قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن

قرص خوراکی پنتوپرازول به عنوان یک داروی عمومی و تجاری با نام تجاری ‘Protonix’ در دسترس است. پنتوپرازول به 3 شکل قرص خوراکی، سوسپانسیون و فرم وریدی وجود دارد که مدل وریدی آن توسط متخصص تزریق می شود.

قرص خوراکی پنتوپرازول از مهار کننده‌های پمپ پروتون است که منجر به کاهش ترشح اسید معده می‌شود و برای کاهش میزان اسید معده بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

پنتوپرازول ضمن کمک به درمان علائم دردناک ناشی از بیماری هایی مانند ریفلاکس معده (مری) برای درمان و پیشگیری کوتاه مدت ازوفاژیت مرتبط با بازگشت اسید به مری (GERD) یا بیماری های مرتبط با ترشح بیش از حد اسید معده مثل سندرم زولینگرالیسون تجویز می‌شود.

هشدارهای مهم درباره مصرف پنتوپرازول

هشدار مصرف طولانی مدت این دارو: استفاده طولانی مدت از پنتوپرازول می تواند منجر به افزایش خطر بروز عوارض حتی عوارض خاص شود که شامل:
افزایش خطر شکستگی استخوان در افرادی که دوزهای روزانه چند برابر و بالاتر را برای بیش از یک سال مصرف می کنند.
کمبود ویتامین B12 که می تواند منجر به آسیب جدی عصب و تشدید عملکرد مغز شود. این مورد بیشتر در برخی از افراد که بیش از 3 سال به طور مداوم از استفاده می کنند مشاهده شده است.
التهاب مزمن معده (گاستریت آتروفیک) هنگام مصرف طولانی مدت پنتوپرازول: افراد مبتلا به هلیکوباکترپیلوری به ویژه در معرض خطر هستند.
کمبود منیزیم (هیپومنیزمی) این مورد در برخی از افراد که از پنتوپرازول استفاده می کنند تا 3 ماه مشاهده شده است. بیشتر اوقات پس از یک سال از شروع روند درمان یا بیشتر از آن رخ می دهد.
هشدار دباره بروز اسهال شدید: اسهال شدید ناشی از باکتری کلستریدیوم دیفیسیل در برخی از افراد تحت درمان با پنتوپرازول به ویژه در بیماران بستری در بیمارستان رخ می دهد.
هشدار آلرژی: گرچه این عارضه نادر است، اما پنتوپرازول می تواند باعث بروز واکنش آلرژیک شود. علائم واکنش آلرژیک می تواند شامل بثورات، تورم یا مشکلات تنفسی باشد. این عارضه حتی می تواند به نفریت بینابینی تبدیل شود یک اختلال کلیوی که منجر به نارسایی کلیه می شود و علائم آن شامل موارد زیر است:
حالت تهوع یا استفراغ
تب
جوش
گیجی
مشاهده خون در ادرار
نفخ شکم
فشار خون بالا

هشدار دهنده لوپوس اریتماتوز پوستی و لوپوس اریتماتوز سیستمیک: پنتوپرازول می تواند باعث ایجاد لوپوس اریتماتوز پوستی و لوپوس اریتماتوز سیستمیک شود. لوپوس اریتماتوز پوستی و لوپوس اریتماتوز سیستمیک در گروه بیماری های خودایمنی قرار دارند.

علائم نوع پوستی آن می تواند از بثورات روی پوست و بینی تا بثورات برجسته، پوسته ای، قرمز یا بنفش رنگ در قسمت های خاصی از بدن باشد.

علائم لوپوس اریتماتوز سیستمیک شامل تب، خستگی، کاهش وزن، لخته شدن خون، دل درد و معده درد است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.
هشدار پولیپ غده بنیادی: استفاده طولانی مدت به ویژه بیش از یک سال پنتوپرازول می تواند باعث ایجاد پولیپ غده بنیادی شود. این پولیپ ها رشد روی مخاط معده هستند که حتی می توانند سرطانی شوند. برای جلوگیری از روند پیشرفت این پولیپ ها باید از این دارو برای مدت زمان کمتری استفاده کنید.

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن

پنتوپرازول چیست؟

قرص خوراکی پنتوپرازول به عنوان یک داروی تجویزی و عمومی با نام تجاری پروتونیکس به فروش می رسد، داروهای عمومی به طور معمول قیمت پایین تری در مقایسه با نسخه تجویزی با نام تجاری آن دارند. در برخی موارد ممکن است به عنوان دارویی با نام تجاری تمام نقاط قوت یا اشکال آن موجود نباشد.

چرا پنتوپرازول استفاده می شود؟

قرص خوراکی پنتوپرازول برای کاهش میزان اسید معده بدن تجویز می شود. علاوه بر این، به درمان علائم دردناک ناشی از بیماری هایی مانند ریفلاکس معده (مری) کمک می کند. با بازگشت اسید به مری آب معده از معده به سمت بالا و به سمت مری برمی گردد، همچنین قرص خوراکی پنتوپرازول برای درمان بیماری های دیگری که باعث تولید اسید اضافی می شوند مانند سندرم زولینگر الیسون نیز استفاده می شود.

پنتوپرازول چگونه کار می کند؟

پنتوپرازول به گروهی از داروها به نام بازدارنده های پمپ پروتون در بدن تعلق دارد. این کار برای از بین بردن سلول های پمپاژ اسید در معده شماست. مقدار اسید معده را کاهش می دهد و به کم شدن علائم دردناک مربوط به بیماری هایی مانند بازگشت اسید به مری کمک می کند.

عوارض جانبی مصرف پنتوپرازول

قرص خوراکی پنتوپرازول باعث خواب آلودگی نمی شود. با این حال، می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

عوارض جانبی شایع تر مصرف پنتوپرازول

عوارض جانبی شایع تری که می تواند با مصرف پنتوپرازول رخ دهد شامل موارد زیر است:
سردرد
اسهال
دل درد
حالت تهوع یا استفراغ
تولید گاز
سرگیجه
درد مفصل

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی جدی مصرف پنتوپرازول

در صورت بروز عوارض جانبی جدی بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و اگر علائم بسیار جدی و تهدید کننده زندگی است بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

عوارض جانبی جدی و علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:
سطح پایین منیزیم استفاده از این دارو به مدت 3 ماه یا بیشتر می تواند باعث کاهش سطح منیزیم در خون شود. علائم آن شامل موارد زیر است:
تشنج
ضربان غیرطبیعی یا سریع قلب
لرز
عصبانیت
ضعف عضلانی
سرگیجه
اسپاسم دست و پا
گرفتگی یا درد عضلانی
اسپاسم جعبه صدا

کمبود ویتامین B12. مصرف بیش از 3 سال پنتوپرازول می تواند جذب ویتامین B12 را برای بدن مشکل کند. علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:
عصبی بودن
نوریت (التهاب عصب)
بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها
هماهنگی عضلانی ضعیف
تغییرات در قاعدگی
اسهال شدید. این عارضه ممکن است در اثر عفونت کلستریدیوم دیفیسیل در روده ایجاد شود که علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:
مدفوع آبکی
دل درد
تب که برطرف نمی شود
شکستگی استخوان
آسیب کلیه. علائم آن شامل موارد زیر است:
درد پهلو (درد در پهلو و پشت)
تغییرات در ادرار کردن
لوپوس اریتماتوز پوستی (CLE). علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:
بثورات روی پوست و بینی
بثورات برجسته، قرمز رنگ، پوسته پوسته شدن، مشاهده رنگ قرمز یا بنفش روی بدن
لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE). علائم آن شامل موارد زیر است:
تب
خستگی
کاهش وزن
لخته شدن خون
سوزش سردل
پولیپ غده بنیادی (این عارضه به طور معمول علائمی ایجاد نمی کند)

سلب مسئولیت: هدف این مقاله ارائه مناسب ترین و اطلاعات فعلی به شماست. با این حال، از آنجا که داروها روی هر فرد به طور متفاوت تاثیر می گذارند نمی توانیم تضمین کنیم این اطلاعات شامل همه عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو است، بنابراین این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست.

همیشه عوارض جانبی احتمالی را با پزشک خود که سابقه پزشکی شما را می داند در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:آیا نگه داشتن ادرار خطرناک است؟

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن پنتوپرازول با سایر داروها تداخل ایجاد می کند

قرص خوراکی پنتوپرازول می تواند با سایر داروها، گیاهان یا ویتامین هایی مصرفی شما می تواند تداخل داشته باشد به همین دلیل پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند.

اگر در مورد چگونگی ایجاد تداخل این دارو با موارد دیگر کنجکاو هستید با پزشک یا داروساز خود در این باره صحبت کنید.
برای جلوگیری از ایجاد تداخلات پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند، بنابراین حتما اطلاعات لازم را در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهان مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

برای اطلاع از چگونگی ایجاد تداخل این دارو با موارد مصرفی دیگر خود با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. نمونه هایی از داروهایی که باعث ایجاد تداخل با پنتوپرازول می شوند در ادامه ذکر شده است.

داروهای اچ آی وی

مصرف برخی از داروهای مربوط به اچ آی وی با پنتوپرازول توصیه نمی شود زیرا ممکن است میزان این داروها را به میزان قابل توجهی در بدن کاهش دهد. این عارضه می تواند توانایی آنها در کنترل عفونت اچ آی وی را کاهش دهد. این داروها عبارتند از:
آتازاناویر
نلفیناویر
پادبند یا ضد انعقاد
برخی از افرادی که وارفارین را به طور همزمان با پنتوپرازول مصرف می کنند زمان پروترومبین را در تست زمان پروترومبین (PT) را افزایش دهند که منجر به افزایش خطر خونریزی شدید می شود، بنابراین اگر این داروها را با هم مصرف کنید پزشک باید شما را از نظر افزایش زمان پروترومبین به طور مرتب چک کند.

داروهایی که تحت تاثیر pH معده قرار دارند

مصرف پنتوپرازول بر میزان اسید معده تاثیر می گذارد در نتیجه میزان جذب برخی از داروها را در بدن کاهش می دهد که نسبت به اثرات کاهش اسید معده حساس هستند. این عارضه می تواند باعث کاهش اثربخشی این داروها شود. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:
کتوکونازول
آمپی سیلین
آتازاناویر
کلرید آهن
ارلوتینیب
مایکوفنولات موفتیل
داروهای سرطان
مصرف متوترکسات با پنتوپرازول نیز ممکن است میزان متوترکسات را در بدن افزایش دهد. در صورت مصرف دوزهای بالای متوترکسات پزشک ممکن است در طول درمان با متوترکسات شما را از مصرف پنتوپرازول منع کند.
سلب مسئولیت: هدف این مقاله ارائه مناسب ترین و اطلاعات فعلی به شماست. با این حال، از آنجا که اثربخشی داروها روی هر فرد متفاوت است نمی توانیم تضمین کنیم این اطلاعات شامل همه فعل و انفعالات ممکن است، بنابراین اطلاعات مطرح شده جایگزین مشاوره پزشکی نیست.

همیشه با پزشک خود در مورد ایجاد تداخلات احتمالی با تمام داروهای تجویز شده، ویتامین ها، گیاهان و مکمل ها و داروهای بدون نسخه مصرفی خود صحبت کنید

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن هشدارهایی پیرامون مصرف پنتوپرازول

قرص خوراکی پنتوپرازول با چندین هشدار همراه است.

هشدار آلرژی

گرچه بروز واکنش آلرژیک نادر است، اما پنتوپرازول می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند. علائم آن شامل بثورات، تورم یا مشکلات تنفسی است.

حتی این احتمال وجود دارد که واکنش آلرژیک به نفریت بینابینی تبدیل شود، اختلال کلیوی که می تواند منجر به نارسایی کلیه شود و علائم آن شامل موارد زیر است:
حالت تهوع یا استفراغ
تب
جوش
حالت گیجی
مشاهده خون در ادرار
نفخ شکم
فشار خون بالا
در صورت تجربه هر یک از این علائم بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و اگر علائم شدید یا خطر مرگ را به همراه دارد بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

هشدارها پیرامون مصرف پنتوپرازول برای افراد دارای شرایط خاص

برای افراد مبتلا به پوکی استخوان: پنتوپرازول خطر ابتلا به پوکی استخوان را در فرد افزایش می دهد بیماری که باعث شکننده شدن استخوان ها می شود، بنابراین در صورت داشتن سابقه پوکی استخوان این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
برای افراد دارای سطح پایین منیزیم در خون (هیپومنیزمی): پنتوپرازول باعث کاهش میزان منیزیم در بدن می شود، بنابراین اگر سابقه هیپومنیزمی دارید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
برای افرادی که از نظر تومورهای عصبی و غدد درون ریز آزمایش می شوند: پنتوپرازول می تواند نتایج نادرستی در این آزمایش ها ایجاد کند به همین دلیل پزشک حداقل 14 روز قبل از انجام این آزمایش شما را از مصرف این دارو منع می کند، همچنین ممکن است در صورت لزوم از شما بخواهد آزمایش را تکرار کنید.

اخطارها پیر امون مصرف پنتوپرازول برای گروه های دیگر

برای زنان باردار: پنتوپرازول یک داروی گروه C بارداری است که دو معنی را به دنبال دارد:
مطالعات انجام شده روی این دارو روی حیوانات باردار خطراتی را برای جنین نشان داده است.
مطالعات کافی در مورد زنان باردار انجام نشده است که نشان دهد این دارو برای جنین خطری دارد.
اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود در مورد مصرف این دارو مشورت کنید.
برای زنان شیرده: پنتوپرازول از طریق شیر مادر به کودک شیرخواره منتقل شود. در مورد سایر گزینه های درمانی هنگام شیردهی با پزشک خود صحبت کنید.
برای کودکان: پنتوپرازول برخی اوقات برای درمان کوتاه مدت ازوفاژیت فرسایشی در کودکان 5 سال به بالا استفاده می شود. این وضعیت با بازگشت اسید به مری مرتبط است که باعث تحریک و آسیب به گلو از طریق اسید معده می شود، بنابراین پزشک اطفال برای کودک دوز مناسب را تجویز می کند.

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن نحوه مصرف پنتوپرازول

این اطلاعات مربوط به دوز مربوط به مصرف قرص خوراکی پنتوپرازول است. همه دوزها و فرم های این دارو ممکن است در اینجا وجود نداشته باشد. دوز، فرم و تعداد دفعات مصرفی به موارد زیر بستگی دارد:
سن
شرایط تحت درمان
شدت وضعیت
سایر شرایط پزشکی
چگونه به نخستین دوز واکنش نشان می دهد
فرم ها و نقاط قوت
عمومی: پنتوپرازول
فرم: قرص خوراکی
نقاط قوت: 20 میلی گرم و 40 میلی گرم
مارک: پروتونیکس
فرم: قرص خوراکی
میزان: 20 و 40 میلی گرم

دوز بیماری ریفلاکس معده (GERD)

دوز بزرگسالان (سنین 18 سال به بالا)
دوز معمول: 40 میلی گرم در روز یک بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف می شود.
مقدار مصرفی برای کودکان (سنین 5 تا 17 سال)
دوز معمول تجویزی برای کودکانی که 40 کیلوگرم به بالا وزن دارند: 40 میلی گرم یک بار در روز که تا 8 هفته مصرف می شود.
دوز معمول برای کودکانی که بین 15 تا 40 کیلوگرم وزن دارند: 20 میلی گرم یک بار در روز که تا 8 هفته مصرف می شود.

مقدار مصرف برای ترشح بیش از حد اسید مانند سندرم زولینگر الیسون

دوز بزرگسالان (سنین 18 سال به بالا)
دوز معمول: 40 میلی گرم 2 بار در روز همراه یا بدون غذا.
مقدار مصرف برای کودکان (سنین 0 تا 17 سال)
دوز ایمن و موثری برای کودکان در این محدوده سنی تعیین نشده است.
سلب مسئولیت: هدف این مقاله ارائه مناسب ترین و اطلاعات فعلی به شماست. با این حال، از آنجا که داروها به طور متفاوتی روی هر فرد تاثیر می گذارند نمی توانیم تضمین کنیم این فهرست شامل همه دوزهای ممکن است، بنابراین این اطلاعات مطرح شده جایگزین مشاوره پزشکی نیست. همیشه با پزشک یا داروساز در مورد دوزهای مناسب خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:می دانید هیپوگلیسمی چیست؟ / علائم و علت بروز آن را بشناسید

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن طبق دستور پنتوپرازول را مصرف کنید

قرص خوراکی پنتوپرازول برای استفاده کوتاه مدت یا طولانی مدت تجویز می شود. مدت زمان مصرفی آن به نوع و شدت شرایط بیمار بستگی دارد. اگر طبق دستورالعمل آن را مصرف نکنید خطرات جدی به همراه خواهد داشت.
در صورت عدم مصرف یا قطع آن: اگر دارو را به هیچ وجه مصرف نمی کنید یا مصرف آن را قزع کرده اید خطر کنترل توانایی علائم بازگشت اسید به مری GERD کاهش می یابد.
اگر پنتوپرازول طبق برنامه مصرف نشود: عدم مصرف روزانه پنتوپرازول، پرش از روز یا مصرف دوز در زمان های مختلف روز نیز ممکن است باعث کاهش کنترل ریفلاکس شود.
در صورت فراموشی یک دوز چه کاری باید انجام دهید: اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید دوز بعدی را طبق برنامه مصرف کنید و برای افزایش اثربخشی دارو دوز خود را 2 برابر نکنید.
نحوه تشخیص اثربخشی دارو: در صورت کاهش علائم بازگشت اسید به مری می توانید بگویید پنتوپرازول اثربخشی دارد این علائم عبارتند از:
سوزش سردل
حالت تهوع
مشکل در بلعیدن
پس زنی
احساس یک توده در گلو

ملاحظات مهم در مصرف پنتوپرازول

اگر پزشک برای شما قرص خوراکی پنتوپرازول تجویز می کند این ملاحظات را به خاطر بسپارید.
عمومی
این فرم از دارو را می توانید همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و برای بهترین اثربخشی هر روز در یک زمان مشخص آن را مصرف کنید.
این دارو را خرد یا له نکنید و از جویدن آن خودداری کنید.

نحوه نگهداری پنتوپرازول

این دارو را در دمای اتاق بین 68 درجه فارنهایت تا 77 درجه فارنهایت (20 درجه سانتیگراد تا 25 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.
می توانید آن را برای مدت کوتاهی در دمای پایین 59 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) و تا 86 درجه فارنهایت (30 درجه سانتیگراد) نیز نگهداری کنید.

دوباره شارژ کردن داروی پنتوپرازول

نسخه این دارو قابل شارژ است یعنی برای خرید مجدد آن نیازی به نسخه جدید نیست بلکه پزشک می تواند تعداد مورد نیاز هر دوره مصرف شما را در قالب یک نسخه بنویسد.

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن

قرص پنتوپرازول برای چیست؟ / دوز مناسب و عوارض مصرف بیش از حد آن نظارت بالینی درباره مصرف پنتوپرازول

پنتوپرازول می تواند سطح منیزیم را در افراد خاص کاهش دهد. اگر به مدت 3 ماه یا بیشتر با پنتوپرازول تحت درمان قرار دارید پزشک شما را برای کنترل سطح منیزیم خون مورد بررسی قرار می دهد.

سفر و داروی پنتوپرازول

هنگام مسافرت با داروهای خود:
همیشه داروهای خود را همراه داشته باشید و در صورت مسافرت با هواپیما هرگز پنتوپرازول را داخل چمدان نگذارید بلکه آن را در کیف دستی خود نگه دارید.
نگران دستگاه های ایکس ری فرودگاه نباشید. این دستگاه ها به داروی شما آسیب نمی رسانند.
ممکن است لازم باشد برای داروهای خود برچسب داروخانه یا حتی نسخه را به کارمندان فرودگاه نشان دهید، بنابراین همیشه ظرف اصلی دارو با نسخه را به همراه داشته باشید.
این دارو را در قسمت داشبورد ماشین نگذارید و آن را در اتومبیل رها نکنید به ویژه هنگام گرم یا سرد شدن هوا از انجام این کار خودداری کنید.

آیا گزینه های جایگزینی برای پنتوپرازول وجود دارد؟

گزینه های احتمالی قرص خوراکی عبارتند از:
لانزوپرازول
اس امپرازول
امپرازول
رابپرازول
دکس لانسوپرازول

با پزشک خود در مورد گزینه های دارویی دیگر که برای شما مفید است مشورت کنید.
سلب مسئولیت: اخبار پزشکی امروز تمام تلاش خود را کرده است تا تمام اطلاعات در واقع صحیح، جامع و به روز را در اختیار مردم قرار دهد.

با این حال، این مقاله نباید به عنوان جایگزینی برای دانش و تخصص فرد قرار گیرد. همیشه باید قبل از مصرف هر دارویی با پزشک یا سایر متخصصان حوزه بهداشت و درمان مشورت کنید.

اطلاعات دارویی موجود در این مقاله قابل تغییر است و به طور قطع همه موارد استفاده، دستورالعمل ها، احتیاط ها، هشدارها، تداخلات دارویی، واکنش های آلرژیک یا عوارض جانبی را پوشش نمی دهد.

عدم وجود هشدارها یا سایر اطلاعات برای داروی مشخص، بی خطر، موثر یا مناسب برای همه بیماران یا همه موارد خاص استفاده از دارو یا ترکیب دارو نیست.

مترجم: الهه زارعی