تامین سلامت جنسی و آموزش کنترل خشم؛ راهکارهای مهم کاهش آمار خشونت خانگی


تامین سلامت جنسی و آموزش کنترل خشم؛ راهکارهای مهم کاهش آمار خشونت خانگی

رکنا: یک درمانگر جنسی با تاکید بر نقش مهم برخورداری از سلامت جنسی در تامین آرامش روانی انسان ها تصریح کرد: اگر افراد دارای سلامت جنسی نباشند یا نیاز جنسی آنها برطرف نشود، زمینه بروز خشم در آنها فراهم می شود و در این شرایط، افرادی که توانایی لازم برای کنترل خشم را نداشته باشند، دست به رفتارهای پرخاشگرانه از جمله خشونت های خانگی می زنند.

دکتر فاطمه آذرتاش درباره احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه در میان زوجین در صورت عدم توانایی هر کدام از آنها در تامین نیاز جنسی طرف مقابل توضیح داد: وقتی یک زن یا مرد می بیند که همسرش در برآورده کردن نیاز جنسی او عاجز است، به صورت ناخودآگاه این تفکر در ذهن او ایجاد می شود که همسرش به نیازهای دیگر او نیز توجهی ندارد و تکرار این اتفاق می تواند به عاملی برای بروز خشونت در میان زوجین تبدیل شود.

نقش عدم رفع نیاز جنسی در بروز خشونت های خانگی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اگرچه هیچ گاه سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای متولی گزارش دقیقی از میزان بروز خشونت های خانگی در دوران شیوع کرونا بخصوص در ایام قرنطینه خانگی منتشر نکرده اند، اما اظهارات مسئولان سازمان اورژانس اجتماعی در ماه های ابتدایی شیوع این بیماری از افزایش آمار خشونت های خانگی در دوره کرونا حکایت دارد؛ خشونت هایی که البته نمودهای شدید آن در یک سال و نیم گذشته در خبرهای مربوط به قتل های خانوادگی مشاهده شد و البته صرف نظر از این نمودها، کم نیستند افرادی که در دوره شیوع کرونا در معرض آسیب های ناشی از خشونت های خانگی قرار گرفته اند.

کارشناسان علوم اجتماعی عدم توانایی افراد برای کنترل خشم را از جمله دلایل اصلی بروز خشونت های خانگی می دانند و تاکید دارند عواملی چون مشکلات اقتصادی، آسیب های روانی موجود در جامعه و عدم برقراری ارتباط موثر در میان اعضای یک خانواده از جمله مسائلی است که می تواند موجب خشمگین شدن افراد و در نهایت بروز خشونت های خانگی شود.

در این میان اما برخی روانشناسان معتقدند که عدم برخورداری افراد از سلامت جنسی و تامین نشدن نیاز جنسی آنها به شیوه ای سالم نیز از جمله مواردی است که نقش مهمی در بروز خشم میان اعضای یک خانواده دارد. از نظر روانشناسان، این موضوع نه تنها می تواند به زمینه ای برای بروز خشونت در میان زوجین تبدیل شود، بلکه در بسیاری از موارد نوجوانان و جوانانی که نمی توانند نیاز جنسی خود را به شیوه ای صحیح برطرف کنند هم دچار خشمی فروخورده می شوند.

دکتر فاطمه آذرتاش، درمانگر جنسی ضمن اشاره به این مساله، نیاز جنسی را یکی از نیازهای اساسی انسان توصیف کرد و به رکنا گفت: طبیعتا اگر این نیاز انسان ها تامین نشود، زمینه بروز خشم در آنها فراهم می شود و اگر افراد توانایی لازم برای کنترل خشم را نداشته باشند، نمی توانند هیجانات درونی خود را به شکل مناسبی مهار کنند و دست به رفتارهای پرخاشگرانه می زنند.

این روانشناس با تاکید بر این که عدم توانایی کنترل خشم با بروز خشونت های خانگی ارتباط مستقیمی دارد، عنوان کرد: افرادی که یاد نگرفته اند که چگونه باید خشم خود را کنترل کنند، طبیعتا وقتی نیازشان برآورده نمی شود، به انجام رفتارهای پرخاشگرانه دست می زنند و این رفتارها نیز در موارد حاد به خشونت های خانگی می انجامد.

برطرف نشدن نیاز جنسی، مردان را بیشتر از زنان خشمگین می کند

از این صحبت های آذرتاش می توان نتیجه گرفت که انسان ها زمانی خشمگین می شوند که نیازهای درونی‌شان از جمله نیاز جنسی به درستی برطرف نمی شود؛ در این شرایط اگر افراد یاد نگرفته باشند که خشم خود را کنترل کنند، قطعا برطرف نشدن نیاز جنسی می تواند آنها را به انجام رفتارهای پرخاشگرانه سوق دهد.

از جمله زمینه های بروز این رفتارها نیز در میان زوج هایی است که نمی توانند نیاز جنسی یکدیگر را رفع کنند؛ زیرا اساسا در ارتباطات سالم نقش اصلی در برطرف شدن نیاز جنسی هر کدام از زوجین را همسر او ایفا می کند و اگر شرایط ارتباطی زوجین به گونه ای پیش برود که آنها در رفع نیاز جنسی یکدیگر ناموفق باشند، احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه در میان آنها بیشتر می شود.

آذرتاش ضمن تاکید روی این مساله احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه از سوی مردان در صورت بروز رفع نشدن نیاز جنسی آنها توسط همسرشان را بیشتر از زنان دانست و گفت: از آنجایی که هورمون تستوسترون بیشتر در مردان ترشح می شود، وقتی نیاز جنسی آقایان برطرف نشود، احتمال بروز رفتارهای خشونت بار بر اثرترشح این هورمون در آنها بیشتر می شود. به همین دلیل، عموما آقایان بسیار بیشتر از خانم ها در زمان برطرف نشدن نیاز جنسی خود، دست به خشونت می زنند.

زوج ها با تامین نیاز جنسی آرامش می یابند

این درمانگر جنسی در ادامه تاکید کرد که برآورده شدن نیازهای روانی، مالی، جسمی و جنسی از جمله اصولی است که باید در هر ازدواجی رعایت شود و زوجین بسته به وظایفی که برحسب جنسیتشان برعهده آنها قرار داده شده است، وظیفه دارند که در راستای نیازهای این نیازهای همسرشان تلاش کنند.

آذرتاش البته تامین نیاز جنسی را در ایجاد آرامش روانی حاصل از ازدواج از برطرف شدن سایر نیازها مهتر دانست و تاکید کرد: قطعا اگر یک فرد به دلیل مشکلات مختلف جسمی یا روحی نتواند نیاز جنسی همسرش را برطرف کند، حتما باید نسبت به حل این مشکل خود اقدام کند. این موضوعی نیست که افراد بتوانند نسبت به آن بی توجهی کنند و به بهانه های مختلفی از جمله خستگی یا داشتن کار زیاد آن را پشت گوش بیندازند.

تشدید بروز خشونت در میان زوجین با کاهش قوای جنسی

در این میان البته باید توجه داشت که برخی بیماری ها از جمله دیابت، پرکاری تیروئید، فشار خون بالا، ام اس، بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی و میگرن موجب کم کاری قوای جنسی می شوند و وقتی یک فرد به این بیماری ها مبتلا می شود، تمایل او برای برقراری رابطه جنسی کاهش پیدا می کند و طبیعتا نیاز جنسی همسرش نیز برطرف نمی شود.

این نکته دیگری است که آذرتاش ضمن اشاره به آن تاکید کرد: وقتی یک زن یا مرد می بیند که همسر او در برآورده کردن نیاز جنسی اش عاجز است، به صورت ناخودآگاه این تفکر در ذهن او ایجاد می شود که همسرش به نیازهای دیگر او نیز توجهی ندارد و تکرار این اتفاق می تواند به عاملی برای بروز خشونت در میان زوجین تبدیل شود.

این روانشناس ادامه داد: وقتی هرکدام از زوجین احساس می کند که همسرش نمی تواند نیازهای او را رفع کند، نسبت به او خشمگین می شود و احساس می کند باید به گونه ای این اتفاق را تلافی کند. به همین دلیل، به بهانه های مختلف از همسرش ایراد می گیرد و همین رفتار رفته رفته منجر به کاشته شدن بذر خشم و کینه در میان زوجین می شود. اما اگر همین افراد بتوانند در همان ابتدای بروز مشکلات جنسی، خودشان را درمان کنند، قطعا احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه بین آنها و همسرشان کمتر می شود.

پرخاشگری جوانان بر اثر نداشتن سلامت جنسی

رفع نشدن نیاز جنسی به عنوان یکی از نمودهای نداشتن سلامت جنسی، عاملی است که نه تنها می تواند زمینه بروز خشونت های خانگی در میان زوجین را تشدید کند، بلکه احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه از سوی جوانان را نیز بالا می برد. البته برخی کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند که بیشتر افرادی که نیاز جنسی خود را در چارچوبی سالم رفع نمی کنند نیز به نوعی سلامت جنسی خودشان را به خطر انداخته اند و آنها هم در معرض خشمگین شدن قرار دارند.

براساس این تحلیل، تمام جوانانی که ازدواج نکرده اند و بیشتر جوانانی که نیاز جنسی خود را در چارچوب روابط کوتاه مدت و بی قید و شرط تامین می کنند، هر دو گروه به نوعی سلامت جنسی خود را به خطر انداخته اند و همین مساله زمینه بروز اختلالات رفتاری از جمله خشم و پرخاشگری را در میان آنها تشدید می کند.

احتمال بروز خشم در صورت تجربه روابط خارج از ازدواج

آذرتاش ضمن تایید این تحلیل در توضیح علت به خطر افتادن سلامت جنسی افراد در صورت تجربه کردن رفتارهای جنسی خارج از ازدواج توضیح داد: برخی افراد صرف نظر از جنسیتشان دچار عارضه وابستگی هستند و قطعا وارد شدن به یک رابطه جنسی خارج از ازداوج بخصوص وقتی دو طرف همخوانی لازم برای ازدواج با یکدیگر را نداشته باشند، می تواند اختلالات روانی زیادی را برای آنها به وجود آورد؛ چون خواه ناخواه یا آن رابطه زود تمام می شود یا حاصل آن چیزی جز یک ازدواج ناموفق نخواهد بود.

این درمانگر جنسی ادامه داد: افرادی هم که دچار عارضه وابستگی نیستند، معمولا صرفا برای رفع نیازهای جنسی خود وارد روابط خارج از ازدواج می شوند و رفته رفته دچار عارضه تنوع طلبی جنسی می شوند. بنابراین این افراد همیشه در پی یافتن فردی جذاب تر برای ارضای میل جنسی خود هستند و عدم تامین این خواسته می تواند آنها را به دایره خشم و رفتارهای پرخاشگرانه بکشاند.

بنابراین می توان گفت وقتی جوانان مجرد مجبور باشند که نیاز جنسی خود را سرکوب کنند یا آن را به شیوه هایی از جمله خودارضایی برطرف کنند یا برای رفع نیازشان به روابط خارج از ازدواج دست بزنند، در هر سه حالت از دایره سلامت جنسی دور شده و زمینه های بروز خشم و پرخاشگری در آنها تشدید شده است. از این لحاظ، باید تاکید داشت که نداشتن سلامت جنسی هم می تواند احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه را در میان زوج ها تشدید کند و هم جوانان مجرد را به انجام چنین رفتارهایی سوق دهد.

آذرتاش ضمن تاکید اشاره به این مساله، تصریح کرد که اگر افراد مجرد یا متاهل دارای مهارت های کنترل خشم نباشند، نداشتن سلامت جنسی می تواند منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه از سوی آنها شود؛ رفتارهایی که نمونه های شدید آن را می توان در خشونت های خانگی مشاهده کرد و از این لحاظ می توان گفت نه تنها فراهم کردن بسترهای سالم برای تامین نیاز جنسی افراد می تواند آنها را از انجام رفتارهای پرخاشگرانه دور کند، بلکه آموزش عمومی مهارت های کنترل خشم نیز می تواند نقش موثری در کاهش آمار خشونت های خانگی داشته باشد.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند