بی دین ترین کشورهای دنیا :10 کشور با کمترین اعتقادات مذهبی


بی دین ترین کشورهای دنیا کدام‌ها هستند؟ اگر می خواهید بدانید بی اعتقادترین کشور جهان کجاست با بازده در این نوشتار همراه باشید تا 10 کشور با کمترین اعتقادات مذهبی را به شما معرفی کنیم. در این کشورها مذهب بخش مهمی از زندگی روزمره بیشتر شهروندان به شمار نمی‌رود. بی دین ترین کشورهای دنیا 10. ویتنام 34% طبق نظرسنجی اخیر وین/گالوپ تنها 34% از ساکنان...

بی دین ترین کشورهای دنیا کدام‌ها هستند؟ اگر می خواهید بدانید بی اعتقادترین کشور جهان کجاست با بازده در این نوشتار همراه باشید تا ۱۰ کشور با کمترین اعتقادات مذهبی را به شما معرفی کنیم. در این کشورها مذهب بخش مهمی از زندگی روزمره بیشتر شهروندان به شمار نمی‌رود.

بی دین ترین کشورهای دنیا

۱۰. ویتنام ۳۴%

طبق نظرسنجی اخیر وین/گالوپ تنها ۳۴% از ساکنان ویتنام مذهب را بخش مهمی از زندگی روزانه‌شان قلمداد می‌کنند. شاید رواج ایدوئولوژی مارکسیست-لنینیست و نفوذ قانون کمونیسم در ویتنام مسئول موضع الحادی بیشتر جمعیت این کشور بوده است. در میان معتقدان مذهبی در این کشور، مذهب بودا مذهب اکثریت کسانی است که به یک نظام اعتقادی عمل می‌کنند، و پس از آن مسیحیت کاتولیک قرار دارد، و بعد دیگر اقلیت‌های کوچک.

۹. بریتانیا ۳۰%

با فقط ۳۰% از جمعیتی که تصدیق می‌کنند مذهب در زندگی روزانه‌ی‌شان نقش مهمی را ایفا می‌کند، به نظر می‌رسد تعصب مذهبی در بریتانیا رو به افول گذاشته باشد. در یک نظرسنجی اخیرا صورت گرفته توسط تایمز پی بردند که تقریبا ۱ نفر از هر ۵ نفر بریتانیایی خداناباور هستند. از ۱۵۵۰ بزرگسالی که در بریتانیا از آنها نظرسنجی به‌عمل آمد، ۱۹% مدعی شدند که خداناباور هستند، ۷% ملحد هستند، و ۳% خودشان را اومانیست به حساب می‌آوردند. یک نظرسنجی جالب که توسط HuffPost UK صورت پذیرفت آشکار ساخت که بیش از نیمی از بریتانیایی‌ها معتقدند مذهب بیش از آن که خوبی داشته باشد، بدی دارد، و فقط ۸% از ساکنان بریتانیا که در نظرسنجی شرکت کردند خودشان را “بسیار مذهبی” به حساب می‌آوردند.

۸. هلند ۲۶%

طبق یک نظرسنجی که توسط Ipsos انجام شد، در هلند تعداد خداناباوران از تعداد معتقدان بیشتر است. با ۲۵% خداناباور و ۱۷% معتقد، اکثریت جمعیت این کشور در ناحیه‌ی بزرگی بین این دو محدوده قرار می‌گیرند. طبق نظرسنجی وین/گالوپ تنها ۲۶% از مردم هلند وقتی از آنها پرسیده شد که آیا مذهب نقش مهمی در زندگی روزانه‌شان ایفا می‌کند، پاسخ “مثبت” دادند.

۷. هنگ کنگ، ۲۴%

با تنها ۲۴% از جمعیتی که نقش مهم مذهب را در زندگی روزانه‌شان تصدیق می‌کنند؛ اعتقادات مذهبی مردم هنگ کنگ چندان در یک نظام قوی مبتنی بر ایمان ریشه ندارد. با وجود این، به نظر می‌رسد این منطقه‌ی ویژه‌ی اداری چین اندکی از خودِ چین، که به لحاظ مذهبی کم اعتقادترین کشور دنیا است، مذهبی تر باشد. به رغم داشتن درصد بالایی از خداناباوران(۳۴%)، هنگ کنگ به هر شهروندی اجازه می‌دهد تا مذهب خودش را به جا بیاورد بدون آنکه بخواهد در این بخش از زندگی آنها مداخله‌ی دولتی صورت بدهد.

۶. جمهوری چک ۲۳%

چکی‌ها، یکی از کم اعتقادترین مردمان جهان به شمار می‌آیند و به صورت همزمان میزان حضور در کلیساهای آن بسیار پایین است و در بخش بزرگتری از جمعیت کشور چک کمبود وابستگی رسمی نسبت به کلیساها وجود دارد. جمهوری چک یکی از سکولارترین کشورهای جهان است. تنها ۲۳% از مردم این کشور مذهب را بخش مهمی از زندگی‌ روزانه‌ی خود به حساب می‌آورند. با این حال، این عقیده که چکی‌ها کاملا بی‌اعتقاد هستند صد در صد درست نیست. اگرچه اکثریت جمعیت آنها پیروان جدی هیچ دین رسمی به شمار نمی‌آیند، ولی بسیاری از آنها به سحر و خرافه، یا نیروهای نامرئی، اعتقاد دارند. به عنوان مثال، شمار قابل توجهی از چکی‌ها به قدرت طالع بین‌ها و به خواص جادویی طلسم ایمان دارند.

۵. دانمارک ۱۹%

دانمارک یکی از بهترین کشورها برای خداناباور بودن است، چون بخش بزرگی از جمعیت دانمارک خودشان خداناباور هستند. طبق نظرسنجی اخیر وین/گالوپ تنها ۱۹% از مردم این کشور اهمیت مذهب را در زندگی روزانه‌شان معین کرده‌اند. برای این آدم‌ها، مذهب در جامعه فقط یک نقش تشریفاتی دارد. از این رو، یک فرد می‌تواند بدون نیاز به اعتقاد داشتن به منشاء جشن‌ها، از ضیافت‌های کریسمس لذت ببرد.

۴. سوئد ۱۹%

درست مثل همسایه‌اش دانمارک، سوئد هم یکی از کشورهای جهان است که کمترین اعتقادات مذهبی را دارد. فقط ۱۹% از سوئدی‌ها اذعان می‌کنند که مذهب تاثیر مهمی در زندگی روزمره‌شان دارد. حتی اگر چه کلیسای سوئد مدعی است که ۶.۳ میلیون سوئدی با کلیسا پیوند دارند، تنها ۵% از آدم‌ها کلیساروهای منظم هستند. با وجود این، رسوم مسیحی مثل لوسیا در سرتاسر کشور جشنی محبوب باقی می‌ماند. در سال‌های اخیر، این کشور شاهد رشد حضور در مساجد اسلامی و کنیسه‌های یهودیان بوده است، که این امر به خاطر تعداد زیاد مهاجرانی است که به این کشور وارد می‌شوند.

۳. استونی ۱۶%

۱۶ درصد از استونیایی‌ها معتقد بودند که مذهب در زندگی روزانه‌های آنها نقش مهمی را ایفا می‌کند. با وجود این، به رغم رواج بی‌اعتقادی در نظام مذهبی رسمی، بیش از نیمی از مردم استونی به اشکال و گونه‌های مختلف به نیروهای معنوی اعتقاد دارند. تنها حدود یک پنجم جمعیت کل این کشور به ارتباطات مذهبی وابسته هستند، و کلیساهای سرتاسر کشور، حتی در یکشنبه‌های مقدس مرسوم، تقریبا خالی می‌مانند و استونی در رتبه سوم فهرست بی دین ترین کشورهای دنیا جای میگیرد.

۲. ژاپن ۱۳%

امروزه ۳۱% از ژاپنی‌ها خودشان را خداناباور به حساب می‌آورند، و تنها ۱۳% معتقد هستند که مذهب نقش معمی در زندگی روزانه‌ی آنها ایفا می‌کند. حتی با این که اعمال مذهبی سطحی مثل ازدواج‌های مرسوم همچنان مشاهده می‌شوند، مذهب رسمی توسط بیشتر مردم ژاپن اِعمال نمی‌شود. شاید، مثل آلمان، جنگ‌های جهانی روی تعصبات مذهبی کشور تاثیر گذاشته است، و به نوعی تابوهای پسا جنگ همچنان به تاثیرگذاری سکولاریستی خود تا به امروز و به مدت بیش از هفت دهه ادامه داده‌اند و به این ترتیب ژاپن در ردیف دوم بی دین ترین کشورهای دنیا قرار دارد.

۱. چین ۷%

چین به لحاظ داشتن کمترین اعتقادات مذهبی در جهان اول است و درواقع در صدر فهرست بی دین ترین کشورهای دنیا است. تقریبا نیمی از جمعیت کشور “بی اعتقاد” هستند. نظرسنجی وین/گالوپ آشکار می‌سازد که نسبت ناچیز ۷% از جمعیت چین معتقد هستند که مذهب نقش مهمی در زندگی‌شان ایفا می‌کند. هرچند دولت چین ۵ مذهب بودا، اسلام، کاتولیک، پروتستان، و تائوئیسم را به رسمیت می‌شناسد، اما ادعا می‌کند که به شهروندانش اجازه می‌دهد هر مذهبی را که دوست دارند پی بگیرند، در حالی که خداناباوری را هم در جامعه تشویق می‌کند. با وجود این، حزب کمونیست چین این حق را دارد که مذاهب سازمان یافته را در کشور تحت پیگرد قانونی قرار دهد، با این دیدگاه که عمل به این مذاهب برای رژیم کشور یک تهدید است، یا تهدیدی برای آزادی مذهبی دیگر شهروندان چینی به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی