رژه نظامی بزرگ نیرو‌های بسیج مردمی عراق


رژه نظامی بزرگ نیرو‌های بسیج مردمی عراق

مکان این رژه، پایگاه فرماندهی بسیج مردمی در استان دیاله عراق، محل سابق اردوگاه اشرف منافقین است.

به گزارش جلال الخالدی خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از بغداد؛ به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس بسیج مردمی عراق، نیرو‌های حشد الشعبی برای نخستین بار رژه نظامی برگزار کردند. مکان این رژه پایگاه فرماندهی بسیج مردمی در استان دیاله، محل سابق اردوگاه اشرف منافقین بود.

با صدای: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق

مصطفی الکاظمی نخست وزیر، جمعه عناد وزیر دفاع، عثمان الغانمی وزیر کشور، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی، عبدالامیر یارالله رئیس ستاد مشترک ارتش عراق و تعدادی دیگر از فرماندهان عالی وزارت دفاع در این مراسم شرکت کردند. این رژه به قدری برای عراقی‌ها مهم بود که اکثر شبکه‌های ماهواره‌ای عراق آن را به طور زنده پخش کردند.

مراسم بزرگداشت هفتمین سالگرد تشکیل حشد الشعبی امسال در حالی برگزار می‌شود که از ماه‌ها قبل تلاش‌های گسترده‌ای برای هدف گیری این نیرو به اشکال مختلفی چه از سوی طرف‌های خارجی در عراق مانند آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و چه از طرف برخی طرف‌ها و جریان‌های داخلی وابسته صورت گرفته است.
مصطفی الکاظمی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق در سخنرانی که در مراسم رژه نیرو‌های حشد الشعبی ایراد کرد، نیرو‌های حشد الشعبی را یک نیروی مردمی و فرزند عراق و دولت توصیف و تأکید کرد که این نیرو‌های حشد الشعبی بودند که «داعش» را شکست دادند.
گفتنی است؛ برگزاری این رژه بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های مخالف و به همین ترتیب بی طرف داشت. از جمله نکاتی که این رسانه‌ها تلاش کردند، در این رژه به آن بپردازند، قدرت نمایی این نیرو بود، به گونه‌ای که سعی شده حشد الشعبی بسیار قدرتمندتر و متشکل‌تر از ارتش و نیرو‌های مسلح عراق به تصویر کشیده شود، توطئه‌ای که بیش از یک سال است، دشمنان ملت عراق برای تضعیف و سپس انحلال این نیرو، آن را کلید زده اند، در حالی که فرماندهان ارشد حشد الشعبی همواره و به مناسبت‌های مختلف و با هدف از بین بردن شک و شبهه‌ها تأکید کرده اند، این نیرو تابع دستورات و اوامر فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق و ستاد مشترک ارتش و نیرو‌های مسلح این کشور است.
حشد الشعبی را می‌توان به‌عنوان نوظهورترین نیروی نظامی، مردمی و عقیدتی در عراق و حتی منطقه دانست که در چارچوب مقاومت، هم‌ردیف حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و حماس فلسطین، در حال ایفای کارکرد‌های مهم و نقشی کانونی در تحولات نظامی و امنیتی این کشور به‌خصوص در جنگ با داعش است.
این سازمان که شامل بخش‌های مختلفی است در سال ۲۰۱۴ و بعد از سقوط شهر‌های مهمی مانند موصل و تکریت به‌دست داعش با فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سید «علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعه در عراق و استقبال مردم و حمایت‌های دولت و نیرو‌های سیاسی تشکیل شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها