مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال (Mineral) در واقع به ویتامین ها و مواد معدنی گفته می شود که هر فردی با داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند آنها را بدست بیاورد. اما اگر به هر دلیلی از برنامه غذایی مناسبی برخوردار نباشد، بهتر است از مولتی ویتامین مینرال استفاده کند. مولتی ویتامین مینرال جزء مکمل های دارویی هستند.

افرادی که از بیماری سندرم سوء جذب رنج می برند، حتما باید این مکمل دارویی را مصرف کنند. همچنین برای افرادی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند نیز این دارو تجویز می شود. با بخش داروهای دکتر سلام همراه باشید تا به بررسی این مکمل دارویی بپردازیم.

کاربرد و موارد مصرف مولتی ویتامین مینرال

تامین کردن املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن ارتقا سلامتی بدن تقویت کردن سیستم ایمنی بدن ارتقا سلامت پوست و مو از چین و چروک و پیری پوست جلوگیری کرده و شادابی و درخشش را به آن هدیه می دهد تقویت و افزایش رشد مو پیشگیری از ریزش مو تقویت و افزایش رشد ناخن درمان کم اشتهایی افزایش وزن و قد کودکان درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

چه کسانی باید در مصرف مولتی ویتامین مینرال احتیاط کنند

اگر به هر دلیلی به شیر، تخم مرغ، سویا و بادام زمینی حساسیت دارید حتما به پزشک خود بگویید. اگر تحت مراقبت برای بیماری خاصی قرار دارید اگر باردار هستید حتما زیر نظر پزشک این دارو را مصرف کنید اگر دچار حساسیت دارویی هستید بیماران دیابتی: اگر در مولتی ویتامین شما از جینسینگ استفاده شده باشد، باعث می گردد که این بیماران دچار نوسانات قندی شوند.

افرادی که حتما باید این دارو را مصرف کنند

مبتلایان به بیماری سندرم سوء جذب افراد دیالیزی مبتلایان به پرکاری تیروئید سالمندان گیاهخواران

شرایط نگهداری مولتی ویتامین مینرال

در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید در جای خشک قرار دهید در دسترس کودکان قرار ندهید در دارو را همیشه محکم و بسته نگه دارید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

هشدار ها در مصرف مکمل دارویی مینرال

برخی از ویتامین ها اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، باعث سمی شدن بدن می شوند. از جمله این ویتامین ها میتوان به A و D اشاره کرد. پس همیشه سعی کنید فقط در حد میزان نیاز بدنتان این مولتی ویتامین را مصرف کنید. به منظور اجتناب از هیپروتامینوز، میزان مصرف ویتامین آ باید کمتر گردد.

اشکال دارویی مولتی ویتامین مینرال

این دارو را میتوانید به 3 شکل زیر در داروخانه ها پیدا کنید

قرص شربت کپسول نحوه مصرف کپسول : روزی 1 عدد به همراه غذا قرص مولتی ویتامین مینرال در بسته های 30 – 60 و 100 عددی یافت می شوند که روزانه یک عدد از این قرص ها باید مصرف شود. شربت: کودکان زیر 4 سال: ½ قاشق چایخوری – 2 بار در روز کودکان بین 4 تا 12 سال: 1 ق چای خوری – 3 بار در روز

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فوایدمولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

تداخلات غذایی با مولتی ویتامین مینرال

هیچ گونه تداخل غذایی برای این دارو گزارش نشده است.

تداخلات دارویی اگر از مولتی ویتامینی استفاده می کنید که حاوی جینسینگ است، نباید آن را با داروهای ضد انعقاد خون مثل کومارین ها مصرف کنید. زیرا جینسینگ باعث می شود که اثر بخشی داروهای ضد انعقاد خون کم شود. این دارو را با داروهای ضد آکنه (رتینوئیدها) مصرف نکنید. عوارض مصرف بیش از حد مولتی ویتامین مینرال احساس ناراحتی و مشکل در معده (ممکن است بدلیل مصرف بد موقع این دارو باشد) سوزن سوزن شدن لب، دست ها و زبان (از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد) خارش کم پوست که زود خوب می شود بروز لکه های قرمز روی پوست 7 ماده ای که یک مولتی ویتامین باید داشته باشد

وسواس ها در مورد مصرف مکمل ها و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن رو به افزایش است که در بالای فهرست این لیست مولتی ویتامین ها قرار دارد. بیشتر افراد سعی می کنند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از مواد غذایی موجود در آشپزخانه خانه تامین کنند، اما در واقعیت انجام این کار و رسیدن به هدف مورد نظر همیشه امکان پذیر نیست.

