وجود 180 پرونده مسن در محاکم عمومی شهرستان اراک


وجود 180 پرونده مسن در محاکم عمومی شهرستان اراک

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان اراک گفت: 180 پرونده مربوط به قبل از اول مهرماه 1399 در دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان اراک وجود دارد.

حجت الله درودگر نهم تیرماه در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به آمار پرونده های وارده و مختومه اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۶۱ هزار و ۸۸۹ فقره پرونده وارد دادگاه های انقلاب شهرستان اراک شده است در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۵۷ هزار و چهار فقره بوده است و در واقع در سال گذشته پرونده های وارده به محاکم و دادگاه های انقلاب ۹ درصد افزایش یافته است.

وی تعداد پرونده های وارده به دادگاه های حقوقی شهرستان اراک را ۱۹ هزار و ۶۰۱ فقره، شعب خانواده ۱۰ هزار و ۳۲ فقره، شعب کیفری ۲۰ هزار و ۵۲۲ فقره، دادگاه های انقلاب ۴۹۶۴ فقره و شعب اجرای احکام مدنی ۶۷۶۳ فقره دانست.

درودگر با اشاره به افزایش ۸ درصدی پرونده های مختومه در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸، افزود: در سال گذشته ۶۳ هزار و ۷۶ فقره پرونده مختومه شده است که این رقم در سال ۱۳۹۸، بالغ بر ۵۸ هزار و ۶۷۲ فقره بوده است.

وی اضافه کرد: تعداد پرونده های مانده در پایان سال گذشته ۹۵۸۸ فقره بوده است که این رقم در پایان سال ۱۳۹۸، بالغ بر ۱۰ هزار و ۷۹۴ فقره بوده است.

درودگر میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها در دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان اراک را ۱۲۹ روز بیان کرد و گفت: این زمان در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۹۱ روز بوده است.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان اراک با اشاره به رسیدگی به پرونده ها به شکل الکترونیکی بیان کرد: این طرح از اواخر سال ۱۳۹۹ اجرایی شده است به طوری که در طول سال گذشته ۳۳۲ جلسه دادرسی الکترونیک با زندان های استان برگزار شده است، البته این روند دادرسی الکترونیک امسال هم ادامه دارد و ۹۳ درصد دادرسی ها برای افراد داخل زندان به صورت الکترونیکی برگزار شده است و در سال ۱۴۰۰، ۴۹۶ جلسه الکترونیکی بوده است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته ۳۹۲ هزار ابلاغیه صادر شده که از این تعداد ۳۵۰ هزار و ۳۸۳ ابلاغیه معادل ۸۲ درصد، الکترونیکی بوده است و در سال جاری نیز این ابلاغ های الکترونیکی به ۹۰ درصد رسیده و در تلاشیم به ۹۵ درصد دست یابیم، البته برای اصحاب پرونده ها از سوی دادگاه به جهت برگزاری دادرسی الکترونیکی پیامک ارسال می شود ولی اگر این امر انجام نگرفت اصحاب پرونده می توانند با واحد فناوری اداری با شماره ۳۳۴۱۸۷۸۵ تماس گیرند.

درودگر یکی از سیاست های دستگاه قضا را کاهش جمعیت کیفری دانست و گفت: تلاش می شود از معرفی افراد به زندان خودداری شود و افراد معرفی شده به زندان نیز در اسرع وقت آزاد شوند و در داخل زندان نیز حقوق شهروندی آنها رعایت شود.

وی افزود: در سال گذشته ۲۵۹۷ مورد از تاسیسات حبس زدا در محاکم کیفری و انقلاب استفاده شده است.

درودگر با تاکید بر تکریم ارباب رجوع، یکی از اقدامات را کاهش اطاله دادرسی برشمرد و گفت: برای افرادی که به هر علتی سوال و اعتراضی به نحوه عملکرد مجموعه دارند، ملاقات مردمی در دستور کار قرار گرفته است که در سال گذشته ۲۶۲۸ مورد ملاقات مردم توسط شخص رییس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان اراک و یا یکی از معاونین برگزار شده است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه نوبت دهی برای انجام امور و ورود به دادگستری، افزود: روزهای سه شنبه هر هفته برنامه ملاقات مردمی برقرار است و حتی اگر افراد از طریق سامانه نوبت دریافت نکرده باشند پذیرا هستیم.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان اراک با اشاره به فعال کردن واحد ارشاد در مجتمع، گفت: در این راستا از وکلای عضو کانون وکلا استفاده می شود که از صبح به صورت رایگان مشاوره ارائه می کنند که در سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۲۷ مورد مشاوره انجام گرفته و از این تعداد ۵۳۱۸ مشاوره حقوقی، ۳۴۰۴ مشاوره خانواده و ۱۵۳۵ مشاوره کیفری ارائه شده است.

وی اضافه کرد: در هفته قوه قضاییه مشاوره تلفنی راه اندازی شده است که در این راستا شهروندان می توانند از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح با شماره تلفن ۳۳۴۱۸۹۹۰ و ۳۳۴۱۸۹۹۱ تماس بگیرند.

درودگر در موضوع کاهش اطاله دادرسی اظهار کرد: تعداد پرونده های مسن در سال گذشته ۱۸۳۵ فقره پرونده بوده است که در واقع به معنی پرونده هایی است که مدت زمان ماندگاری آنها به بیش از شش ماه می رسد، اما تعداد پرونده هایی که از اول دی ماه ۱۳۹۹ ثبت شده باشد تا پایان خردادماه به ۳۸۹ فقره رسیده است که آمار چشمگیری در تعداد این پرونده ها به ثبت رسیده است البته در حال حاضر ۱۸۰ پرونده مربوط به قبل از اول مهرماه ۱۳۹۹ در دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان اراک وجود دارد.

وی بیشترین موضوع پرونده های تشکیل شده در دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان اراک را شامل سرقت مستوجب تعزیر، جرائم مرتبط با مواد مخدر، ضرب و جرح عمد، توهین به اشخاص عادی، رانندگی بدون پروانه رسمی، تهدید، تخریب و کلاه برداری برشمرد.

وی با اشاره به پرونده های وارده به شورای حل اختلاف شهرستان اراک اظهار کرد: تعداد پرونده های وارده ۴۲ هزار و ۹۰۸ مورد بوده است که که نسبت به سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۵ درصد تعداد پرونده های وارده رشد داشته است، همچنین تعداد پرنده های مختومه شورا در سال گذشته با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال ۹۸ به ۴۶ هزار و ۴ فقره رسید.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان اراک تعداد پرونده های مانده در پایان سال گذشته را ۴۴۶۲ فقره بیان کرد که نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی شوراهای حل اختلاف صلح و سازش در پرونده هاست، گفت: ۱۰ هزار و ۸۸۵ پرونده درسال گذشته با صلح مختومه شده است که این تعداد معادل ۲۸ درصد کل پرونده ها در شوراست و البته ۳۸ درصد پرونده های دارای قابلیت صلح و سازش به سازش ختم شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...