نخستین طرح آبیاری نوین در شادگان به بهره برداری رسید


نخستین طرح  آبیاری نوین در شادگان به بهره برداری رسید

آبادان - ایرنا - نخستین طرح آبیاری نوین در روستای نثاره بزرگ از توابع شهرستان شادگان روز سه‌شنبه با حضور نماینده ولی فقیه درخوزستان و امام جمعه اهواز به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا مدیر جهادکشاورزی شادگان در آیین بهره برداری از این طرح زیربنایی اعلام کرد: با بهره برداری از طرح آبیاری نوین ، ۱۴۲هکتار از اراضی این روستا زیرپوشش قرار گرفتند.
خلیل منیعات افزود:برای اجرای این طرح ۳۸میلیارد ریال از تسهیلات بلاعوض دولتی و خودیاری کشاورزان هزینه شده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز در این آیین گفت: استان خوزستان ۲.۲میلیون هکتار اراضی زیرکشت دارد ولی به علت کمبود آب ، تنها یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار آن زیرکشت می‌رود.
خدارحم امیری زاده افزود:در صورت بهره گیری از سامانه‌های آبیاری نوین ، امکان زیرکشت بردن همه اراضی قابل کشت در استان زرخیز خوزستان وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه با استفاده از فناوری های نوین ، بهره وری از آب و تولید محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد خواستار مشارکت کشاورزان در اجرای طرح‌های آبیاری نوین با توجه به بحران آب و خشکسالی شد.
امیری زاده افزود: دولت ۸۵درصد اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح آبیاری نوین را به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند و تنها ۱۵درصد آورده کشاورزان وبهره برداران مورد نیاز است.
وی گفت: تاکنون حدود ۱۲۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان زیرپوشش طرح آبیاری نوین قرار دارند و امسال چهار هزار هکتار به حجم آن افزوده می‌شود.
حجت الاسلام سیدمحمدنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز از تلاش کشاورزان و بهره برداران در تولید محصولات مورد نیاز کشور و حمایت مسوولان اجرایی از بخش مولد کشاورزی استان قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا اغلب کشاورزان خوزستانی از روش‌های سنتی از جمله آبیاری غرقابی برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، شیلات ، فراورده های خام دامی و عسل به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال در جایگاه نخست کشوری ایستاده است.
با اجرای کامل طرح ۵۵۰هزارهکتاری مقام معظم رهبری تولیدات بخش کشاورزی خوزستان به ۲۵میلیون تن در سال خواهد رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...