با ادامه کشتار دام‌های مولد، ایران سال آینده وارد کننده شیر و گوشت خواهد بود!


با ادامه کشتار دام‌های مولد، ایران سال آینده وارد کننده شیر و گوشت خواهد بود!

رئیس اتحادیه دامداران استان البرز گفت: اگر مشکلات دامداران با همین روند ادامه داشته باشد و آنها مجبور به کشتار دام مولد شوند سال آینده کشور باید برای واردات شیر خشک و گوشت برنامه‌ریزی کند.

ابراهیم ثابت در گفت و گو با ایسنا با اشاره به افزایش شدید قیمت خوراک دام و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان شیر ایجاد شده است، گفت: سال گذشته قیمت کاه ۳۰۰ تومان بود اما امسال دامداران مجبور هستند کاه را هر کیلو ۳۱۰۰ تومان بخرند. این افزایش قیمت در دیگر علوفه‌ها هم رخ داده است به طوری که یونجه سال گذشته ۱۸۰۰ تومان خریداری می‌شد اما امسال قیمت آن به ۵۱۰۰ تومان رسیده است و ذرت علوفه‌ای که سال گذشته ۶۵۰ تومان بود امسال به ۱۸۰۰ تومان رسیده است.

وی ادامه داد: با وجود این افزایش قیمت‌ها در خوراک اما قیمت خرید شیر از دامدار تا ابتدای خرداد امسال همان قیمت پارسال یعنی ۴۶۰۰ تومان بود. در خرداد ماه این قیمت به ۶۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و قرار شد پایان خرداد ستاد تنظیم بازار قیمت ۶۴۰۰ تومان را اعلام و اعمال نماید اما کارخانجات و صنایع لبنی تمایلی به خرید شیر با این قیمت ندارند چون تا حدودی در انبارهای خود شیر خشک دارند.

ثابت افزود: صنایع لبنی در حالی به صراحت اعلام کرده‌اند که تمایلی به خرید شیر با قیمت ۶۴۰۰ تومان ندارند که همین شیر در حال حاضر با محاسبه قیمت یونجه و کاه حدوداً ۷۵۷۰ تومان برای دامدار هزینه دارد.

وی با بیان اینکه سرانه سالانه مصرف شیر در ایران ۸۵ کیلوگرم برای هر نفر بود، گفت: با افزایش قیمتی که طی از ابتدای اسفند از سوی صنایع اعمال شد، سرانه مصرف شیر در کشور کاهش پیدا کرد و صنایع لبنی شیر خام مازاد را تبدیل به شیر خشک نموده‌اند و الان به خاطر همین ذخایر شیر خشک اعلام کرده‌‍اند که تمایلی به خرید شیر با قیمت ۶۴۰۰ تومان را ندارند.

ناهمخوانی قیمت خرید شیر با قیمت تمام شده، دامداران را مجبور به کشتار دام مولد کرده است

ثابت در ادامه با بیان اینکه دامداران با این شرایط توان ادامه دادن ندارند، گفت: همه این عوامل باعث شده بسیاری از گاوداری‌ها مجبور به کشتار دام خود شوند. مثلاً یک مجموعه هزار رأسی مجبور می‌شود برای تهیه خوراک ۲۰۰ رأس دام مولد را به کشتارگاه بفرستد تا از پس نگهداری ۸۰۰ رأس دیگر بر آید.

رئیس اتحادیه دامداران البرز به رایزنی‌هایی که با دولت برای واردات یونجه انجام شده اشاره و اعلام کرد: دولت به ما اعلام کرد که برای واردات با ارز نیمایی اقدام شده است اما ایراد کار آنجاست که اگر یونجه با ارز نیمایی وارد شود هر کیلو ۹۰۰۰ تومان تمام می‌شود و واردات با این قیمت، باعث افزایش بیشتر قیمت یونجه داخلی هم خواهد شد.

با این روند سال آینده وارد کننده شیر خشک خواهیم بود

ثابت ادامه داد: دولت اگر می‌خواهد وضعیت دامداران بهبود پیدا کند باید مصوبه افزایش قیمت شیر را سریعاً اعلام و اعمال کند، دوم اینکه صادارت شیر خشک را آزاد کند تا بتوان با ارزآن یونجه مورد نیاز را وارد کرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که دامداران با آن مواجه شده‌اند افزایش ناگهانی قیمت سبوس از ۱۴۰۰ تومان به قیمت آزاد بالغ بر ۴۰۰۰ تومان بود. این موضوع به خاطر این رخ داد که دولت می‌خواست آرد و نان گران نشود. چرا باید دامدار هزینه گران نشدن نان را بدهد؟ دامدار در این شرایط چطور می‌تواند دام خود را حفظ کند؟

با ادامه کشتار دام‌های مولد، ایران سال آینده وارد کننده شیر و گوشت خواهد بود!

ثابت تأکید کرد اگر مشکلات دامداران با همین روند ادامه داشته باشد و آنها مجبور به کشتار دام مولد شوند سال آینده کشور باید برای واردات شیر خشک و گوشت برنامه‌ریزی کند.

دلال‌ها در باربری هم به جان دامداران افتاده‌اند!

این مسئول یکی دیگر از مشکلات دامداران و واحدهای صنعتی را حضور دلال‌ها در بخش باربری بندر امام عنوان کرد و گفت: دامداران در هنگام سفارش خوراک وجه و هزینه را به طور کامل پرداخت می‌کند اما بعد از آن با تماس دلالان برای حمل و نقل مواجه می‌شوند که علی‌رغم افزایش ۳۴ درصدی هزینه حمل و نقل در سال جاری باز هم از آنها کرایه بیشتری درخواست می‌کنند. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که باربری اطلاعات خریداران را به دلالان می‌دهد. این موضوع بیشتر در بندر امام رخ می‌دهد و اگر خریدار هزینه بیشتر پرداخت نکند بار او ارسال نمی‌شود. مثلاً در یک مورد ۳۰ تن باری که از اسفند سال گذشته خریداری شده هنوز ارسال نشده یا بسیاری از دامداران از اردیبهشت ماه بار خود را به علت زیاده خواهی رانندگان به طور کامل به تحویل نگرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما برای حل این مشکل پیشنهاد داده‌ایم بانک کشاورزی(سامانه بازارگاه) بعد از اینکه هزینه توسط خریدار پرداخت شد یک سوم مبلغ را با عنوان حسن انجام کار بلوکه کند تا پس از تحویل بار در زمان مقرر این یک سوم هم تسویه شود تا پس از تحویل بار و تأیید تخلیه در سامانه جامع انبار در زمان مقرر این یک سوم توسط بانک آزاد شود.

ثابت در پایان در خصوص وضعیت البرز در بخش دام سنگین هم گفت: استان البرز در حال حاضر ۱۵۵ هزار رأس دام سنگین شیری ثبت شده در مرکز اصلاح نژاد دارد که روزانه ۱۲۰۰ لیتر شیر تولید می‌کنند. این استان ۵۵۵ دامداری متوسط به بالای دارای مجوز دارد و ۱۷۴ واحد آن صنعتی است که ۱۰۴ هزار رأس دام در این واحدها نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا