جزئیات کارت اعتباری 7 میلیونی/ کاهش قیمت طلا و نفت در بازار جهانی/ شرایط درهم برای نزول دلار/ یورو دیجیتالی در راه است؟


جزئیات کارت اعتباری 7 میلیونی/ کاهش قیمت طلا و نفت در بازار جهانی/ شرایط درهم برای نزول دلار/ یورو دیجیتالی در راه است؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، اغلب سهام آسیایی رشد کردند، افت خفیف دلار در بازار جهانی، کووید19 نابرابری ثروت و میلیون‌ها ثروتمند جدید ایجاد کرده است و پیشتاز بازار ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، اغلب سهام آسیایی رشد کردند، افت خفیف دلار در بازار جهانی، کووید۱۹ نابرابری ثروت و میلیون‌ها ثروتمند جدید ایجاد کرده است و پیشتاز بازار ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته

در پایان معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۶ هزار و ۱۰۱ واحدی معادل ۲.۲۰ درصد به یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۲۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۱۸۷ واحدی به ۱۷ هزار و ۶۱۶ واحد رسید.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۹۷ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۴ درصد معادل ۱۸۱ هزار و ۳۳۴ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۸۵۸ تومان رسیده است.

جزئیات کارت اعتباری 7 میلیونی/ کاهش قیمت طلا و نفت در بازار جهانی/ شرایط درهم برای نزول دلار/ یورو دیجیتالی در راه است؟

اغلب سهام آسیایی رشد کردند

اغلب سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، پنج‌شنبه، به دنبال افت دیشب شاخص اس‌اندپی آمریکا رشد کردند. در معاملات دیشب وال‌استریت سهام آمریکا پس از دددوپپ روز رشد متوالی با افت مواجه شدند، با این حال شاخص‌های سهام نزدیک به رکوردهای تاریخی خود باقی ماندند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۱۲ درصد رشد کرد در حالی که نیکی ژاپن ۰.۱۵ درصد بالا آمد. کامپوزیت شانگهای چین ۰.۰۵ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۴۶ درصد به ارزش خود افزود. ای‌اس‌اکس استرالیا باز هم بر خلاف بازارهای منطقه افت کرد اما کوسپی کره‌جنوبی با رشد ۰.۳۶ درصدی روبرو شد.

افت خفیف دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها کم تغییر بود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۷۶۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۹ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

یورو دیجیتالی در راه است؟

با افزایش روزافزون محبوبیت ارزهای دیجیتالی در بین معامله گران و مردم عادی، بسیاری از بانک های مرکزی به فکر مدیریت اوضاع و عرضه ارزهای دیجیتالی رسمی افتاده اند تا از وقوع نوسانات شدید در بازارهای مالی جلوگیری کنند. پس از چندین موضع گیری تند مقامات بانک مرکزی اروپا در خصوص ارزهای دیجیتالی فعلی از جمله بیتکوین، حالا یکی از مدیران ارشد این نهاد با حمایت از ایده کلی ارزهای دیجیتالی از برنامه ریزی برای عرضه ارز دیجیتالی یورو خبر داده است.

فابیو پانه تا- عضو هیات مدیره بانک مرکزی اروپا- رونمایی از یورو دیجیتال را به نفع دولت ها و مصرف کنندگان دانسته و افزوده است این ارز قادر خواهد بود تا بهتر از هر ارز دیجیتالی دیگری از منافع شهروندان محافظت کند. او با طعنه به بیتکوین گفته است که یورو دیجیتال دارای پشتوانه واقعی خواهد بود و ارزش آن نیز تقریبا ثابت باقی می ماند. این مدیر بانکی ایتالیایی، ورود بانک های مرکزی به عرصه ارزهای دیجیتالی را به منظور مدیریت شرایط و حفاظت از حریم شخصی کاربران ضروری دانست و افزود: این که سرمایه مردم در اختیار شرکت های خصوصی یا اشخاص دیگر بیافتد یک مساله خطرناک است که ریسک های قابل توجهی را در پی دارد.

برخلاف ارزهای دیجیتالی فعلی که امکان ناشاس باقی ماندن معامله گران را می دهند، یورو دیجیتالی به مقامات امنیتی و بانکی اجازه رصد تراکنش ها را می دهد و به گفته پانه تا، تنها تراکنش هایی که مبلغ آن ها تا ۷۰ یا ۱۰۰ یورو باشد نیاز به شناسایی معامله گران را نخواهند داشت. هدف اصلی از شناسایی معامله گران هم مقابله با فعالیت های مجرمانه و پولشویی عنوان شده است. پیش از این پانه تا با انتقاد از مصرف بالای انرژی در جهان برای استخراج ارزهای دیجیتالی گفته بود که رمزارزها به یک تهدید واقعی برای تحقق اهداف توسعه پایدار تبدیل شده اند.

این اقتصاددان ایتالیایی با بیان اینکه انرژی مصرف شده برای استخراج رمزارزها میزان قابل توجهی است، افزود: تمام تلاش اتحادیه اروپا این بوده که تولید کربن دی اکسید را کاهش دهد اما شاهدیم با وجود همه گیری کرونا، شاهد کاهش چشمگیر تولید کربن دی اکسید نبوده ایم که یکی از دلایل اصلی آن همین استخراج ارزهای دیجیتالی است.

قیمت جهانی طلا افت کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، پنج‌شنبه، با تقویت مجدد دلار پس از اظهارات رئیس فدرال‌رزرو، افت کرد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۱۵ به وقت تهران، ۰.۱۷ درصد افت کرد و به ۱٫۷۷۵.۷۶ دلار بازگشت. شاخص دلار در مقابل ارزهای مهم جهان باز هم به رکورد ۲ ماهه ۹۲.۴۰۸ واحد نزدیک شده و تا این لحظه به ۹۱.۸۳ واحد رسیده است. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۴۱ درصد افت کرد و به ۱٫۷۷۶.۱۰ دلار رسید. سیگنال‌های مبهم از سوی بانک مرکزی آمریکا باعث شده است قیمت طلا و دلار در روزهای اخیر با نوساناتی روبرو شود.

قیمت نفت خام به بالاترین سطح ۲ ساله اخیر رسید

قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنجشنبه، تحت تأثیر کاهش ذخایر انبارهای نفت آمریکا تقویت شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، پس از رشد ۰.۵ درصدی دیشب، امروز هم تا ساعت ۷:۲۸ به وقت تهران، در این قیمت باقی ماند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه در همان قیمت بسته شده دیشب، یعنی ۷۳.۰۸ دلار معامله شد. بلافاصله پس از انتشار گزارش میزان ذخایر انبارهای نفت آمریکا، که نشان می‌داد ذخایر نفت این کشور ۷.۶ میلیون بشکه افت کرده است، قیمت شاخص برنت تا ۷۶.۰۲ دلار و قیمت نفت آمریکا تا ۷۴.۲۵ دلار هم بالا رفته بود. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که هفته گذشته میزان تقاضای بنزین این کشور هم بالا رفته است.

کووید۱۹ نابرابری ثروت و میلیون‌ها ثروتمند جدید ایجاد کرده است

مؤسسه تحقیقاتی بانک کردیت سوئیس در گزارشی اعلام کرد پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ باعث رشد عظیم نابرابری ثروت در جهان شده است. در این گزارش آمده است: در سال ۲۰۲۰ با اضافه شدن ۵.۲ میلیون نفر به میلیونرهای جهان (افراد دارای ثروت بیش از ۱ میلیون دلار) تعداد کل این افراد به ۵۶.۱ میلیون نفر رسیده است. در گزارش ثروت جهانی کردیت سوئیس آمده است: عواقب پاندمی کووید ۱۹ باعث شده است تا نابرابری ثروت به شکلی فزاینده در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد. گزارشات حاکی از این است که ثروتمندان سرمایه‌های خود را در سهام در حال رشد سرمایه‌گذاری کرده بودند. ۵۶.۱ میلیون نفر میلیونرهای جهان ۴۵.۸ درصد از کل ثروت جهان را در اختیار دارند. ۱.۷ میلیون نفر از این افراد ساکن آمریکا هستند. سال ۲۰۲۰ اولین سالی بود که در آن بیش از ۱ درصد بزرگسالان جهان میلیونر هستند. در این گزارش عامل اصلی رشد شکاف ثروت افراد، ماهیت کمک‌های دولتی در واکنش به پاندمی کرونا عنوان شده است که مهم‌ترین آن نرخ بهره بسیار پایین است.

سقوط سهم اوپک از واردات نفت هند

هند که سومین اقتصاد بزرگ آسیاست، در ماه مه حدود ۴.۲ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که پایینتر از ماه پیش بود اما ۳۱.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. سهم خاورمیانه از واردات نفت هند در ماه مه به ۵۲.۷ درصد کاهش یافت که پایینترین میزان از آوریل سال ۲۰۱۹ بود و در مقایسه با ۶۷.۹ درصد در آوریل کمتر بود. واردات از عربستان سعودی که دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند بعد از عراق بود، حدود یک چهارم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. واردات از امارات متحده عربی هم به میزان ۳۹ درصد کاهش یافت و این کشور در میان صادرکنندگان بزرگ نفت به هند، از جایگاه سوم به هفتم نزول کرد. خرید کمتر نفت از خاورمیانه، سهم اوپک از واردات نفت هند را به رکورد پایینی رساند. در عوض پالایشگاه‌های هندی به واردات از آمریکای لاتین، ایالات متحده و مدیترانه به عنوان جایگزینی برای نفت خاورمیانه پرداختند. احسان الحق، تحلیلگر بخش تحقیقات و پیش بینی های رفینیتیو گفت: هندی‌ها در مارس با این انتظار که تقاضای داخلی برای بنزین در ماه‌های آینده بهبود پیدا می کند، حجم بالاتری نفت آمریکا را که بازدهی بنزین خوبی دارد خریداری کرده بودند.

شرایط درهم برای نزول دلار

دنیای‌اقتصاد: در پنجمین روز هفته، دلار از مسیر افزایشی خارج شد. روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی ۱۱۰تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۲۴هزار و ۱۲۰تومان قرار گرفت. این افت در شرایطی صورت گرفت که بازار ارز از روز یکشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفته و طی سه روز، ۴۳۰تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، دلیل اصلی تغییر مسیر دلار، صحبت‌های روحانی درباره برجام بود. رئیس‌جمهور دیروز عنوان کرد که «اگر به عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد اتمی کشور، اختیار داده شود، همین امروز می‌تواند توافق احیای برجام برای رفع تحریم را نهایی کند». به گفته فعالان، یکی دیگر از عواملی که بر افت دیروز دلار اثر داشت، افت نرخ حواله درهم بود. دیروز بعدازظهر قیمت درهم ۶هزار و ۶۳۰تومان بود که افت ۱۰تومانی را نسبت به روز سه‌شنبه نشان می‌داد. برخی فعالان عنوان می‌کردند، در‌صورتی‌که درهم طی روزهای آتی نزول بیشتری را تجربه نکند، قیمت دلار به جاده افزایشی بازخواهد گشت. به‌نظر می‌رسد نزولی‌شدن انتظارات در بازار دلار در شرایطی رخ خواهد که بهای حواله درهم به زیر محدوده ۶هزار و ۵۰۰تومانی نفوذ کند.

دوج کوین، پیشتاز بازار ارزهای دیجیتالی

پس از هفت ریزش متوالی، سرانجام ترمز ریزش قیمت ها از روز چهارشنبه کشیده شد و قیمت ها رفته رفته از کف دو ماهه خود فاصله گرفتند. در این بین، ارز محبوب دوج کوین به لطف اعلام خبر حمایت دارندگان بزرگ این ارز از آن و افزایش تقاضای خرید در بین معامله گران خرد بیشترین رشد قیمتی را به نسبت سایر ارزها به ثبت رساند. بسیاری از نهنگ های دوج اعلام کرده اند با وجود ریزش شدید اخیر این رمزارز قصد فروش دارایی خود را ندارند.

جدال بین خریداران و فروشندگان بیتکوین در سطح ۳۰ هزار دلاری به شدت بالا گرفته است، چرا که کانال ۳۰ هزار دلاری مرز روانی بسیار مهمی محسوب می شود و شکسته شدن آن بیتکوین را به سمت ۲۰ هزار دلار سوق خواهد داد. یک ماه اخیر به عنوان بدترین دوره ارزهای دیجیتالی در پنج سال اخیر عمل کرد اما برخی از معامله گران امیدوارند در روزهای باقی مانده از ماه ژوئن این روند تغییر پیدا کند. در ادامه اتخاذ رویکرد سخت مقابل ارزهای دیجیتالی این بار بانک مرکزی روسیه نسبت به آن ها جبهه گرفته است. الویرا نابیولینا- رییس بانک مرکزی روسیه- با اشاره به نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتالی در ماه های اخیر گفته است که این ارزها خطرناک ترین جا برای سرمایه گذاری هستند و توصیه بانک مرکزی به مردم این است که اصلا در این بازار سرمایه گذاری نکنند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۳۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۳۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

بی‌ام‌دبلیو جدید در راه است

شرکت بی‌ام‌دبلیو در حال گسترش خط تولید محصولات برقی خود با مدل‌های ix و X۸ است. نمونه دوم اخیرا مورد آزمایش قرار گرفته است و تصاویر جاسوسی از آن به ثبت رسیده‌اند. انتظار می‌رود این خودرو با تنظیمات صندلی‌های چهار و پنج نفره ارائه شود. عکاسان جاسوسی نتوانسته‌اند تصویر خوبی از داخل خودرو داشته باشند، اما این کراس اوور می‌تواند صفحه نمایش منحنی جدید این شرکت را که شامل یک سرعت‌سنج دیجیتال ۳/ ۱۲ اینچی و یک سیستم اطلاعات و سرگرمی ۹/ ۱۴ اینچی با سیستم عامل ۸ است، دریافت کند. پیشرانه هنوز تایید نشده، اما شایعات حاکی از وجود حداقل سه گزینه مختلف از جمله دو نوع پلاگین هیبریدی در X۸ است. یکی از آنها می‌تواند دارای موتور توربوشارژ ۰/ ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی و یک موتور الکتریکی و یک بسته باتری لیتیوم یونی تقریبا ۲۴ کیلووات ساعت باشد. البته داغ‌ترین شایعه در مورد این خودرو، استفاده از پیشرانه هیبریدی پلاگین با موتور V۸ توربو است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خودروی موردنظر می‌تواند حدود ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. در این صورت، خودرو موردنظر با آئودی Q۸ رقابت خواهد کرد.

جزئیات کارت اعتباری ۷ میلیونی

مدیراداره اعتبارات بانک مرکزی ضمن بیان اینکه اکنون بانک ملی به طور مقدماتی صدور کارت هفت میلیونی رفاهی را آغاز کرده است، گفت: البته حداکثر تا دو هفته آینده سایر بانک‌های عامل نیز این امکان را خواهند داشت که کارت‌های رفاهی را در اختیار متقاضیان قرار دهند و امید است در آینده نزدیک دیگر بانک‌ها نیز برای این طرح معرفی شوند. شهرزاد دانشمندی ضمن اشاره به ابلاغ «شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید»، تصریح کرد: حسب مصوبات اقتصادی دولت مقرر شده است برای هم وطنان، کارت رفاهی صادر شود و در نهایت منابع حاصل از آن صرف تأمین مالی زنجیره تولید شود. این مقام مسئول بانک مرکزی درخصوص سازوکار کارت رفاهی گفت: سازوکار این کارت به گونه‌ای است که یارانه بگیران معیشتی و عادی یا دارندگان «سهام عدالت» که تاکنون سهام خود را نفروخته باشند و یا افراد عادی از طریق سایر وثایق به تشخیص بانک عامل می‌توانند نسبت به دریافت این کارت اقدام کنند. لذا متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل، درخواست خود برای دریافت کارت رفاهی را ارائه دهند.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی درخصوص سقف اعتباری و شرایط بازپرداخت این کارت‌های اعتباری عنوان کرد: این کارت رفاهی با سقف حداکثر هفت میلیون تومان و با بازپرداخت حداکثر ۱۸ ماهه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و متقاضیان می‌توانند از طریق پایانه‌های فروشی که بانک‌های عامل آنها را تعیین می‌کنند، نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود مبادرت کنند. اعتبار کارت رفاهی برای خرید کالا و خدمات در فروشگاه‌ها و پذیرنده کارت طرف قرارداد اعلامی توسط بانکهای عامل و طرف قرارداد در سامانه رفاهی ایرانیان امکان‌پذیر است و تراکنش‌های دیگر نظیر برداشت وجه و انتقال وجه از کارت مزبور مجاز نیست.

دانشمندی در ادامه درباره پذیرندگان کارت رفاهی گفت: از طرف دیگر صاحبان پایانه‌های فروش که اکثراً فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند، می‌توانند ضمن عقد قرارداد با بانک‌های عامل از اسناد تجاری مانند «اوراق گام» یا «اوراق اعتبارات اسنادی» به منظور تأمین زنجیره تولید خود استفاده کنند. به این واسطه، اوراق مزبور می‌تواند در زنجیره تولید به گردش افتد و در نهایت توسط بانک عامل متناسب با اقساطی که از مردم اخذ می‌شود، نقد گردد. وی درباره بانک‌های عامل این طرح عنوان کرد: در حال حاضر پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» بانک‌های عامل این طرح محسوب می‌شوند و اکنون بانک ملی به طور مقدماتی طرح یاد شده را آغاز کرده است. البته حداکثر تا دو هفته آینده سایر بانک‌های عامل نیز این امکان را خواهند داشت که کارت‌های رفاهی را در اختیار متقاضیان قرار دهند و امید است در آینده نزدیک دیگر بانک‌ها نیز برای این طرح معرفی شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند