9 گره اصلی در سوانح جاده ای ایران کدامند؟


9 گره اصلی در سوانح جاده ای ایران کدامند؟

مدیر جمعیت طرفداران ایمنی راه های گیلان، حساس نبودن اقشار مختلف جامعه به مفهوم «خطر» را یکی از 9 گره اصلی سوانح جاده ای در کشور دانست و متذکر شد: متاسفانه اکثر شهروندان شناختی از خطرات خودرو و نقش انسان در بروز تصادفات ندارند.

سوانح جاده ای یک پدیده اجتماعی در کشور ماست که نیاز به شناسایی ابعاد همه جانبه آن از قبیل مسائل فرهنگی، روانی، جامعه شناختی، تبلیغاتی، قضایی، پزشکی و نقش و جایگاه قوانین راهنمایی و رانندگی و نارسایی های زیرساختی همچون کیفیت راه ها و خودروها دارد.

تصادفات نه تنها باعث مرگ زودرس تعداد زیادی از افراد جامعه می شود، بلکه تعداد زیادی را نیز دچار معلولیت و ناتوانی می کند که این امر یکی از دلایل به هدر رفتن نیروی انسانی و فشار اقتصادی بر جامعه است.

ابراهیم گلسرخی در گفت وگو با ایسنا، یکی از دغدغه های مهم اجتماعی کشور را آمار نگران کننده و تاسف بار تصادفات و سوانح جاده ای دانست و اظهار کرد: سوانح جاده ای علاوه بر آسیب های اجتماعی و اقتصادی بالا، منجر به از دست دادن سرمایه های ارزشمند انسانی و تحمیل هزینه های سنگین و جبران ناپذیر بر پیکره جامعه می شود.

وی با بیان اینکه آمار تلفات و مصدومان و مجروحان سوانح جاده ای باعث دل نگرانی آحاد مردم و مسئولان به ویژه دست اندرکاران حمل و نقل کشور است، افزود: طی ۱۰ سال گذشته به طور میانگین سالانه ۱۷ هزار و ۳۰۵ نفر به علت تصادفات جان خود را از دست داده اند؛ یعنی روزانه ۴۷ نفر و هر ساعت دو نفر در جاده ها فوت می کنند.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه های گیلان، با اشاره به کاهش مسافرت های درون شهری و بین شهری در سال ۹۹ به واسطه شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت های تردد، خاطرنشان کرد: با وجود کاهش مسافرت ها، ۱۵ هزار و ۴۰۰ نفر از هموطنان که از گروه ها و اقشار مختلف اجتماعی هستند جان خودشان را در سوانح جاده ای از دست داده و بالغ بر ۲۷۰ هزار نفر نیز مصدوم و مجروح شده اند که ۱۰ درصد آنان تا پایان عمر معلول و از کار افتاده خواهند بود.

گلسرخی، با بیان اینکه خانواده های افراد درگیر با سوانح جاده ای نیز متحمل مشکلات اجتماعی و اقتصادی هستند، گفت: تعداد بی شماری از آحاد جامعه به لحاظ از دست دادن یا از کار افتاده شدن سرپرست خانواده در اینگونه حوادث دچار تنگناهای مالی شده و به سمت فقر و آسیب های اجتماعی سوق داده شده اند.

وی با اشاره به نقش حوادث جاده ای در تحمیل هزینه های سرسام آور به خانواده و حاکمیت، جایگاه ایران در رتبه بندی های جهانی مربوط به وضعیت حوادث جاده ای را نامناسب و بحرانی دانست و عنوان کرد: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۱ نفر قربانی تصادفات جاده ای هستند.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه های گیلان، با بیان اینکه چهار درصد جاده های کشور در استان گیلان قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه شش درصد تصادفات کشور در جاده های گیلان اتفاق می افتد و لذا ضرورت دارد که ایمنی راه ها در کانون توجه مسئولان قرار گیرد و دغدغه همگانی تلقی شود.

وی حساس نبودن اقشار مختلف جامعه به مفهوم «خطر» را یکی از ۹ گره اصلی سوانح جاده ای در کشور دانست و متذکر شد: متاسفانه اکثر شهروندان شناختی از خطرات خودرو و نقش انسان در بروز تصادفات ندارند.

گلسرخی، با اشاره به نبود شفافیت و صراحت در قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و ایمنی راه ها، تصریح کرد: ورود بی ضابطه خودروی شخصی بدون توجه به ظرفیت و حجم جاده ها، وجود نقاط پرحادثه در جاده های درون شهری و برون شهری و راه های روستایی و تولید خودروهای ناامن و خارج نکردن خودروهای فرسوده از دیگر گره های سوانح جاده است.

مدیر جمعیت طرفداران ایمنی راه های گیلان، با بیان اینکه آموزش به کاربران راه در سنین متفاوت باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: باید به نقش علائم و تجهیزات راه در کاهش تصادفات توجه کنیم؛ همچنین قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی باید از سوی کاربران رعایت شود.

وی مهمترین عامل در کاهش تصادفات را مسئولیت اجتماعی کاربران جاده دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان در امر ایمنی راه ها باید رفتارهای کاربر را که همان استفاده کننده از جاده یعنی نیروی انسانی است به بهترین شکل ممکن هدایت کنند و طراحی اجزای سیستم راه و وسیله نقلیه به گونه ای باشد که در صورت خطاب عامل انسانی از وقوع حادثه جلوگیری به عمل آید و عواقب آن را کاهش دهد.

گلسرخی، با بیان اینکه جاده ها باید بخشنده باشند، اضافه کرد: رعایت اصول فنی و مهندسی در راه ها الزامی است و طرح هندسی راه ها نباید به گونه ای باشد که با اولین اشتباه مرگ در انتظار راننده و سرنشینان باشد.

وی با اشاره به وجود محدودیت های مالی در اصلاح زیرساخت ها شامل مهندسی راه ها و طراحی وسائل نقلیه، گفت: با این امکانات مالی محدود اصلاح زیرساخت ها سال ها طول می کشد لذا باید بر روی سایر عوامل بهبود ایمنی راه ها یعنی کاهش خطای انسانی که بیش از ۷۰ درصد حوادث را شامل می شود، تمرکز کنیم.

مدیر جمعیت طرفداران ایمنی راه های گیلان، راهکار اصلی کاهش تصادفات را آموزش و فرهنگ سازی دانست و عنوان کرد: توجه به مقوله راه سازی و ایمنی خودروها نیز مکمل آموزش و اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است لذا آموزش را باید از مهدهای کودک شروع کنیم.

گلسرخی، با اشاره به تصویب سند راهبرد ملی برای ایمنی راه ها توسط کمیسیون ایمنی راه های کشور، اضافه کرد: ۱۴۰۹-۱۴۰۰ دهه اقدام برای ایمنی راه ها نامگذاری شده است و امیدواریم شاهد تمرکز مدیران و تدابیر مدیریتی در ابعاد مختلف ایمنی راه ها باشیم. همچنین باید برنامه ریزی صحیح و دقیق جهت بهره مندی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد جهت جذب افکار عمومی صورت گیرد تا یک عزم ملی برای غلبه بر این دغدغه اجتماعی ایجاد شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس