ضرر 3500 تومانی دامداران روی هر کیلوگرم شیرخام!


ضرر 3500 تومانی دامداران روی هر کیلوگرم شیرخام!

اتحادیه سراسری دامداران در نامه ای به وزیر جهاد از آزادسازی نرخ سبوس و روند تامین نهاده های دامی انتقاد و اعلام کرد که اکنون شیرخام 3500 تومان زیر قیمت تمام شده از دامدار خریداری می شود.

ضرر 3500 تومانی دامداران روی هر کیلوگرم شیرخام!

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران در نامه‌ای به کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی ضمن انتقاد از آزادسازی نرخ سبوس و عدم ترخیص و تأمین به موقع نهاده‌های دامی عنوان کردند که تصمیمات غیر کارشناسانه موجب افزایش قیمت تمام شده تولید شده و ادامه این روند در نهایت سبب نابودی صنعت دامپروری کشور می‌شود ضمن اینکه قیمت تمام شده شیر با احتساب سود ۱۵ درصد ۸,۵۱۰ تومان است، در حالی که هم اکنون این کالا با میانگین قیمت ۵,۰۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌شود. متن کامل این نامه به شرح ذیل است؛

جناب آقای خاوازی با سلام و احترام؛

همانگونه که مستحضر هستید دامداران در تولید محصولات غذایی نقش به سزایی دارند و صنعت غذایی هر کشور جز امنیت آن کشور محسوب می‌شود و در همین راستا دامداران عزیز کشور با وجود تمام مشکلات و کمبود نهاده‌ها و عدم حمایت دولت در خصوص خرید تضمینی گوشت و شیر از دامداران، با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و به منظور حمایت از تولید و خودکفایی کشور و عدم وابستگی به بیگانگان اقدام به تولید کرده‌اند.

در این خصوص تصمیمات مسئولین محترم کشوری می‌تواند یاری کننده و حمایتی و یا نابود کننده باشد، این تصمیمات می‌تواند در افزایش یا کاهش قیمت تمام شده تولید نقش داشته باشد. به همین دلیل استفاده از نظرات کارشناسی اتحادیه‌ها و تشکلهای مربوطه در بحث تصمیم گیری می‌تواند کار ساز باشد.

به عنوان مثال مصوبه کار گروه ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد سازی قیمت سبوس که هیچ‌گونه ارتباطی به واردات و ارز و دلار ندارد و فقط سبب افزایش قیمت سبوس از ۱,۴۰۰ تومان به ۴,۵۰۰ تومان می‌شود به معنی افزایش قیمت تمام شده تولید است.

همچنین عدم ترخیص به موقع نهاده‌های دامی از بنادر کشور، تخصیص سهمیه نهاده‌های دامی از بنادر جنوبی به استان‌های شمالی و بالعکس که سبب افزایش کرایه‌های به هزینه تولید می‌شود و همچنین عدم تخصیص نهاده‌های دامی به میزان کافی از جمله تصمیمات غیر کارشناسی و غیر مسئولانه است که هزینه‌های تولید را بالا برده و در نهایت سبب نابودی صنعت دامپروری کشور می‌شود.

اگر شعار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این باشد که مردم ولی نعمت ما هستند، پس کاری نکنیم که مردم نتوانند نان و ماست را در سفره خود داشته باشند.

در همین راستا جهت تعیین کارشناس قیمت شیر جلسه‌ای با حضور کارشناسان این اتحادیه و آقای حاج حسینی به عنوان کارشناس تغذیه وزارت جهاد کشاورزی در مورخ ششم تیر ۱۴۰۰ تشکیل شد و مورد بحث و تبادل نظر طرفین قرار گرفتن و تمامی تعاونی‌های شهرستانی مشخص شد که قیمت تمام شده شیر با وضعیت نهاده‌های موجود ۷,۴۰۰ تومان است و با احتساب حداقل سود ۱۵ درصد، این رقم ۸,۵۱۰ تومان می‌شود. این در حالی است که هم اکنون شیر دامداران با میانگین قیمت ۵,۰۰۰ تومان خریداری می‌شود که این امر سبب ضرر و زیان دامداران می‌شود. بنابراین از آن مقام عالی و کلیه مسئولین محترم و دلسوز نظام جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم تمامی تصمیمات و مصوبه‌هایی را که سبب بالا رفتن هزینه تولید می‌شود باطل و از صنعت دامپروری کشور به عنوان یک صنعت مادر و مهم حمایت کرده و جلوی بیکاری و تعطیلی صنایع وابسته به صنعت دامپروری از جمله کارخانجات لبنی - کارخانجات خوراک دام - صنایع چرم سازی و … را بگیرند.

مهر/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جشنواره طنز «دادخند» در یزد 2 ساله شد