.

الهام معظم- متخصص پزشکی اجتماعی نیز در این وبینار با بیان اینکه از مدیریت کاهش ریسک برای مدیریت هرچه بهتر کووید۱۹ استفاده کردیم، گفت: در مدیریت کاهش خطر یکی از مهمترین مسائل، مستند شدن اقدامات است. برای مستند کردن اقدامات در بیمارستان، مطالعه اقدام پژوهی درنظر گرفتیم و مدل انتخابی ما مؤلفه برنامه ریزی و عملیات را در خود داشت، در هر مرحله استراتژی هایی مدنظر قرار می گرفت که سعی می کردیم با اقتضائات پاندمی و شرایط بومی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه در این مطالعه تمرکز بیشتر بر نحوه واکنش مطلوب به پاندمی بود، اظهار کرد: برای واکنش بهتر از مدل فرماندهی حادثه در بیمارستان را استفاده کردیم که به دلیل تجربیات بیمارستان های مختلف انتخاب شد. برگزاری جلسه توجیهی مفاهیم مدیریت کاهش خطر، بازبینی نمودار سازمانی مدیریت بحران بیمارستان برای رویارویی با کووید۱۹، تدوین برنامه و راهنمای پاسخ بیمارستان، تهیه شرح وظایف افراد، بازبینی نقشه مخاطرات بیمارستانی و انجام ارزیابی ایمنی حادثه از مراحل پیاده کردن و اجرای مدل بود.

متخصص پزشکی اجتماعی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای افزایش ظرفیت نیروی انسانی و تخت های بستری و مدیریت فضای فیزیکی بیمارستان، افزود: برای مستندسازی فعالیت ها تلاش کردیم از چارچوب مفهومی استفاده کنیم و مستندسازی براساس مراحل چرخه حادثه بود و چالش و راهکارها دسته بندی شد. همچنین برای بررسی عملکرد کلی بیمارستان در استقرار نظام HICS از چک لیست ارزیابی شاخص های عملکرد تصمیم گیری سیستم فرماندهی حوادث بیمارستان در سطوح مختلف استفاده کردیم.

به گزارش ایسنا، عسل نیارئیس- کارشناس بهبود کیفیت بیمارستان عیسی بن مریم نیز درخصوص اقدامات انجام شده در فازهای پیشگیری، آمادگی، پاسخ و بازیابی گفت: بیمارستان عیسی بن مریم در حوزه مدیریت بحران حرفه ای شد و همین موضوع باعث شد بتواند پاسخ خوبی در این بحران داشته باشد.

وی با اشاره به تاکید بر ایمنی بیماران و کنترل عفونت به عنوان یکی از اولویت ها در بیمارستان عیسی بن مریم، گفت: این موضوع کمک کرد بیمارستان ساختار آماده تری داشته باشد. همچنین از یک سال قبل از همه گیری کووید، خیریه داخلی بیمارستان فعال شده بود که باعث شد در این دوره بسیاری از تجهیزات و امکانات از طریق خیرین تامین شود.

کارشناس بهبود کیفیت بیمارستان عیسی بن مریم با بیان اینکه از همان ابتدا بیماران مشکوک، مثبت و علامت دار در بخش های مختلف بیمارستان بستری شدند، گفت: اگر بیماری تست منفی داشت، اما با تشخیص پزشک مشکوک به کرونا بود در بخش مجزایی از بیماران مثبت و مشکوک بستری می شد. همچنین برای کارکنان مبتلا به کووید که به خاطر ترس از ابتلای اعضای خانواده شان می خواستند قرنطینه را دور از خانواده باشند، مکانی درنظر گرفته شد. یک نقاهتگاه مردان و زنان در ساختمان مجاورت بیمارستان راه اندازی شد که بیماران پس از بهبود نسبی می توانستند آنجا بستری شوند و ظرفیت تخت ها برای پذیرش بیماران جدید زودتر تخلیه شود.

وی با بیان اینکه بیمارستان در این دوره نیازمند ارتباطات و تعامل با بخش های مختلف بود و جذب کمک های خیرین برای تامین تجهیزات صورت گرفت، خاطرنشان کرد: زمانی که بیمارستان عیسی بن مریم در دو مقطع یعنی در خرداد ۹۹ و اواخر اسفند ۹۹ از ریفرال خارج شد، اقداماتی در زمینه بازیابی عملکرد بیمارستان انجام شد و درس آموخته ها و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کردیم تا در آینده خدمات بهتری ارائه کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا