پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف مهاباد 13 درصد افزایش یافت


پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف مهاباد 13 درصد افزایش یافت

مهاباد- ایرنا- رییس دادگستری مهاباد گفت: تعداد پرونده‌های ورودی به شعبه های شورای حل اختلاف این شهرستان طی سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد افزایش یافته است.

حجت الاسلام غفار نظامیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری سه هزار و ۹۱ پرونده در شورای حل اختلاف مهاباد تشکیل شده که علاوه بر رسیدگی و مختومه شدن تمامی آنها تعداد ۴۵ پرونده متعلق به دوره های قبل نیز حل و فصل شده است.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست سال گذشته ۲ هزار و ۶۹۴ پرونده به شعبه های شورای حل اختلاف مهاباد وارد شد که از این تعداد ۲ هزار و ۶۱۱ پرونده مختومه شده بود.

رییس دادگستری مهاباد با اشاره به اینکه پارسال در مجموع ۱۳ هزار و ۳۱۶ پرونده در شعبه های شورای اختلاف این شهرستان تشکیل شده است، بیان کرد: سال گذشته علاوه بر رسیدگی به تمام پرونده های ورودی تعداد ۷۶۹ پرونده نیز که از سال های قبل معوقه مانده بود، با صلح و سازش مختومه شد.

حجت الاسلام نظامیان اضافه کرد: هم اکنون ۱۹ شعبه شورای حل اختلاف در مهاباد وجود دارد که از این تعداد ۱۱ شعبه در سطح شهر و هشت شعبه نیز در روستاها فعال است.

وی با اشاره به اینکه کاهش مدت اعاده دادرسی مهم ترین دغدغه مردم در مراجعه به دادگستری است، اضافه کرد: با راه اندازی سامانه پرونده الکترونیکی و حساب کاربری مجازی، تمام امورات و آخرین تغییرات پرونده به صورت پیامک به فرد ارسال شده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دادگستری نیست.

وی با بیان اینکه سال های گذشته روزانه حدود سه هزار نفر به دادگستری مهاباد مراجعه می کردند، گفت: سامانه الکترونیک قضایی موجب شده هم اکنون میزان مراجعه حضوری به دادگستری ۹۰ درصد کاهش پیدا کند و همین امر سرعت رسیدگی به پرونده ها را افزایش داده است.

شوراهای حل اختلاف با فعالیت زیر نظر قوه قضاییه صلاحیت رسیدگی به همه دعاوی مدنی و حقوقی، جرائم قابل گذشت و نیز رسیدگی به جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت را دارند.
یکی از اولویت های قوه قضاییه کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی است.

شهرستان مهاباد ۲۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش جالب صداپیشه جناب‌خان بعد از دیدن عکس رامبد جوان