علاوه بر رژیم گرفتن ممکن است وجود عوامل دیگری در زندگی نیاز به مصرف مکمل ها را پررنگ کند به ویژه در دوران بارداری، یائسگی و حتی بیماری های مزمن.

نتایج یک بررسی در سال 2002 نشان داد کمبود ویتامین به طور معمول با بیماری های مزمن مرتبط است و مصرف مکمل ها می تواند کمک کننده باشد. حتی در صورت نیاز به یک رژیم غذایی کامل باز هم نمی توان مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرد.

برای تازه کاران مصرف یک مولتی ویتامین به طور روزانه می تواند زمینه خوبی برای حفظ سلامتی فراهم کند، همچنین هنگام استرس، بدخوابی یا ورزش منظم نیز از فرد محافظت می کند.

همان طور که در بالا مطرح شد امکان تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن از رژیم غذایی امکان پذیر نیست در واقع باید گفت کار را برای جذب این مواد سخت می کند.

با وجود این همه ترکیبات ویتامینی و معدنی از کجا باید دانست در خرید مولتی ویتامین باید دنبال چه مواردی بگردیم؟ خوشبختانه برای انجام این کار به یک مدرک پیشرفته در زمینه تغذیه نیاز ندارید تا بفهمید کدام یک از ارزش ها را داراست.

به گزارش هلث لاین، از 4 متخصص خواسته شده برای شما توضیح دهند مولتی ویتامین باید فارغ از مارک آن حاوی چه مواد مغذی باید تا بیشترین فواید را برای بدن تامین کند.

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فوایدبررسی مواد تشکیل دهنده مکمل دارویی مینرال کلسیم

همانطور که می دانید، هر فردی برای پیشگیری از پوکی استخوان به کلسیم نیاز دارد. همچنین این ماده معدنی در سلامتی اعصاب و عملرد بهتر عضله ها نقش زیادی دارد.

بیش از 40 درصد جمعیت ایالات متحده کلسیم را از رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت نمی کند. این بدان معناست گروهی از افراد ماده معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت و ساخت استخوان ها و دندان های محکم را دریافت نمی کنند به ویژه زنان زودتر تراکم استخوان خود را از دست می دهند و دریافت کلسیم کافی از ابتدا بهترین دفاع غذایی در برابر این تحیل محسوب می شود.

مواد غذایی حاوی کلسیم:

غلات غنی شده شیر، پنیر و ماست ماهی شور کلم بروکلی و کلم پیچ مغزها و آجیل لوبیا و عدس

در صورت استفاده از رژیم غذایی غنی از این مواد غذایی به احتمال زیاد از قبل کلسیم کافی را دریافت کرده اید.

نکته مثبت: میزان قابل توجه کلسیم به عنوان یک منبع معتبر در روز برای اکثر بزرگسالان هزار میلی گرم است و اگرچه به احتمال زیاد نیازی به تامین کل کلسیم مورد نیاز خود از یک مولتی ویتامین نیست، اما شاید برخی افراد این گزینه را ترجیح دهند.

سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ایالت نیویورک توصیه می کند کلسیم را به شکل کلسیم سیترات دریافت کنید. این فرم فراهمی زیستی را بهینه می کند و در افرادی که مشکلات جذب دارند علائم کمتری ایجاد می کند.

منابع طبیعی مهم کلسیم:

انجیر خشک شیر کشک ماست پنیر منیزیم

کمبود منیزیم می تواند باعث اختلال در سطح قند خون شود و همچنین سلامت استخوان ها را به خطر بیندازد.

منیزیم یک ماده مغذی ضروری برای بدن محسوب می شود یعنی باید آن را از طریق مواد غذایی یا مکمل ها دریافت کرد. خاطرنشان می شود منیزیم بیشتر به دلیل اهمیت در حفظ سلامت استخوان و تولید انرژی شناخته می شود. با این حال، منیزیم ممکن است مزایای بیشتری نسبت به آن داشته باشد. علاوه بر این منیزیم می تواند:

ضمن آرام سازی سیستم عصبی علائم آن را کاهش دهد بهبود استرس پس از 90 روز در حل مشکلات مربوط به خواب کمک می کند عملکرد عضلات و اعصاب را تنظیم می کند سطح قند خون را متعادل می کند در ساخت پروتئین، استخوان و حتی دی ان ای نقش دارد

اما بسیاری از افراد از کمبود منیزیم رنج می برند زیرا مواد غذایی مناسب و حاوی این ماده مغذی را نمی خورند نه به این دلیل که به مکمل نیاز دارند.

قبل از استفاده از مکمل های محلول سعی کنید بیشتر کدو تنبل، اسفناج، کنگر فرنگی، لوبیای سویا لوبیا توفو، برنج قهوه ای یا آجیل ویژه آجیل برزیلی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نکته مثبت: پیشنهاد می شود یک مکمل حاوی 300 تا 320 میلی گرم منیزیم را مصرف کنید. موسسه ملی سلامت مصرف مکمل حاوی بیش از 350 میلی گرم منیزیم را برای بزرگسالان توصیه می کند. بهترین اشکال آسپارتات، سیترات ، لاکتات و کلراید است که بدن به طور کامل تری جذب می کند.

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

منابع طبیعی مهم منیزیم:

آجیل حبوبات سبزیجات موز سیب زمینی پتاسیم

اگر در بدن، پتاسیم به مقدار کافی و لازم وجود داشته باشد، باعث می شود که مایعات بدن در سطح نرمالی حفظ شوند. همچنین باعث حفظ عملکرد طبیعی سیستم عصبی می گردد.

منابع طبیعی پتاسیم:

ماهی آب هویج سیب زمینی آلو سویا گوجه فرنگی موز کدو حلوایی حبوبات ماست شیر آب پرتقال کلرید

یکی از مهم ترین بخشی از بدن که به کلرید نیاز دارد، معده می باشد. بله، برای ساختن شیره معده به این مینرال نیاز دارد. بنابراین کلرید یکی از مواد معدنی مهم و اصلی برای عملکرد سیستم گوارشی محسوب می شود.

منابع طبیعی مهم کلرید:

نمک گوجه فرنگی کرفس

بیشتر بخوانید:موارد استفاده و عوارض قرص مدروکسی پروژسترون

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید زینک

میزان زینک در افراد مسن و دارای استرس زیاد پایین است. بارها شنیده اید که زینک در پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی را ایفا می کند و به بدن برای تامین انرژی از کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی کمک می کند، همچنین در روند بهبودی زخم ها نیز موثر است.

مواد غذایی حاوی زینک

صدف خوراکی گوشت گاوی که علف می خورد تخمه کدو تنبل اسفناج گوشت ارگان ارده ساردین برنج قهوه ای جوانه گندم تمپه

رژیم غذایی متوسط ​​آمریکایی ها سرشار از مواد غذایی حاوی زینک است. بدن نمی تواند زینک را ذخیره کند به همین دلیل مصرف مکمل های حاوی این ماده مغذی برجسته می شود.

نکته مثبت: مصرف یک مولتی ویتامین حاوی 5 تا10 میلی گرم زینک توصیه می شود. موسسه ملی سلامت پیشنهاد می کند روزانه تقریبا 8 تا 11 میلی گرم زینک دریافت کنید، بنابراین مقدار مورد نظر برای مولتی ویتامین به رژیم شما بستگی دارد.

سدیم

سدیم نیز به همراه کلرید، سطح مایعات بدن را در حد نرمال نگه می دارد. کنترل فشار خون نیز با مک این مینرال انجام می شود. شایان ذکر است که این ماده معدنی را نباید خیلی زیاد هم مصرف کنید چون باعث افزایش فشار خون می شود.چ

منبع اصلی و طبیعی سدیم:

نمک فسفر

در صورت کاهش فسفر، عملکرد سلول های بدن مختل می گردد و استخوان ها به خوبی رشد نمی کنند.

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

منابع اصلی و طبیعی فسفر:

گوشت آجیل دانه‌ها حبوبات مس

برای ساخته شدن آنزیم های بدن که اکثرا در خون دیده می شوند، به مقدار لازم از این ماده معدنی نیاز است. همچنین باعث تحریک رشد گلبول های قرمز نیز می شود و در ساختار آنزیم های گوارشی نیز نقش دارد.

اسید آمینه تیروزین با کمک مس، باعث رنگ دادن به پوست و مو می شود. اگر مس در بدن نباشد، ویتامین C نمیتواند مورد استفاده بدن قرار گیرد.

فولات

فولات یا اسید فولیک بیشتر به دلیل کمک به رشد جنین و جلوگیری از نقایص مادرزادی شناخته می شود، اما اگر ناخن هایتان را بلند می کنید، با افسردگی مبارزه می کنید یا می خواهید با التهاب مبارزه کنید این ماده مغذی نیز مهم است.

مواد غذایی حاوی فولات:

سبزهای برگ تیره آووکادو لوبیا مرکبات

نکته مثبت: هدف تامین حدود 400 میکروگرم منبع معتبر فولات یا در صورت بارداری 600 میکروگرم فولات برای بدن است. هنگام انتخاب مولتی ویتامنی به دنبال متیل فولات روی برچسب باشید.

این یک شکل فعال تر است که به طور کلی نشان می دهد محصول کامل تر است. علاوه بر این، هنگام دریافت فولات از مواد غذایی 85 درصد آن جذب می شود، اما در صورت مصرف آن با معده خالی 100 درصد آن را جذب خواهید شد.

کروم

کروم یکی از مواد معدنی های اساسی محسوب می شود زیرا در تمام مواد آلی بدن، حتی به مقدار کم نیز وجود دارد. بدن نوزادان بیشتر به کروم نیاز دارد. با افزایش سن، سطح کروم بدن نیز کاهش می یابد زیرا بدن کم کم، توانایی حفظ آن را از دست می دهد.

فواید کروم

موثر در متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها افزایش تاثیر و کارایی انسولین نقش آفرینی در متابولیسم قند بدن پیشگیری از دیابت افزایش جذب پروتئین افزایش رشد عمومی بدن کاهش کلسترول بد خون

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فوایدآهن

اهمیت آهن برای سلامتی بدن، بر هیچ کسی پوشیده نیست. برای تولید هموگلبین (مورد نیاز در خون) و میوگلبین (مورد نیاز در عضلات) به آهن نیاز می باشد.

آهن باید در مولتی ویتامین موجود باشد، اما همه هم به یک میزان مشابه آهن احتیاج ندارند. برخی از مزایای آهن عبارتند از:

افزایش سطح انرژی بهبود عملکرد مغز سلول های سالم قرمز خون

کسانی که گوشت قرمز مصرف می کنند به طور معمول آهن کافی را دریافت می کنند، اما شرایط خاصی مانند داشتن چرخه قاعدگی، بلوغ و بارداری ممکن است نیاز فرد را به تامین میزان آهن مورد نیاز افزایش دهد به این دلیل که آهن در زمان رشد و نمو گزینه ضروری محسوب می شود، گیاهخواران و وگان ها ممکن است بخواهند مطمئن شوند مولتی ویتامین آنها حاوی آهن است یا خیر به ویژه اگر گوشت یا سایر مواد غذایی سرشار از آهن را مصرف نمی کنند.

نکته مثبت: توصیه می شود بدنبال یک مولتی با حدود 18 میلی گرم آهن به شکل سولفات آهن، گلوکونات آهن، سیترات آهن یا سولفات آهن باشید. احتمال می رود برخی افراد با مصرف آن حالت تهوع را تجربه کنند.

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فوایدروی

روی یکی از مهم ترین عناصر بدن است که در بیش از 200 نوع آنزیم دخیل می باشد. روی را میتوان در تمام مایعات، بافت و ارگان های بدن پیدا کرد. یکی از مهمترین ارگان های بدن که به روی نیاز زیادی دارد، پوست؛ مو و ناخن می باشد.

ید

بدن جهت سنتز هورمون های تیروئیدی به ید نیاز مبرم دارد و کمبود آن در بدن می تواند مشکلات زیادی را در افراد بوجود آورد مانند:

بیماری گواتر که در اثر ناتوانی در غده تیروئید بروز می کند مشکلات عصبی معده و روده برو مشکلات عصبی در جنین (اگر مادر کمبود ید داشته باشد) عقب ماندگی ذهنی مشکل در حرکت و گفتار ویتامین A یا رتینول فواید این ویتامین رشد و تقویت دندان تقویت اسکلت بدن داشتن پوست سالم تولید رنگدانه در شبکیه چشم افزایش و بهبود بینایی تاثیر زیادی در شیردهی و بارداری دارد تقویت بدن در برابر عفونت ها حفظ سلامت ریه و دستگاه گوارش بهبود هضم و جذب پروتئین ها افزایش تولید شیره معده ارتقا سلامت مویرگ های خونی افزایش و تقویت نیروی جوانی ویتامین های گروه B

این ویتامین ها به صورت محلول در آب بوده و در سرتاسر بدن نفوذ می کنند.

بیشتر بخوانید:توریست ها برای جلوگیری از بیماریهای گوارشی کلسیم مصرف کنند

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

فواید این ویتامین در بدن

افزایش و بهبود عملکرد سوخت و ساز بدن ارتقا سلامت پوست افزایش قدرت عضلانی بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن پیشگیری از کم خونی پیشگیری از سرطان پانکراس ویتامین B12

کمپلکس ویتامین B مانند کارخانه ای است که از 8 کارگر متبحر تشکیل شده است و با تجزیه ریزمغذی های مصرفی (چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها) انرژی بدن را ایجاد و حفظ می کنند، اما هر یک نیز نقش ویژه ای دارند.

به طور ویژه ویتامین B12 برای سالم نگه داشتن سلول های عصبی و خونی بدن کار می کند و به ساخت دی ان ای، ماده ژنتیکی در همه سلول ها کمک می کند. گیاهخواران یا وگان ها مستعد کمبود ویتامین B12 هستند زیرا اکثر منابع غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ حیوانی هستند.

نکته مثبت: مقدار توصیه شده برای مصرف ویتامین B12 کمتر از 3 میکروگرم است، بنابراین توصیه می شود بدنبال یک ویتامین با یک تا 2 میکروگرم در هر وعده باشید زیرا بدن هنگام استخراج از شر ویتامین B12 اضافی خلاص می شود، همچنین این ویتامین اشکال مختلفی دار، بنابراین توصیه می شود به دنبال مولتی باشید که حاوی ویتامین B12 به عنوان متیل کوبالامین یا متیل B12 باشد که جذب آن برای بدن راحت تر است.

ویتامین C

این ویتامین محلول در آب، تاثیر زیادی در رشد بدن بخصوص در کودکان دارد. از فواید دیگر این ویتامین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ترمیم بافت ها کلاژن سازی شفاف سازی و بهبود پوست ساخت تاندون ها بازسازی رگ های خونی ترمیم غضروف بهبود زخم ها استخوان سازی و بهبود ساختار دندان

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فوایدویتامین D

این ویتامین محلول در چربی را میتوان از طریق نور خورشید نیز دریافت کرد و تاثیر بسزایی در رشد و حفظ استخوان ها دارد.

ویتامین D به بدن در جذب کلسیم که برای سلامت استخوان گزینه مهمی است کمک می کند. عدم دریافت کافی این ویتامین باعث افزایش موارد زیر می شود:

احتمال بیمار شدن احتمال بروز درد استخوان و کمر ریزش مو و تحلیل استخوان

در حالی که از نظر علمی باید بتوانید ویتامین D روزانه خود را با 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب تامین کنید واقعیت این است بیش از 40 درصد مردم در ایالات متحده از انجام این کار سر باز می زنند.

زندگی در کشورهای سرد و دارای زمستان های طولانی با نور آفتاب کم و استفاده از ضدآفتاب (مانع سنتز ویتامین D می شود) دریافت ویتامین D برای بدن سخت می شود.

دریافت این ویتامین نیز از مواد غذایی نیز دشوار است به همین دلیل برای جبران کمبود ویتامین D بهتر است از مولتی ویتامین استفاده کنید.

مواد غذایی دارای ویتامین D

ماهی چرب زرده تخم مرغ مواد غذایی غنی شده با ویتامین D مانند شیر، آب و غلات

نکته مثبت: موسسه ملی بهداشت توصیه می کند کودکان یک تا 13 سال و بزرگسالان 19 تا 70 سال از جمله زنان باردار و شیرده 600 واحد بین المللی ویتامین D در روز دریافت کنند. البته دوز توصیه شده برای افراد مسن 800 واحد بین المللی است.

فواید این ویتامین

پیشگیری از ریکتز افزایش جذب کلسیم بهبود عملکرد غده پاراتیروئید بهبود گوارش افزایش کیفیت ساختار دندان ها پیشگیری از ضعف عضلانی پیشگیری از پیری زودرس

منابع طبیعی این ویتامین:

نور خورشید ( 5-30 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید ) ماهی قزل آلا ماهی خال مخالی ماهی تن شیر غنی شده با ویتامین D ساردین تخم مرغ خاویار قارچ ویتامین E

هشت آنتی اکسیدان در ساختار این ویتامین یافت می شود که میتوان به آلفاتوکوفرول، به عنوان مهم ترین آنها اشاره کرد. این ویتامین در تمام بدن ذخیره شده و فوایدی از جمله موارد زیر را برای سلامتی بدن به همراه دارد:

عملکرد طبیعی تولید مثل باروری بهتر افزایش میل جنسی مردانه گشادتر کردن مویزگ های خونی افزایش جریان خون به بافت عضلانی افزایش ادرار

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

منابع طبیعی این ویتامین:

روغن گندم دانه های آفتابگردان بادام فندق اسفناج آووکادو برگ سبز روغن خرما بادام زمینی روغن زیتون انبه سیب زمینی شیرین گوجه فرنگی ویتامین K

این ویتامین را به عنوان ویتامین انعقاد خون نیز می شناسند. این نامگذاری به دلیل اهمیت آن در لخته کردن خون و انعقاد آنست. این ویتامین باعث تقویت استخوان های سالمندان می شود.

منابع طبیعی این ویتامین:

باکتری ها در دستگاه گوارش به طور طبیعی ویتامین K را تولید می کنند. اما منابع غذایی ویتامین K عبارتند از:

سبزیجات برگدار سبز مانند کاهو سبز برگ، کلم، جعفری، اسفناج کلم بروکلی جوانه برنج گل کلم کلم گوشت ماهی جگر تخم مرغ غلات به مولتی ویتامین خود اعتماد نکنید

بارها تاکید شده است هنگام صحبت از ویتامین ها و مواد معدنی سعی کنید نخست آنها را از طریق مواد غذایی دریافت کنید. بدن برای برداشت مواد مغذی از مواد غذایی که می خوریم طراحی شده است و تا زمانی که یک رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشیم همه مواد مغذی مورد نیاز را دریافت خواهیم کرد، اما در صورت بروز هر گونه مشکل در عدم دریافت آنها از رژیم غذای بهتر است با مشورت یک پزشک از مکمل مناسب شرایط خود استفاده کنیم.

مترجم: الهه زارعی

بیشتر بدانید:

لوراتادین ( Loratadine ) چیست؟ عوارض + نحوه مصرف سیپروهپتادین ( Cyproheptadine ) + عوارض و نحوه مصرف گاباپنتین چیست؟ بررسی عوارض و نحوه مصرف آمی تریپتیلین + کلردیازپوکساید ؛ عوارض و نحوه مصرف