مقایسه فراری 296 GTB و مزراتی MC20، رقابت دو هم‌وطن…


مقایسه فراری 296 GTB و مزراتی MC20، رقابت دو هم‌وطن…

فراری به تازگی از سوپر اسپورت تازه‌نفس 296 GTB هیبریدی رونمایی کرده و اگرچه این خودرو عنوان کاملاً جدید را یدک می‌کشد اما به نظر می‌رسد اشتراکاتی بین آن و مزراتی MC20 وجود دارد؛ اما این دو خودروی پیشرانه وسط، دیفرانسیل عقب و اسپورت چقدر شبیه هم هستند؟ بیایید نگاهی نزدیک به این دو محصول … The post مقایسه فراری 296 GTB و مزراتی MC20، رقابت دو...

فراری به تازگی از سوپر اسپورت تازه‌نفس ۲۹۶ GTB هیبریدی رونمایی کرده و اگرچه این خودرو عنوان کاملاً جدید را یدک می‌کشد اما به نظر می‌رسد اشتراکاتی بین آن و مزراتی MC20 وجود دارد؛ اما این دو خودروی پیشرانه وسط، دیفرانسیل عقب و اسپورت چقدر شبیه هم هستند؟ بیایید نگاهی نزدیک به این دو محصول هم‌وطن داشته باشیم.

قوای محرکه

یکی از مهم‌ترین موضوعات درباره ۲۹۶ GTB و MC20 این است که خبری از پیشرانه ۸ سیلندر در آن‌ها نیست و بجای آن از نیروگاه ۶ سیلندر استفاده ‌شده است. همچنین هر دو خودرو دارای پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو هستند هرچند حجم دقیق پیشرانه فراری ۲۹۹۲ سی‌سی است. ۲۹۶ GTB قدرت ۶۵۴ اسبی داشته درحالی‌که قدرت مزراتی به ۶۲۱ اسب بخار می‌رسد. این رقم‌ها مشابه هم هستند ولی مزراتی مدعی شده این پیشرانه کاملاً توسط خودش طراحی شده ولی تفاوت‌های ناچیز بین دو پیشرانه می‌تواند از نظر تئوری به معنی تنظیمات متفاوت یک پیشرانه باشد.

مقایسه فراری 296 GTB و مزراتی MC20، رقابت دو هم‌وطن…

البته ۲۹۶ GTB برخلاف MC20 خودرویی هیبریدی بوده و به همین خاطر قدرت کل آن به ۸۱۹ اسب بخار می‌رسد. مزراتی می‌گوید روی نسخه تمام الکتریکی MC20 کار می‌کند خودرویی که قطعاً قوی‌تر خواهد بود بنابراین شاید در آینده فاصله بین این دو خودرو کاهش یابد.

استایل و طراحی ظاهری

اینجا احتمالاً بیشترین تفاوت بین دو خودرو وجود خواهد داشت. جدای از عناصر طراحی موردنیاز برای خودروهای پیشرانه وسط همچون طراحی رو به جلوی کابین و ورودی‌های هوای روی گلگیر عقب، تنها چیز مشترک خطوط پنجره رو به بالاست هرچند اینجا نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. اگرچه ۲۹۶ GTB به اندازه محصولات لامبورگینی تیز نیست اما انحناهای کمتری نسبت به MC20 دارد. البته گلگیرهای فراری گیراتر بوده و در بخش عقب طراحی سرراست‌تری را می‌بینیم.

مقایسه فراری 296 GTB و مزراتی MC20، رقابت دو هم‌وطن…

چراغ‌های عقب هر دو خودرو شیوه طراحی جدیدی را دارند. مزراتی دو خروجی اگزوز داشته و دیفیوزر آن به سپر رسیده اما فراری از خروجی اگزوز مرکزی استفاده کرده و بین دیفیوزر و سپر عقب مرز واضحی وجود دارد که طراحی ظریف‌تری را به ارمغان آورده هرچند مقداری از اسپورت بودنش کاسته شده است.

هر دو خودرو در بخش جلو از هویت خاص برندهایشان سود می‌برند. مزراتی به جلوپنجره ویژه خود افتخار می‌کند درحالی‌که فراری نسبت به برخی محصولات گذشته خود متفاوت ظاهر شده و واضح است که زبان طراحی جدیدی استفاده می‌کند. این زبان طراحی اولین بار در SF90 استراداله و روما دیده شده است.

طراحی کابین

در این بخش نیز تفاوت‌های زیادی وجود دارد اما طراحی کلی کابین هر دو خودرو بسیار شبیه هم بوده به گونه‌ای که یک داشبورد طویل و افقی را می‌بینیم که به‌صورت بصری از تونل مرکزی نازک جدا شده‌اند. کابین فراری تمرکز بیشتری روی راننده داشته و این تمرکز به حدی است که انگار نمایشگر مرکزی از آن جدا شده اما درعین‌حال ظرافت و خطوط شناور بیشتری دیده می‌شود. مزراتی اما اسپورت تر طراحی شده و فیبر کربن بیشتری در کابین آن دیده می‌شود.

مقایسه فراری 296 GTB و مزراتی MC20، رقابت دو هم‌وطن…

موقعیت در بازار

هر دو خودرو جزو سوپر اسپورت های قدرتمند و خاص ایتالیایی هستند اما اینجاست که شباهت‌ها به پایان می‌رسد. به دلیل فلسفه متفاوت برندها و جایگاه‌ها در بازار، محصول الهام‌بخش مزراتی قیمت پایه ۲۱۰ هزار دلاری دارد که ارزان نیست اما ۲۹۶ GTB که برخی خودروهای فراری جایگاهی بالاتر از آن دارند قیمت حدود ۳۲۱ هزار دلاری را نشان می‌دهد.

مقایسه فراری 296 GTB و مزراتی MC20، رقابت دو هم‌وطن…

در کل به نظر می‌رسد فراری نه تنها قوی‌تر بوده اما ظریف‌تر طراحی شده و اگرچه روی کاغذ شباهت‌هایی همچون پیشرانه‌ها و انتقال قدرت به چرخ های عقب وجود دارد اما ۲۹۶ GTB و MC20 به کلاس‌های مختلفی تعلق داشته و بنابراین به دنبال مشتریان متفاوتی هستند.

به نظر شما سواری کدام‌یک از این سوپر اسپورت ها هیجان‌انگیزتر خواهد بود؟ به نظر نمی‌رسد فقط نگاه کردن به برگه مشخصات فنی پاسخ این سؤال باشد، این‌طور نیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط