سوپراسپرت‌های عصر الکتریسیته، مک‌لارن آرتورا یا فراری 296 GTB؟


سوپراسپرت‌های عصر الکتریسیته، مک‌لارن آرتورا یا فراری 296 GTB؟

تا چند سال پیش، سوپراسپرت‌ها با پیشرانه‌های حجیم V8 و V12 شناخته می‌شدند اما با سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین آلایندگی، خودروسازان مجبور به کوچک کردن پیشرانه‌های خود شدند. در قدم اول، پیشرانه‌های تنفس طبیعی کنار رفتند و نمونه‌های کم‌حجم‌تر توربوشارژ جای آن‌ها را گرفتند و حالا نیز وارد عصر سوپرکارهای شش سیلندر شده‌ایم که رفته‌رفته جایگزین … The post...

تا چند سال پیش، سوپراسپرت‌ها با پیشرانه‌های حجیم V8 و V12 شناخته می‌شدند اما با سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین آلایندگی، خودروسازان مجبور به کوچک کردن پیشرانه‌های خود شدند. در قدم اول، پیشرانه‌های تنفس طبیعی کنار رفتند و نمونه‌های کم‌حجم‌تر توربوشارژ جای آن‌ها را گرفتند و حالا نیز وارد عصر سوپرکارهای شش سیلندر شده‌ایم که رفته‌رفته جایگزین هشت سیلندرها خواهند شد. هرچند پیش‌ازاین، سوپراسپرت‌های شش سیلندری مثل فورد GT و نیسان GT-R به بازار عرضه شده بودند اما مک‌لارن و فراری به‌تازگی دوران سوپرکارهای شش سیلندر هیبریدی را آغاز کرده‌اند (البته آغازگر اصلی این راه را می‌توان هوندا با NSX دانست).

سوپراسپرت‌های عصر الکتریسیته، مک‌لارن آرتورا یا فراری 296 GTB؟

این سوپراسپرت‌های جدید یعنی مک‌لارن آرتورا و فراری ۲۹۶ GTB هرچند از موتورهای شش سیلندر استفاده می‌کنند اما به لطف سیستم هیبریدی، از همتایان هشت سیلندر خود قوی‌تر هستند که این می‌تواند نقطهٔ عطفی در صنعت ساخت سوپرکارها باشد؛ اما این دو سوپراسپرت شش سیلندر هیبریدی در مقایسه باهم چگونه خواهند بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال در این مطلب آن‌ها را باهم مقایسه کرده‌ایم. البته پیش از مقایسه، باید به جایگاه این دو خودرو در سبد محصولات سازندگانشان توجه داشت زیرا آرتورا در جایگاهی پایین‌تر از ۷۲۰S قرار می‌گیرد و جایگزین سری اسپرت یا پایهٔ مک‌لارن محسوب می‌شود اما ۲۹۶ GTB بالاتر از F8 تریبوتو قرار گرفته و پس از SF90 استراداله، قوی‌ترین محصول موتور وسط فراری به‌حساب می‌آید.

سوپراسپرت‌های عصر الکتریسیته، مک‌لارن آرتورا یا فراری 296 GTB؟

قوای محرکه

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، مهم‌ترین ویژگی آرتورا و ۲۹۶ GTB قوای محرکهٔ آن‌ها است. هستهٔ اصلی این قوای محرکه در هردو خودرو، پیشرانه‌های ۳ لیتری V6 توئین توربو است که کاملاً جدید هستند و هردو زاویه‌ای ۱۲۰ درجه‌ای دارند. همچنین در هردو موتور، توربوشارژرها در داخل قسمت V نصب شده‌اند که این کار موجب کاهش تأخیر توربو و اندازهٔ جمع‌وجورتر پیشرانه می‌شود. از لحاظ قدرت اما این موتورها شباهتی باهم ندارند زیرا پیشرانهٔ فراری با تولید ۶۶۳ اسب بخار قدرت، بسیار قوی‌تر از موتور ۵۸۵ اسب بخاری مک‌لارن است. به گفتهٔ فراری، این موتور با تولید ۲۲۱ اسب بخار قدرت به ازای هر لیتر از حجم خود، بیشترین نسبت قدرت به حجم را در بین همه خودروهای تولیدی بازار دارد.

سوپراسپرت‌های عصر الکتریسیته، مک‌لارن آرتورا یا فراری 296 GTB؟

در کنار این پیشرانه‌های بنزینی اما در هردو سوپراسپرت یک موتور الکتریکی هم وجود دارد. در آرتورا، این موتور در محفظهٔ گیربکس نصب شده که از نوع هشت سرعتهٔ دوکلاچه بدون دنده‌عقب است (خودرو با استفاده از موتور الکتریکی به عقب حرکت می‌کند). فراری اما موتور الکتریکی را بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه نصب کرده است. در اینجا هم از لحاظ قدرت برتری با فراری است زیرا موتور الکتریکی ۲۹۶ GTB قدرتی برابر با ۱۶۷ اسب بخار تولید می‌کند درحالی‌که موتور الکتریکی آرتورا تنها ۹۵ اسب بخار قدرت دارد. به همین دلیل، مجموع قدرت قوای محرکهٔ فراری به ۸۳۰ اسب بخار قدرت رسیده که به میزان قابل‌توجهی از ۶۸۰ اسب بخار آرتورا بیشتر است اما در عوض، مک‌لارن با ۸۱۰ نیوتن متر گشتاور، بر رقیب ایتالیایی با ۷۴۰ نیوتن متر برتری دارد.

سوپراسپرت‌های عصر الکتریسیته، مک‌لارن آرتورا یا فراری 296 GTB؟

در هردو خودرو، کل نیروی پیشرانه فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و هردو از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار هستند. مک‌لارن برای آرتورا یک پکیج باطری ۷.۴ کیلووات ساعتی را در نظر گرفته که امکان پیمودن تا ۳۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. پکیج باطری ۲۹۶ GTB هم دقیقاً مثل مک‌لارن ۷.۴ کیلووات ساعتی است اما برد تمام الکتریکی آن ۵ کیلومتر از رقیب بریتانیایی کمتر است.

پرفورمنس

علیرغم اختلاف قدرت، آرتورا و ۲۹۶ GTB پرفورمنس نزدیک به همی دارند زیرا فراری ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که مک‌لارن با وجود قدرت کمتر، تنها یک‌دهم ثانیه زمان بیشتری برای انجام این کار نیاز دارد. در ادامه اما اختلاف بیشتر می‌شود زیرا فراری ظرف ۷.۳ ثانیه به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که مک‌لارن این کار را یک ثانیه دیرتر یعنی در ۸.۳ ثانیه انجام می‌دهد. حداکثر سرعت دو خودرو اما کاملاً باهم برابر بوده و به ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. هردو شرکت فراری و مک‌لارن همچنین نهایت تلاش خود را کرده‌اند تا اضافه‌وزن ناشی از سیستم هیبریدی را جبران کرده و وزن سوپراسپرت خود را پایین نگه دارند اما به نظر می‌رسد در این زمینه مک‌لارن موفق‌تر بوده زیرا آرتورا با وزن خشک ۱۳۹۵ کیلوگرم، ۷۵ کیلوگرم از ۲۹۶ GTB سبک‌تر است.

قیمت

قیمت مک‌لارن آرتورا در بازار ایالات‌متحده از ۲۲۵ هزار دلار آغاز می‌شود درحالی‌که فراری هنوز قیمت ۲۹۶ GTB را برای این کشور اعلام نکرده اما قیمت پایۀ آن در اروپا ۲۶۹ هزار یورو خواهد بود؛ بنابراین، برای مقایسه فعلاً باید سراغ تبدیل قیمت برویم که در این صورت قیمت فراری حدود ۳۲۰ هزار دلار می‌شود. هرچند مطمئناً این رقم برای بازار آمریکا نمی‌تواند دقیق باشد اما نشان می‌دهد که قطعاً ۲۹۶ GTB به میزان قابل‌توجهی از آرتورا گران‌تر خواهد بود.

مشخصات فنی

مک‌لارن آرتورا فراری ۲۹۶ GTB
پیشرانهٔ بنزینی ۳ لیتری V6 توئین توربو ۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت موتور بنزینی ۵۸۵ اسب بخار ۶۶۳ اسب بخار
قدرت موتور الکتریکی ۹۵ اسب بخار ۱۶۷ اسب بخار
مجموع قدرت ۶۸۰ اسب بخار ۸۳۰ اسب بخار
مجموع گشتاور ۸۱۰ نیوتن متر ۷۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا صد ۳.۰ ثانیه ۲.۹ ثانیه
شتاب صفر تا دویست ۸.۳ ثانیه ۷.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت
باطری ۷.۴ کیلووات ساعت ۷.۴ کیلووات ساعت
برد الکتریکی ۳۰ کیلومتر ۲۵ کیلومتر
وزن خشک ۱۳۹۵ کیلوگرم ۱۴۷۰ کیلوگرم
قیمت ۲۲۵ هزار دلار ۳۲۰ هزار دلار
کدام سوپراسپرت هیبریدی را بیشتر می‌پسندید؟
فراری ۲۹۶ GTB مک‌لارن آرتورا

نمایش نتایج

سوپراسپرت‌های عصر الکتریسیته، مک‌لارن آرتورا یا فراری 296 GTB؟ Loading ...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر