تدوین برنامه‌های ارتقای بهره‌وری توسط 80 درصد دستگاه‌های اجرایی


تدوین برنامه‌های ارتقای بهره‌وری توسط 80 درصد دستگاه‌های اجرایی

تهران- ایرنا- معاون راهبری بهره‌وری سازمان ملی بهره‌وری گفت: 80 درصد دستگاه‌های اجرایی (22 دستگاه) وارد شناسایی مسائل بهره‌وری شده و تا مرحله تدوین برنامه‌های استقرار چرخه‌ بهره‌وری پیشرفت داشته‌اند.

«بهروز محمدی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص استقرار چرخه بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی، گفت: استقرار شبکه چرخه بهره‌وری تکلیف قانونی است که در ماده ۵ برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده و دستگاه‌های اجرایی موظف شده اند، استقرار چرخه بهره‌وری را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی برای این منظور باید برنامه‌های ارتقای بهره‌وری تحت عنوان برنامه‌های عملیاتی را تنظیم کنند و به تایید سازمان ملی بهره‌وری برسانند.

معاون راهبری سازمان بهره‌وری گفت: با توجه به پیچیدگی مفهومی بهره‌وری و تفاوتی که در ماموریت‌ها و تکالیف دستگاه اجرایی وجود داشت، لازم بود که چارچوبی برای تبیین مفهوم چرخه بهره‌وری برای دستگاه‌ها تبیین شود که این برنامه‌ها سال ۹۷ ابلاغ شد.

وی ادامه داد: با توجه به مفاهیم علمی و مبنایی چرخه بهره‌وری، برنامه مورد نظر در ۱۰ گام تعریف شد و دستگاه‌ها موظف شدند این مراحل را طی کنند.

محمدی با بیان اینکه استقرار چرخه بهره‌وری نقطه پایانی ندارد، گفت: نمی‌توانیم بگوییم هر کدام از دستگاه‌ها که موفق شدند این گام‌ها را طی کنند در استقرار چرخه موفق بودند بلکه باید فعالیت آنها ادامه داشته باشد چرا که مفهوم بهره‌وری مفهوم مستمر و پیوسته‌ای است.

وی اظهارداشت: سال ۹۹ به کمک ابزار نظارتی و قانونی که در بودجه وجود داشت، اقدامات دستگاه‌های مختلف را متناسب با پیشرفتی که داشتند بررسی کردیم و امسال نیز این روند نیز ادامه داشت.

معاون راهبری سازمان بهره‌وری گفت: تاکنون عمده دستگاه‌های اجرایی که متولی بخش‌های اقتصادی هستند به این موضوع ورود کردند اما اینکه انتظار داشته باشیم با اجرای چرخه بهره‌وری در دستگاه‌ها، رشد اقتصای کشور محقق شود، امکان‌پذیر نیست و نتیجه این فرآیند در بازه زمانی میان مدت و بلندمدت خود را نشان می‌دهد.

وی درخصوص پایش عملکرد دستگاه‌ها در استقرار چرخه بهره‌وری گفت: از ۳۴ دستگاه ملی ۳۲ دستگاه اجرایی (۹۴ درصد ) توانستند گام نخست که تشکیل کارگروه کارشناسی است را طی کنند و ۲۲ دستگاه وارد فاز گام پنجم با رویکرد شناسایی مسائل شوند.

محمودی تاکید کرد: نگاه ما در بحث استقرار بهره‌وری شناسایی مسائل بهره‌وری است و دستگاه‌ها باید با توجه به این موضوع و امکاناتی که در اختیار دارند گزینه‌های بهبود را ارائه و اجرا کنند.

وی با بیان اینکه سازمان صدا و سیما و وزارت اطلاعات تاکنون در بحث استقرار بهره‌وری ورود نکردند، گفت: وزارت اطلاعات با توجه به ملاحظاتی که دارد از ابتدا اعلام کرد که ممکن است نتوانند گزارش عملکرد ارائه کند.

معاون راهبری سازمان بهره‌وری ادامه داد: با توجه به اینکه بهره‌وری نیاز به فرهنگ سازی دارد، انتظار داریم سازمان صدا و سیما نیز به این موضوع ورود کند و اگر این امر محقق شود، نتایج ملموس‌تری حاصل خواهد شد.

وی تاکید کرد: عملکرد بهتر دستگاه‌ها در استقرار چرخه بهره‌وری به منزله بهره‌ورتر بودن آنها نیست و در ارزیابی بهره‌وری شاخص‌های نیروی کار، سرمایه و بهره‌وری کل است که در دستگاه‌ها ارزیابی می‌شود.

محمودی گفت: دستگاه‌های متولی بخش اقتصاد در بخش‌های نفت، کشاورزی، معدن، صنعت، ارتباطات، حمل و نقل، آب و گاز، ساختمان و سایر خدمات به هشت زیربخش تقسیم شده و برنامه ارتقای بهره‌وری خود را نهایی کردند که این برنامه‌ها به هیات دولت ارسال شد تا در هیات دولت به تصویب برسد.

وی اضافه کرد: سازمان انرژی اتمی، وزارت صمت، میراث فرهنگی، نفت، تعاون، نیرو و ارتباطات عملکرد مشابهی داشتند و برنامه‌های عملیاتی ارتقای خود را آماده کردند و مرحله استقرار را به پایان رساندند و امسال به دنبال این هستیم که برنامه‌های پیشنهادی آنها را پایش کنیم.

معاون راهبری سازمان بهره‌وری گفت: مقایسه کشورهای متوسط آسیایی نشان می‌دهد که به لحاظ بهره‌وری و رشد اقتصادی فاصله زیادی داریم و باید قدم‌ها را سریعتر برداریم و در این میان از مولفه‌های موثر درک مدیران ارشد دستگاه‌ها از موضوع بهره‌وری است که باید مفهوم بهره‌وری را تبیین و دستورات لازم برای استقرار آن صادر کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد