کنکور و بایسته‌های آن


کنکور و بایسته‌های آن

بوشهر- ایرنا- کنکور سراسری را بزرگترین ماراتن علمی ایران می‌گویند، آزمونی که همه آن را با چند تصویر و تفکر پرتکرار می‌شناسیم که کلیشه‌وار به آن سنجاق شده‌اند؛ روز سرنوشت، شور حوزه‌های امتحانی، استرس داوطلبان و نگرانی والدین و حالا ترس از کرونا و توصیه‌های بهداشتی نیز به این فهرست افزوده شده‌است.

به گزارش ایرنا، باز تیر ماه، موعد یک کنکور سراسری دیگر و تکرار صحنه‌ها و لحظه‌های آشنا فرا رسیده‌است و از روز چهارشنبه ۱۸ هزار و ۶۷۳ داوطلب بوشهری همزمان با رقبای خود در سراسر کشور پای به این ماراتن می‌گذارند.

به گفته نماینده سازمان سنجش در استان بوشهر کنکور سراسری امسال به مدت چهار روز تنها در نوبت صبح برگزار می‌شود، آزمون در شهرستان‌های بوشهر، عسلویه و گناوه را دانشگاه و در سایر شهرستان‌های استان‌ را آموزش و پرورش برگزار می‌کند.

به گفته "علی پاکیزه"، از ۶ هزار و ۲۳۶ داوطلب شهرستان بوشهر تنها ۳۲۸ پسر رشته تجربی برای شرکت در آزمون به دانشگاه پیام‌نور و بقیه به دانشگاه خلیج فارس می‌روند و حوزه امتحانی داوطلبان ساکن عسلویه و گناوه نیز دانشگاه پیام نور است.

حسین درتاج معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: کنکور سراسری در جزیره خارگ و هفت شهرستان دیگر این استان را آموزش و پرورش به عهده دارد و ۱۰ هزار و ۱۴۴ نفر در ۹۵ حوزه امتحان می‌دهند که پرشمارترین آنها داوطلب رشته تجربی و در شهرستان دشتستان هستند.

برگزاری کنکور سراسری به عنوان پرشمارترین و فراگیرترین آزمون علمی کشور در روزهای کرونایی بایسته‌هایی بیش از گذشته را به متولیان برگزاری، داوطلبان و والدین تحمیل کرده و آنچه از این گزارش بر می‌آید این است که در گفت وگو با مسئولان اجرایی، روانشناس و مشاوره تحصیلی به بررسی هست‌ها و باید و نبایدهایی بپردازد که برای کسب آرامش به عنوان یکی از زمینه‌های موفقیت، به کار داوطلبان می‌آید.

کنکوری‌ها آسوده خاطر باشند حوزه‌های امتحانی از کرونا پاک است

آنچه در ۲ سال اخیر باری مضاعف بر استرس و دلهره‌های کنکور بر روان داوطلبان، خانواده آنها و فراهم کردن فضایی مناسب از سوی برگزار کنندگان این آزمون سراسری بوده، ترس از ابتلا به ویروس کرونا است. داوطلبان نزدیک به چهار ساعت در محیطی سر پوشیده می‌مانند و پیشگیری از ورود کرونا به حوزه‌های امتحانی نیازمند بایسته‌هایی است که غفلت از آنها مجاز نیست.

نماینده سازمان سنجش در استان بوشهر از تریبون ایرنا به داوطلبان اطمینان داد که حوزه‌های امتحانی از امن‌ترین فضاها است بنابراین خانواده‌ها نگران سلامت فرزندان خود نباشند و این نگرانی را به آنها منتقل نکنند.

علی پاکیزه گفت: سالن‌های امتحان قبل و بعد از هر آزمون به طور کامل ضدعفونی می‌شوند، تهویه مناسب در نظر گرفته شده‌است، فاصله فیزیکی داوطلبان در بیشتر حوزه‌ها بیش از ۲ متر و در همه حوزه ها دست‌کم بیش از ۱.۵ متر است، ورود و خروج از حوزه امتحانی به نحوی کنترل می‌شود که هیچگونه تجمعی صورت نگیرد و استفاده داوطلبان از ماسک نیز با دقت کنترل می‌شود.

آنطور که او می‌گوید فضاهایی که در شهرستان بوشهر برای آزمون حدود ۶ هزار نفر در نظر گرفته شده در شرایط عادی پاسخگوی حضور ۲۰ هزار و ۸۵۶ نفر است و در سایر شهرستان‌ها هم کم یا بیش شرایط به همین‌گونه است؛ بنابراین داوطلبان می‌توانند از این نظر خاطری آسوده داشته باشند.

داوطلبانی که بر اساس خود اظهاری ناقل کرونا هستند و فردا آمار آنها به برگزار کنندگان بوشهری اعلام می‌شود، در فضایی جداگانه امتحان می‌دهند، پاکیزه اطمینان داد که این آمادگی وجود دارد تا حتی درصورتی که داوطلبی صبح روز کنکور نیز اعلام کرد که مبتلاست مکان استقرار او در جلسه امتحان تغییر کند.

گرمای شرجی بوشهر از دیگر عوامل مخلی است که می‌طلبد برگزار کنندگان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند به همین دلیل استاندار بوشهر روز گذشته در ستاد استانی مقابله با کرونا بر فراهم شدن وسایل سرمایشی مناسب و برق پایدار حوزه‌های امتحانی تاکید کرد و امروز نماینده سازمان سنجش در استان خبر از فراهم کردن فضایی مطبوع در حوزه‌های امتحانی می‌دهد.

علی پاکیزه علاوه بر توصیه‌های چون حضور به موقع در جلسه آزمون و رعایت بهداشت فردی و همراه نیاوردن وسایل اضافی، این بار از خانواده‌ها خواست که به حوزه امتحانی نیایند زیرا در راستای جلوگیری از تجمع و پیشگیری از کرونا امسال هیچ سالنی برای استقرار آنها در نظر گرفته نشده است.

آرامش روانی؛ هدیه بزرگ خانواده‌ها به داوطلبان

اگر از فراهم کردن فضای فیزیکی ایمن و هر آنچه که از دست مسئولان اجرایی برگزار کننده کنکور سراسری می‌آید بگذریم، نوبت به خانواده داوطلبان می‌رسد تا فضای روانی آرام را به فرزندان خود هدیه کنند تا بستری باشد برای ارائه حداکثری دانسته‌های علمی که در چندین سال تلاش فراگرفته‌اند.

علاوه بر نگرانی از آینده فرزندان که می‌توان بی‌اغراق آن را ذاتیِ نقش پدر و مادر دانست، عملکرد موفق در کنکور و امروز حفظ سلامت آنها از دغدغه‌های والدین است که به تمام معنا طبیعی است اما اگر کنترل نشود و به داوطلبان انتقال یابد می‌تواند عاملی مخرب در موفقیت آنها باشد.

برای بررسی بایسته‌های پدران و مادران در کنکور سراسری، با سوران رجبی روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس به گفت‌وگو پرداختیم تا نتیجه را در قالب چند توصیه کلیدی ارائه کنیم.

این روانشناسی بوشهری با اذعان به اینکه کنکور به خودی خود و در ذات استرس زا است، ادامه داد: در شرایطی که امسال ترس از بیماری نیز به این استرس افزوده شده ، مدیریت استرس اهمیت بیشتری پیدا کرده است و خانواده‌ها می‌توانند در ایجاد آرامش روحی برای داوطلبان بسیار موثر باشند.

رجبی علاوه بر توصیه به رعایت بهداشت از سوی داوطلب و برگزارکنندگان، گفت: خانواده‌ها با بیان بیش از اندازه، به استرس ناشی از کرونا دامن نزنند و فرزندانشان را برای دستیابی به آرامش فکری حمایت کنند.

بایکوت خبرهای تلخ کرونایی در فضای خانه از دیگر توصیه‌های عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس به داوطلبان و خانواده‌ آنها است؛ خانواده‌ها و بویژه داوطلب در مقطع چند روز مانده به امتحان از اخبار مربوط به گسترش بیماری و مرگ و میر به طور جدی دوری کنند و بدانند که این دوری چند روزه از اخبار کرونا زیانی برای آنها نخواهد داشت.

رجبی معتقد است این نکته به افزایش تمرکز فکری داوطلب و افزایش کارایی او کمک شایانی می‌کند.

او گفت: تامین آرامش در چنین شرایط تاثیر زیادی در موفقیت داوطلبان دارند بنابراین خانواده‌ها بکوشند نگرانی خود را کنترل کنند و دست‌کم تلاش کنند آن را به فرزندان خود منتقل نکنند تا بتوانند نهایت استفاده را از دانش خود ببرند.

این روانشناس بوشهری به فرد داوطلب نیز توصیه کرد که پیش از حضور در جلسه با دیگران صحبت نکنند و به اطراف خود نگاه نکنند چرا که ممکن است استرس را از داوطلبانی که موفق به کنترل نگرانی خود نشده اند، دریافت کنند.

داوطلبان؛ بازیگران اصلی این ماراتن بزرگ

اما از کرونا این میهمان ۲ ساله آزمون‌های سراسری که بگذریم، کنکور همچنان دغدغه‌های همیشگی خود را دارد، همان تصویرها و صحنه‌هایی که کنکور را با آنها به خاطر می‌آوریم و همچنان هر سال برای بیش از یک میلیون جوان ایرانی تکرار می‌شود؛ استرس از نحوه عملکرد در آزمونی که برای بسیاری به منزله تعیین آینده شغلی و زندگی‌است، به منزله روز سرنوشت...

عملکرد موفق داوطلبان در این عرصه علاوه بر اندوخته‌هایی که دست‌کم در یک سال گذشته به دایره دانشی خود افزوده‌اند، به ۲ عامل آمادگی روحی و کنترل استرس و استفاده از تکنیک‌های پاسخگویی به سوالات بر می‌گردد.

با هدف ارائه برخی از نکات کلیدی در این زمینه‌ها نیز به گفت و گو با "مهدی منوچهری" مشاور تحصیلی آموزش و پرورش بوشهر پرداختیم و نتیجه به طور مختصر هدیه‌ای برای این روزهای پر آشوب داوطلبان بوشهری خواهد بود.

منوچهری تاکید کرد: شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا برای همه داوطلبان چه در زمینه آموزش و چه در جلسه امتحان یکسان است بنابران نمی‌تواند عاملی برای موفقیت یا عدم موفقیت شما باشد، پس از این نظر نگرانی به خود راه ندهید.

او ادامه داد: دیگر اینکه اگر پیش از آزمون نگرانی به سراغ شما آمد برای کنترل و مدیریت استرس ناشی از ترس از ابتلا به بیماری از تکنیک کارآمد توقف فکر استفاده کنید، بلافاصله فکر خود را این مساله اضطراب آور دور کنید و به چیزی خوشایند بیاندیشید.

دوش گرفتن شب قبل از آزمون، پرهیز از برنامه‌ها تنش‌زا مانند ورزش‌های پر خطر و بازی‌های پر هیجان در روز پیش از آزمون و پرهیز از مصرف فست فود و غذاهای غیر معمول که احتمال مسمومیت را افزایش می‌دهد از توصیه‌های این مشاور تحصیلی برای روز پیش از کنکور داوطلبان است.

منوچهری معتقد است آماده کردن وسایل لازم از شب قبل و دانستن کامل مسیر و شناخت حوزه امتحانی با فراهم کردن نوعی نظم ذهنی در افزایش آرامش داوطلبان موثر است.

او اضافه کرد: هر چه به جلسه کنکور نزدیک می‌شوید تنها مطالبی که می‌دانید را در ذهن مرور کنید و از تمرکز بر مطالبی که بر آنها مسلط نیستید به طور جدی بپرهیزید و پیش از امتحان از افرادی که از یکدیگر سوال درسی می‌پرسند دوری کنید و به آنها گوش فرا ندهید چرا که با ایجاد این تصور که دیگران بیش از شما به مطالب تسلط دارند استرستان افزایش می‌یابد.

این مشاور تحصیلی چند توصیه نیز برای عملکرد داوطلبان در جلسه کنکور داشت که اینطور بیان کرد: پاسخگویی به سئوالات را از درسی آغاز کنید که علاقه و تسلط بیشتری به آن دارید و در این صورت مواظب باشید پاسخ را در پاسخنامه به درستی وارد کنید، سوالات وقت‌گیر، دشوار و سوالاتی که در پاسخ آنها شک دارید را علامت گذاری کنید تا در انتها به آنها برگردید، سئوالات را با دقت بخوانید و به فعل سوال و نکات کلیدی آن توجه کنید و چنانچه در حین پاسخگویی به ناگاه به استرس دچار شدید چند ثانیه دست از پاسخ دادن بکشید و با تنفس عمیق و سفت و شل کردن عضلات به آرامسازی خود بپردازید.

او هم مانند سوران رجبی نقش خانواده‌ها را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: والدین بدانند که استرس مسری است، پس بیان توصیه‌های بهداشتی به فرزندان یکبار کافی است و بیش از ان دستاوردی جز نگرانی برای داوطلبان به همراه ندارد.

منوچهری گفت: بهتر است داوطلبان در پایان آزمون بپذیرید که دیگر در مورد آنچه در امتحان بر آنها گذشته، کاری از دستشان بر نمی‌آید، بنابراین با بررسی پاسخ‌ها و پرسیدن از دیگران روحیه خود را ضعیف نکنند و با آرامش منتظر نتیجه بمانند.

کنکور سراسری امسال صبح چهارشنبه با آزمون رشته هنر آغاز می‌شود، پنجشنبه داوطلبان رشته ریاضی و علوم انسانی به سر جلسه می‌روند و جمعه با ماراتن داوطلبان علوم تجربی ادامه می‌یابد و شنبه با برگزاری کنکور سراسری در رشته زبان‌های خارجی پایان می‌یابد تا از مهرماه شایسته‌ها تصاحب کننده ارزشمندترین صندلی‌های دانشگاه‌ها باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس