تحلیل آماری ویدئوهای انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری در فضای مجازی


تحلیل آماری ویدئوهای انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری در فضای مجازی

تهران- ایرنا- کارگروه ویژه انتخابات ساترا جزییات ویدئوهای منتشر شده توسط نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرد که بر اساس آن، 23 درصد از محتوای ویدئوها مربوط به گفت‌وگو بوده و ویدئوهای زیر یک دقیقه با 53 درصد با بیشترین اقبال از سوی متقاضیان مواجه شده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به تبلیغات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی نظارت می‌کرد. به همین واسطه کارگروه ویژه انتخابات در اداره کل نظارت و تطبیق ساترا کار بازبینی و تحلیل آماری و محتوایی ویدئوهای منتشرشده با موضوع انتخابات در پلتفرم‌های اشتراک ویدئو دارای مجوز از ساترا را در دستور کار خود قرار داد.

بیشترین سهم انتشار ویدئو از نامزدها در فضای مجازی، متعلق به «رئیسی» است

یکی از موضوعاتی که در این سلسله گزارش‌ها به آن پرداخته شده است ویدئوهای تبلیغاتی هر کدام از نامزدها و طرفداران آنان در پلتفرم‌های دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر است. برای معدل‌گیری و تعیین درصد سهم هر یک از نامزدها در این زمینه در دوره ۳۰ روزه ۱۷ نوبت این میزان، سنجیده و تجمیع شده است.

این ویدیوها به تفکیک هر نامزد بر عدد ۱۷ تقسیم شده و از ۱۰۰ درصد کل ویدئوها نسبت درصد هر یک از نامزدها استخراج شده است. از مجموع ویدئوهای منتشر شده در بازه زمانی ۳۰ روزه درباره انتخابات، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به تنهایی با اختصاص ۳۹ درصد ویدئوها به خود سهمی معادل ۲۸ درصد از کل ویدئوهای منتشرشده درباره نامزدها را به خود اختصاص داده و در جایگاه اول قرار دارد.

سعید جلیلی با اختصاص ۱۸درصد از محتوای ویدئوی بازنشر شده در پلتفرم‌های مورد بررسی، در ردیف دوم قرار دارد.

علیرضا زاکانی با ۱۳ درصد از مجموع ویدئوهای منتشر شده در ردیف سوم قرار دارد، عبدالناصر همتی سهم ۹ درصدی دارد و در جایگاه چهارم قرار گرفته است. محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هر کدام با تصاحب سهم ۸ درصدی از ویدئوها به طور مشترک در جایگاه پنجم قرار دارند. ۵ درصد باقی مانده ویدئوها هم به محسن مهرعلیزاده تعلق دارد.

نماهنگ؛ بیشترین قالب محتوای ویدیویی مرتبط با انتخابات

برای سنجش قالب و ساختار ویدئوهای انتخاباتی در سایت‌های اشتراک ویدئو، در گزارش‌های روزانه، سهم هریک از قالب‌های هفت‌گانه در زمینه ارائه محتوایی ویدئویی مرتبط با انتخابات، شامل قالب‌های گزارش، گفت‌وگو، مصاحبه، سخنرانی، نماهنگ، مستند و ترکیبی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

۲۳ درصد از محتوای ویدیویی مرتبط با انتخابات به گفت‌گوهای شکل گرفته در فضای مجازی، ۲۴ درصد نماهنگ، ۱۷ درصد سخنرانی، ۱۳ درصد مصاحبه، ۸ درصد گزارش، ۶ درصد برنامه ترکیبی، ۶ درصد مستند و ۳ درصد سایر موارد اختصاص پیدا کرده است.

نیمی از ویدیوهای انتخاباتی زیر یک دقیقه بوده است

بنابر آمار این گزارش، ویدئوهای زیر یک دقیقه‌ای با ۵۳ درصد بیشترین اقبال در میان منتشرکنندگان محتوای ویدئویی داشته‌اند. ویدئوها با مدت زمان بین یک تا ۵ دقیقه‌ای با ۲۶ درصد در رده دوم قرار دارند و ویدئوهای ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای با ۱۲ درصد و نیز و ویدئوهای از ۱۰دقیقه به بالا با سهم ۹ درصدی کمتر از دو دسته اول مورد توجه قرار داشته‌اند.

آپارات؛ بیشترین سهم در ویدیوهای انتخاباتی

ارزیابی سهم هر یک از پلتفرم‌های اشتراک ویدئو دارای مجوز از ساترا یکی از محورهای مورد بررسی در گزارش‌های کارگروه انتخابات بوده است. بنابر این اطلاعات، بیشترین آمار با ۴۵ درصد، مربوط به آپارات است، دیدوبین با ۱۸ درصد و سی کلیپ با ۱۲ درصد در ردیف‌های دوم و سوم قرار دارند و در نهایت پلتفرم تماشا ۱۰ درصد و نماشا ۸ درصد و ام. پی. فور هم ۲ درصد از انتشار محتوای ویدئویی مربوط به انتخابات را به خود اختصاص داده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی