رنگ و لعاب وسوسه انگیز مخدرهای جدید


رنگ و لعاب وسوسه انگیز مخدرهای جدید

متخصص روانشناسی می‌گوید مواد مخدر صنعتی و داروهای مخدر جدید با رنگ و لعاب وسوسه انگیز و با ترغیب مافیا و سوداگران مرگ و با عنوان این باور اشتباه «که این مواد مخدر جدید نسبت به موادمخدر سنتی، اعتیادآور نیستند» در حال افزایش است. 

عبدالصالح خزائی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد: بنیادی ترین نهاد جامعه، خانواده است که می‌تواند در مقابل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فردی مقاومت نشان دهد و در کاهش آسیب ها و انحرافات نقش به سزایی ایفا کند.

وی افزود: رهاورد یک خانواده سالم امنیت، آرامش و لذت از زندگی برای اعضای آن است. دسترسی نداشتن و محروم شدن از حمایت‌های مناسب خانوادگی افراد را دچار مشکلاتی نظیر احساس ناامنی روانی و کاهش اعتماد به نفس می‌کند و در نهایت برای دستیابی به آرامش روانی به راه حل های نا مناسب مانند مصرف مواد مخدر روی می‌آورد.

به گفته این کارشناس یافته‌های تحقیقات حاکی از آن است که نیمی از بزهکاران جامعه ما در خانواده‌های بی‌بند و بار زندگی می‌کرده‌اند. بی‌توجهی والدین به تربیت صحیح فرزندان عواقب وخیمی در آینده فرزندان به دنبال خواهد داشت.

دکترای تخصصی روانشناسی اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر اظهار کرد: بعضی از والدین باور اشتباهی دارند که اعتیاد به موادمخدر ویژه افراد خاصی در جامعه است و فرزند آنها از آن مصون بوده، و هیچ وقت معتاد نخواهد شد. این غفلت در خانواده ها و امنیت خاطر واهی، چه بسا فرزندان را به سمت اعتیاد بکشاند. بنابراین آگاهی بخشی و شناخت والدین از موضوع اعتیاد و روش‌های پیشگیری ضرورت دارد.

خزائی تاکید کرد: مهم ترین عامل در پیشگیری از اعتیاد در فضای خانواده برقراری ارتباط خوب والدین با فرزندان به ویژه در رده سنی نوجوانی است؛ لازمه یک ارتباط خوب، اهمیت دادن به فرزند و گذاشتن وقت برای گفت‌وگو با آنها است. این مهم نباید با توجه به مشغله کاری والدین مورد غفلت قرار گیرد. در یک گفت وگوی مناسب فرزند راجع به دیدگاه ها، اهداف، علائق و آرزوها صحبت می کند.

وی افزود: در این ارتباط نحوه برخورد با مشکلات و مسائل با فراگیری و بهره‌مندی از مهارت های زندگی مانند حل مسئله، تصمیم گیری، جرات مندی، مدیریت هیجانات منفی و مهارت ارتباطی بین فردی با توجه به سن همسالان و تاثیر الگوپذیری از آنها مدنظر قرار می‌گیرد تا در مواجهه با مشکلات تحت تاثیر فشار همسالان منفی قرار نگرفته و برای حل مشکلات و فرار از تنهایی به سمت مواد مخدر گرایش پیدا نکند.

این روانشناس یادآور شد: لازمه یک ارتباط خوب با فرزندان پاسخ دادن مناسب به کنجکاوی آنها با آموزش صحیح و کمک گرفتن از کارشناسان و مشاوران در این رابطه است، در غیر این صورت به دنبال پاسخ های خود در بیرون از فضای خانواده و گرفتن اطلاعات غلط در همسالان منحرف می شوند.

خزائی با تاکید بر اینکه باید حواسمان به کنجکاوی فرزندان در فضای مجازی باشد، گفت: امروزه فضای مجازی در زمینه خرید و فروش و همچنین ترویج مصرف مواد مخدر نقش مهمی دارد. مواد مخدر صنعتی و داروهای مخدر جدید با رنگ و لعاب وسوسه انگیز و با ترغیب مافیا و سوداگران مرگ و با عنوان این باور اشتباه «که این مواد مخدر جدید نسبت به مواد مخدر سنتی، اعتیادآور نیستند» در حال افزایش است. ضرورت دارد خانواده ها با بالا بردن سواد رسانه ای بر عملکرد فرزندشان در فضای مجازی نظارت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: عامل دیگر در سبک فرزندپروری سالم این است که بیشتر تشویق کنیم تا انتقاد؛ همه کودکان جنبه‌های مثبتی در رفتارهایشان دارند، کافی است که ما به آن توجه کنیم. یادآوری کردن توانایی‌ها و صفات خوب کودکان به آنها کمک می‌کند ارزش‌های خود را بشناسند و اعتماد به نفس بهتری داشته باشند.

به گفته این متخصص روانشناسی تاکید بر صفات منفی و نقاط ضعف به صورت تکراری و با لحن سرزنش آمیز نه تنها کمکی نخواهد کرد بلکه فرزندان را از والدین دور خواهد کرد.

خزائی خاطرنشان کرد: عامل بعدی در گرایش به اعتیاد محدودیت بیش از اندازه فرزندان از سوی والدین است. همانطور که آزار بیش از اندازه می‌تواند برای فرزندان مخرب باشد، محدود کردن افراطی نیز همان قدر آن‌ها را به سمت اعتیاد سوق دهد به صورتی که فرد برای جبران نیاز آزادی خود و اثبات استقلالش در دام اعتیاد می افتد.

این روانشناس توصیه کرد: والدین جهت عضویت بخشی فرزندان در گروه های مذهبی، هنری، ورزشی و مانند آن تلاش کنند تا از این طریق آن هایی که منزوی، دارای روحیه ضعیف و افسرده هستند نقاط مثبت خود را بشناسند و استعدادهایشان را شکوفا کنند و همچنین سعی کنند فرزندان خود را اجتماعی پرورش دهند، به نحوی که فردی با روحیه و شخصیت برون گرا و فعال تربیت شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا