طرح رجیستری به تبلت‌ها رسید


طرح رجیستری به تبلت‌ها رسید

رجیستری تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند و دستگاه‌های سیم کارت خور از اول تیرماه اجرایی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ از آذر ۹۶ طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه با هدف جلوگیری از ورود تلفن‌های همراه قاچاق به بازار، اجرایی شد. پس از اجرای این طرح، تنها به موبایل‌هایی در شبکه ارتباطات خدمات دهی می‌شود که به طور قانونی وارد شده و کد‌های معتبر گمرکی داشته باشند.
در همان سال ۹۶ هم پیش بینی می‌شد در صورت موفقیت آمیز بودن اجرای این طرح در حوزه موبایل ها، سایر دستگاه‌های سیم کارت خور هم کم کم به آن اضافه شوند.
اکنون پس از گذشت ۳ سال و نیم از اجرای رجیستری در حوزه موبایل ها، به نظر می‌رسد این طرح قرار است به تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های سیم کارت خور هم گسترش پیدا کند. در واقع، در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، اجرای رجیستری در زمینه همه دستگاه‌های سیم کارت خور پیش بینی شده و حالا پس از گذشت ۳ ماه از سال، به نظر می‌رسد این طرح در حال اجرایی شدن است.
در همین زمینه در هفته گذشته سخن گوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد زمان اجرایی شدن طرح رجیستری تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند را وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به اطلاع مردم برساند.
بر این اساس، به غیر از تبلت و ساعت‌های هوشمند، سایر دستگاه‌هایی نیز که سیم کارت روی آن‌ها قرار می‌گیرد باید رجیستر و در سامانه همتا ثبت شوند. با این شرایط، به نظر می‌رسد دستگاه‌های کارت خوان سیار نیز مشمول این طرح خواهند شد و شرکت‌های واردکننده دستگاه‌های کارت خوان باید از اول تیرماه دستگاه‌های خود را در سامانه همتا ثبت کنند.
گفته می‌شود طرح رجیستری تبلت‌ها به دلیل مسئله آموزش آنلاین و استفاده دانش آموزان از تبلت‌ها تاکنون اجرایی نشده و قرار است پس از پایان امتحانات نهایی اجرایی شود.
اکبر سلطانی، کارشناس سامانه همتا، در گفت وگویی با ماهنامه «پیوست» درباره اجرایی شدن طرح رجیستری تبلت‌ها گفت: طرح رجیستری تبلت‌ها مصوبه قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است و از ابتدای سال باید اجرایی می‌شد، اما پس از گذشت ۳ ماه، دولت هم چنان اجرای این طرح را به تعویق انداخته است. قرار است طی روز‌های آینده، زمان بندی اجرایی شدن این طرح از سوی وزارت ارتباطات اعلام شود.


تأثیر رجیستری بر قیمت تبلت

با قوت گرفتن خبر اعمال رجیستری روی دستگاه‌های سیم کارت خور مانند تبلت، شایعاتی درباره افزایش قیمت این دستگاه‌ها در بازار شکل گرفت. رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی این موضوع را رد کرد و گفت: بیشتر تبلت‌های موجود در بازار اکنون به صورت قاچاق وارد کشور شده اند و قیمت آن‌ها هم با دلار آزاد محاسبه می‌شود.
در حالی که پس از اعمال رجیستری، واردات تبلت‌ها قانونی خواهد شد و خرید و فروش آن‌ها با ارز نیمایی صورت می‌گیرد. پس قیمت تمام شده برای مصرف کننده نهایی بیشتر نخواهد شد. اما تا زمانی که شرکت‌های واردکننده از اعمال رجیستری اطمینان پیدا نکنند، اقدام به واردات این کالا نمی‌کنند. از همین رو، احتمال دارد در فاصله یک یا ۲ ماه پس از اعمال طرح رجیستری تا زمان واردات قانونی، قیمت تبلت‌های موجود در بازار به دست سوداگرانی که به دنبال چنین فرصت‌هایی هستند گران شود.
رضا قربانی با بیان اینکه پس از واردات قانونی تبلت‌ها از سوی شرکت‌های واردکننده، افزایش قیمتی متوجه تبلت‌ها نخواهد شد، از مردم خواست در فاصله بین اجرای طرح رجیستری تا واردات قانونی تبلت‌ها که احتمالا چند هفته تا ۲ ماه طول خواهد کشید صبر کنند و پس از آن اقدام به خرید تبلت کنند. بر اساس قوانین، تعرفه گمرکی واردات گوشی‌های موبایل و تبلت هم چنان با دلار چهارهزارودویست تومانی محاسبه می‌شود و قانون محاسبه تعرفه واردات گوشی‌های هوشمند با نرخ دلار ETS هم چنان پس از ۳ ماه به اجرا درنیامده است. حتی پس از محاسبه تعرفه گمرکی با نرخ دلار ETS گوشی‌های ارزان‌تر از ۶۰۰ دلار نهایتا تا ۲ درصد افزایش قیمت خواهند داشت، اما اختلاف قیمت گوشی‌ها و دستگاه‌های بالای ۶۰۰ دلار رقم چشمگیری می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو